Hjälp med planer
Hej!
Skulle vilja ha lite råd och hjälp
Vet att soc antagligen är bättre att vända sig till men jag vill vara förberedd
Vi har 2 barn, 2 och 4år gamla, yngsta skolas in på förskola just nu, jag ska skriva om mig på arbetsförmedlingen veckan efter
Gemensam vårdnad
Jag har varit föräldraledig 2+2år och var innan och imellan arbetslös, ingen arbetserfarenhet och har inte gått ut gymnasiet
Har även trasiga knän + en smärtproblematik efter en operation tidigare i vår, detta gör de svårt med lyft och sitta på golv/böja mig
Vi har varit ihop nästan 8år, bott ihop hela tiden, nu i senaste lägenheten snart 3år, bara han står på kontraktet
Sambo, inte gifta
Han har heltidsjobb + hobby han tjänar pengar på
Han har gjort vidriga saker mot mig, alkohol, andra tjejer och lögner inblandat, inget fysiskt våld.
Jag vill lämna, så trött och klar med detta nu
Men hur?
Bor egentligen fel till, vi har försökt byta lägenhet i 1,5år för att komma rätt men hittar inget, så jag bor långt ifrån den lilla släkt jag har kvar (1 syster + hennes familj)
Jag har ingen som kan hjälp mig/som jag kan bo hos
Det är lättare för honom att hyra ett rum (bo hos sin pappa?) och så bor jag kvar med barnen
Men hur får jag kontraktet, då jag inte har inkomst?
Om han flyttar och jag söker jobb men inte får någon A-kassa, vart får jag pengar att betala hyran m.m?
Socbidrag kanske men när måste han flytta (typ datum?) För att jag ska hinna söka och få i tid?
Och måste jag övertagit kontraktet innan jag kan ansöka om bidrag?
Hur gör jag de isf?
Kan inte diffa en månad för jag har 0kr..
Vill ju hitta jobb men inte särskilt troligt
Planen var förut att söka jobb 6mån och sen ansöka om studiestartstöd och plugga nåt som ger jobb (gör jag de nu direkt får jag ca. 4000kr mindre i csn)
Någon som har erfarenhet av en sån här situation?
Jag vill inte vänta längre, kommer bara fega ur och slösa bort 1år till..
Sambon vet att jag vill separera men tar de inte på allvar, så kommer nog inte gå isär som vänner, men kan nog samarbeta ok bara han fattar och får veta hur de blir
Kan ju inte direkt prata med honom om allt detta.. inte än iaf