• Äldre 26 Aug 09:21
    2152 visningar
    3 svar
    3
    2152

    Pcos, metformin. Följas åt.

    Hej.

    Jag har vetat om att jag haft pcos i flera år och även med det kämpat med min övervikt.

    Jag har vart hos flera läkare och gynekolog men ingen vad jag har känt har tagit mig på allvar. Men så förra vecka fick jag träffa en underbar läkare på VC. Han förstod med en gång vad mina problem var och varför jag inte går ner i vikt även om jag som jag gör nu äter rätt och är på gym 3-4 veckan. Så nu har jag fått utskrivet metformin som jag ska börja ta på onsdag efter jag vart på VC och tagit prover. Det bästa han sa var att det här är ett långsiktigt arbete mellan mig och VC så dom kommer inte släppa mig i första taget.

    Är det fler som ska börja eller nyss har börjat med metformin?

    Hur har det gått för er som har tagit dom en längre tid?

    Hoppas det är många som vill följas åt och peppa varandra.

  • Svar på tråden Pcos, metformin. Följas åt.
  • Äldre 26 Aug 21:14
    #1

    Jag började med metformin i tisdags, har tagit en tablett om dagen och ska på tisdag börja med två om dagen och veckan efter det den slutgiltiga dosen (tre om dagen). Första dagen mådde jag extremt illa, kunde inte göra annat än ligga ner. Dagarna efter blev jag istället extremt dålig i magen blandat med illamående och magknip då och då. Kroppen börjar vänja sig lite mer nu när jag snart ätit dom en vecka, men får se hur det blir när jag ska börja med två tabletter på tisdag. Jag har inte kunnat jobba något denna vecka pga biverkningarna.

  • Äldre 26 Aug 21:16
    #2

    Jag märker redan en viss skillnad på sötsug, mättnadskänsla samt humöret.

  • Äldre 28 Aug 08:45
    #3

    Hej!

    Jag har ätit Metformin i ca 2 mån. Började väldigt snabbt med min fulldos 3 tabletter. I början mådde jag väldigt illa vilket gjorde att matsuget försvann helt och hållet. Jag har alltid varit mer för kolhydrater och mat än för sötsaker - och jag märkte stor skillnad. Hade särskilt svårt  för att äta i kvällningen och blev oftast bara en knäckemacka istället för middag.
    Nu har illamåendet lagt sig, men tycker dock inte att "suget" håller sig borta lika mycket som det gjorde i början. 

Svar på tråden Pcos, metformin. Följas åt.