• Laken

Onödigt med A-kassa?

Jag blir student i höst och håller därför på att se över mina utgifter för att försöka minska dessa.

En av dessa jag tänker på är A-kassan. Jag är tjänstledig från mitt jobb och kan därmed gå tillbaka dit om jag hoppar av utbildningen alternativt inte får jobb efter studierna. Därför känner jag just nu att det är en onödig utgift.

Dum fråga kanske, tänker jag helt fel?

• Svar på tråden Onödigt med A-kassa?
  • Mongoliet

A-kassan är väl ca 100 kr i månaden. Säg att det händer något på ditt jobb & du blir arbetslös och inte är beröttigad A-kassa. Då blir det i värsta fall soc ist för A-kassa för dig. Antar att det kan röra sig om ca 10000 kr i skillnad i månaden i inkomst. Ja du tänker fel enligt mig.

• Laken
    Mongoliet skrev 2018-08-25 18:17:53 följande:

A-kassan är väl ca 100 kr i månaden. Säg att det händer något på ditt jobb & du blir arbetslös och inte är beröttigad A-kassa. Då blir det i värsta fall soc ist för A-kassa för dig. Antar att det kan röra sig om ca 10000 kr i skillnad i månaden i inkomst. Ja du tänker fel enligt mig.

Tack för ditt svar! Min A-kassa är lite högre, så jag tänkte att jag sparar några 1000-lappar per år i alla fall (typ motsvarande kostnaden för kursböcker).

Samt att den utbildning jag ska gå i princip garanterat leder till nytt jobb, så att risken för att jag skulle bli utan arbete är ganska liten (i och med att jag också är fast anställd på min nuvarande arbetsplats) .

Men som du säger finns risken såklart så jag kanske får tänka om!
  • Nonym

A-kasse avgiften är väl alltid lägsta när man är student?

Svar på tråden Onödigt med A-kassa?