• Anonym (Hulda)

Mirtazapin

Någon som äter mirtazapin?

Vad äter ni den för? Hur är era erfarenheter?

• Svar på tråden Mirtazapin
  • Anonym (Hej)

Jag äter den mot sömnproblem. Tar 7,5 - 15 mg en timme innan jag ska sova, funkar för det mesta bra.
    Har ätit den mot depression också, men där hjälpte den ingenting.

• Anonym (Hulda)
    Anonym (Hej) skrev 2018-08-26 11:34:51 följande:

Jag äter den mot sömnproblem. Tar 7,5 - 15 mg en timme innan jag ska sova, funkar för det mesta bra.

Har ätit den mot depression också, men där hjälpte den ingenting.

Tar du den regelbundet? Varje dag sas...

Några biverkningar?
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Hulda) skrev 2018-08-26 11:48:14 följande:
    Tar du den regelbundet? Varje dag sas...

Några biverkningar?
    Jag tar den i stort sett varje kväll, inga biverkningar förutom trötthet.
    Den tappar tyvärr en del av sin effekt om jag tar den regelbundet, så ibland försöker jag göra uppehåll på 2-3 dagar.
    Äter även Escitalopram.

Ska du börja med den? Den ger ju många ökad matlust, men jag har inte haft den biverkningen.
  • Anonym (Hulda)
    Anonym (Hej) skrev 2018-08-26 11:54:13 följande:

Jag tar den i stort sett varje kväll, inga biverkningar förutom trötthet.

Den tappar tyvärr en del av sin effekt om jag tar den regelbundet, så ibland försöker jag göra uppehåll på 2-3 dagar.

Äter även Escitalopram.

Ska du börja med den? Den ger ju många ökad matlust, men jag har inte haft den biverkningen.

Har ätit den tidigare och den funkar klockrent mot sömnen! Men mitt problem är ångest... första gången jag testade den ( ihop med sertralin ) gav den enorm ångest-lindring efter 4 dagar...men blev enorm dåsighet efter ca 1 veckas tid..å fick sluta.. sen testade jag den igen ( ihop med citalopram ) och då fick jag skumma biverkningar i form av ett enormt tryck i huvudet samt aggressionsproblem (??!) ...

Nu funderar jag på att testa den helt själv..alltså bara äta den och ingen annan medicin. Vill åt den grymma ångest-lindringen jag fick första gången..

Har inte heller fått nåt ökat mat-sug av den..
  • Anonym (Venlafaxin och mirtazapin)

Har ätit den nu i en vecka tillsammans med venlafaxin. Har inte känt några biverkningar av nån av medicinerna än. Började med mirtazapin först och fick sova bra direkt och vaknade utan oro som jag har haft i 2 veckor. Kunde oxå äta mat igen.

Är ändå väldigt rädd att man ska få biverkningar. De kan ju komma första eller andra veckan.

• Anonym (Hulda)
    Anonym (Venlafaxin och mirtazapin) skrev 2018-08-26 12:30:16 följande:

Har ätit den nu i en vecka tillsammans med venlafaxin. Har inte känt några biverkningar av nån av medicinerna än. Började med mirtazapin först och fick sova bra direkt och vaknade utan oro som jag har haft i 2 veckor. Kunde oxå äta mat igen.

Är ändå väldigt rädd att man ska få biverkningar. De kan ju komma första eller andra veckan.

Hur länge har du ätit venlafaxine?
  • Anonym (Venlafaxin och mirtazapin)

Venlafaxin började jag med på morgonen efter jag startat med mirtazapin på kvällen. Så egentligen lika länge då.

• Anonym (Hulda)
    Anonym (Venlafaxin och mirtazapin) skrev 2018-08-26 12:50:51 följande:

Venlafaxin började jag med på morgonen efter jag startat med mirtazapin på kvällen. Så egentligen lika länge då.

Ok.. lycka till! Hoppas det funkar för dig :)
  • Anonym (...)

Har inte ätit denna medicin själv men har bekanta som dragit på sig enorm viktökning på kort tid. Vi pratar 10-20 kg på några månader. Detta är en välkänd och negativ, ofta enda biverkningen på denna medicin som gör att många undviker den. Det har inte med det ökade matsuget att göra endast utan är en kemisk reaktion som medicinen kan orsaka tydligen och därför svår att undvika.

Om du googlar kommer det upp mycket trådar om detta.

• Anonym (Hulda)
    Anonym (...) skrev 2018-08-26 13:57:57 följande:

Har inte ätit denna medicin själv men har bekanta som dragit på sig enorm viktökning på kort tid. Vi pratar 10-20 kg på några månader. Detta är en välkänd och negativ, ofta enda biverkningen på denna medicin som gör att många undviker den. Det har inte med det ökade matsuget att göra endast utan är en kemisk reaktion som medicinen kan orsaka tydligen och därför svår att undvika.

Om du googlar kommer det upp mycket trådar om detta.

Om du läser mina inlägg ser du att jag inte drabbats av den biverkan :)
Svar på tråden Mirtazapin