Anonym (Läkare) skrev 2018-08-26 10:10:00 följande:
Jo, jag är läkare. Inte för att det spelar någon roll för min del om du tror mig eller ej, jag skrev det för att ts skulle veta eftersom det finns bra många amatörtyckare i detta forum.
Anemi definieras som Hb under nedre referensvärdet, enligt WHO är detta som du säger 120 för kvinnor men i Sverige har man i många fall 117 som nedre gräns för kvinnor och då räknar man det INTE som anemi om man ligger däröver.
Jag har aldrig sagt att man skall ha Hb 80 när man föder barn, men ts har 119 vilket inte ens är att klassa som anemi i synnerhet inte vid graviditet då nedre referensvärdet är 110, men som jag skrev så har man på många ställen en än lägre gräns i slutet av graviditeten och då Hb105.Och naturligtvis har man sämre reserver med Hb 80 än 120, men nu var det inte dessa nivåer vi pratar om. Och skulle man drabbad av en såpass stor blödning så att man riskerar att blöda ut så gör det liten skillnad om utgångsvärdet är 100 eller 120, som du säkert vet ges ju ofta i en sådan situation först kristalloida vätskor innan man ens hinner påbörja erytrocyttransfusion eftersom det är viktigt att upprätthålla den intravasala volymen för att möjliggöra tillräcklig organperfusion, det är inte bara antalet erytrocyter som räknas.
Det är en skillnad på referensvärden och definitionen för anemi. Anemi är ett Hb under 120, sedan varför vi har referensvärdet vid 117 är ju obegripligt. Men så är det ju. För 20 år sedan (jag var med då redan), så var gränsen för anemi 125 för kvinnor. Generellt skulle jag säga att en frisk kvinna inte har ett Hb under 125.
Och vidare så fyller man även kriterierna för anemi om Hb sjunker 20 steg under ens egna normala nivå. Så anemi kan man ha redan vid Hb 130.