• linn0222

    Alkohol, tider och köpa ut

    Nu är det så att min 16-åriga dotter kom hem berusad för första gången(vad jag vet) i helgen. Hon och hennes kompisar skulle sova hos oss men kvällen slutade med att en av kompisarna åkte till sjukhus pga. medvetslöshet och alkoholförgiftning. Vi har talat om situationen och hon berättade vad som hänt. Hon sa även att hon och hennes kompisar fått tag på alkohol av en langare, det är alltså smuggelsprit de druckit. 

    Hur ska jag som förälder resonera kring detta. Hon började nu 1a året i gymnasiet och alkohol kommer finnas runt henne. Kan jag som förälder kräva att hon inte får dricka alls och bli sur var enda gång hon dricker och blir påkommen. Jag vet inte heller vad jag ska tänka kring alkoholen de får tag på. Är det bättre att jag ger henne alkohol än att hon köper smuggelsprit som kan vara hur farligt som helst eller är det som att säga OK till alkohol. 

    Jag under också hur jag ska tänka kring kontakt med hennes kompisars föräldrar. Hon tycker det är jättepinsamt och jobbigt att jag vill kontakta hennes kompisars föräldrar men då vet jag att inget bus kommer ske. 

    Kring tider att vara hemma. När tycker ni att hon ska vara hemma på helgerna. Jag spårar henne vart hon är med en app och hon är medveten om det. Jag vill kunna sova tryggt om natten och har sagt till henne att hon måste komma in i vårt sovrum och säga att hon är hemma....

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-08-26 16:53
    Jag kan även tillägga att min man har en helt annan syn på detta. Han tycker inte det är konstigt att en ungdom dricker så länge som hen är tillräckligt ansvarig så att hen kan ta hand om sig och andra runtomkring.

  • Svar på tråden Alkohol, tider och köpa ut
  • Scoops

    Köp inte ut åt henne. Snacka ihop dig med kompisarnas föräldrar så kan ni stödja varann.

  • Scoops

    Apropå när hon ska vara hemma... Senast 20 på skolkvällar och 23 helger. Efter 23 händer inget på stan som är passande för en 16åring att delta i.

  • Gryntroll

    Tänker så här...

    Prata med kompisarnas föräldrar om det som hänt självklart även med tjejerna. Förklara det farliga med smuggelsprit och konsekvenserna av det (som de ju nu även till viss del sett själva), prata ihop er om tider så att tjejerna har samma tider. Men köp inte ut!

    De lär få tag på alkohol på annat sätt än från er eller dålig smuggelsprit, men jag tror att de kommer hålla konsumtionen nere om de inte även får från föräldrar. För nej, jag tror inte att det som evt föräldrar köper uteblir det enda som dricks.

    Och var tydlig med att hon är välkommen hem även om hon skulle vara aspackad, trots att hon är gör ung för att få dricka alkohol.

    Det är mina tankar kring det hela. Dock är min äldsta bara 9 så det dröjer ett tag innan jag vet om jag kommer leva som jag lär

  • Anonym (Lobelia)

    Du ska absolut inte köpa ut åt henne. Det finns då inget som hindrar henne och kompisarna att dricka det ni köper ut OCH eventuell smuggelsprit de får tag på. Dessutom bryter du mot lagen och vad sänder det för signaler till henne? Att alkohol inte är så farligt och att det är ok att dricka?

    Tycker också att det är dumt att bli sur på henne om du kommer på henne med att dricka. Då kommer hon till slut börja smyga med det och kanske inte vågar ringa dig om hon blir full och något händer tex om hon blir sjuk eller utsatt för brott eller inte kan ta sig hem.

    Sätt er istället ner och ha ett allvarligt snack om alkohol. Ta hjälp av systembolagets information. Du kan också kontakta tex skolsköterskan för att få tips och hjälp med vad du ska säga och prata om. Det är svårt att förbjuda helt men försök få henne att förstå riskerna med att dricka alkohol när man är så ung. Prata om vad som händer i kroppen när man blir berusad, risken för beroende, risken för att man blir utsatt för brott (både rån, misshandel och sexualbrott). Prata om hur man dricker på ett säkrare sätt om hon ändå tänker dricka, tex att man äter ordentligt innan, hur mycket som är lagom och tillräckligt, hur fort man kan dricka (ett fel många unga gör är att dricka mycket för snabbt, typ ta flera shots i snabb följd, med alkoholförgiftning som resultat). Att det är bra att någon kompis turas om att vara nykter så man kan ta hand om varann om något händer och hjälpa att ringa föräldrarna. Att, om hon planerar att dricka, så vill du hämta henne när det är dags att komma hem.

    Och jaa, jag tycker du ska ringa kompisarnas föräldrar. Kolla så att ni är på samma linje. Kom överens om en tid de ska vara hemma. Det blir tråkigt om någon kompis inte har regler hemifrån för då kommer grupptrycket att dricka och skita i regler hemifrån bli mycket tyngre.

  • Anonym (duff)

    Hon är 16, 16åringar dricker vilka regler som än har, eller ja, dom flesta.

    Totalförbud resulterar i att hon inte säger ett skit eller kommer hem om det skulle hända nått annat.

    Sen ska man självklart inte ha för slappa regler heller. Märkbart berusad kan absolut vara en gräns, sen kommer det ändå hända nån gång förmodligen men..

    Självklart kan du då bli sur med vissa konsekvenser för henne, men inom rimliga proportioner.

    Smuggel är samma som bolaget till ett billigare pris, existerar ens fulsprit på marknaden längre? Med priserna på smuggelsprit är det inte lönt att hålla på med.

  • Anonym (tveksam)

    Har lite samma bekymmer. Pojke 16 år och åtta månader, det starkaste han druckit är cider. Det vet jag säkert eftersom han bara gått på en fest under högstadiet.

    Vi har ganska stränga regler när det kommer till alkohol och rökning och det har aldrig varit några bekymmer hittills.

    Men nu har han börjat gymnasiet, fått nya kompisar och ska på fest nu på fredag. I helgen kom han till mig och var orolig inför festen. Han vill gärna känna sig som en i gänget och skäms lite för att han är den enda som inte dricker.

    Han frågade om det är ok att han tar lite i botten på glaset och fyller resten med hallonsoda. Det har han fått tips av en kompis som inte gillar smaken av alkohol men som ändå vill "vara med".

    Jag känner mig villrådig, han har alltid varit skötsam och under högstadiet var det aldrig några problem och han är mogen för sin ålder.

    Jag funderar på att tillåta detta under förutsättning att jag hämtar honom på kvällen. Jag tänker att jag ju då ser i vilket "skick" han är så jag ser att han inte druckit sig berusad.

Svar på tråden Alkohol, tider och köpa ut