• Anonym (Jag)
    Äldre 27 Aug 08:32
    5154 visningar
    14 svar
    14
    5154

    Jag känner mig vilsen i livet?

    Hej, är det någon som känner sig lika vilsen som jag? På senaste tiden har jag mått jätte dåligt i vågor på grund att jag inte känner någon riktig mening med mitt liv. Jag är 22 år och har haft samma jobb inom restaurangbranschen i två år trots att jag är spyless. Jag vill inte vara där men jag vet heller inte vad jag vill plugga till och om jag vill börja plugga så måste jag läsa några gymnasiekurser som min linje inte hade. Jag har sökt en del jobb men inte fått något.. Alltfler vänner har börjat trilla bort från staden pga studier eller jobba utomlands, jag tycker att det låter så himla kul att göra något sådant. Jag kan inte bara släppa allt eftersom att jag har en kille och lägenhet. Mitt liv tar mig verkligen ingenstans! Jag vet att det bara är jag som kan göra något åt saken men jag vet inte vad jag ska göra och det gör mig så ledsen och frustrerad. Det är samma sak varje dag, det händer liksom inget i mitt liv.. Känner mig så ledsen.

  • Svar på tråden Jag känner mig vilsen i livet?
  • Äldre 27 Aug 09:10
    #1

    Jag är 42 och har ingen lägenhet, bor inneboende och är arbetslös. Försök uppskatta det du har, och vänner kommer tillbaka.

  • Anonym (Madde­)
    Äldre 27 Aug 10:07
    #2
    +1
    Anonym (Jag) skrev 2018-08-27 08:32:20 följande:

    Hej, är det någon som känner sig lika vilsen som jag? På senaste tiden har jag mått jätte dåligt i vågor på grund att jag inte känner någon riktig mening med mitt liv. Jag är 22 år och har haft samma jobb inom restaurangbranschen i två år trots att jag är spyless. Jag vill inte vara där men jag vet heller inte vad jag vill plugga till och om jag vill börja plugga så måste jag läsa några gymnasiekurser som min linje inte hade. Jag har sökt en del jobb men inte fått något.. Alltfler vänner har börjat trilla bort från staden pga studier eller jobba utomlands, jag tycker att det låter så himla kul att göra något sådant. Jag kan inte bara släppa allt eftersom att jag har en kille och lägenhet. Mitt liv tar mig verkligen ingenstans! Jag vet att det bara är jag som kan göra något åt saken men jag vet inte vad jag ska göra och det gör mig så ledsen och frustrerad. Det är samma sak varje dag, det händer liksom inget i mitt liv.. Känner mig så ledsen.


    Helt normalt att känna så i din ålder.

    När jag var 22 så hade jag också jobbat i restaurangbranschen i ett antal år, men jag slutade plötsligt för jag orkade inte längre. Jag slutade utan att ha en plan faktiskt och flyttade hem igen och mådde askass. I samma veva var mina bästa kompisar nere och jobbade i en huvudstad i Europa och sakta började tanken gro att jag också skulle dra dit. Det gjorde jag och det var det bästa jag någonsin gjort!

    Du vet inte riktigt vad du vill plugga och du är också lite sugen på att dra utomlands säger du. Jag tycker absolut du ska göra det! Kanske för jobb då, eftersom du inte vet vad du vill plugga än. Självklart kan du göra det, även fast du har pojkvän och lägenhet. En pojkvän meddelar man om sina nya planer och frågar om han vill hänga på. En lägenhet säger man upp eller hyr ut i andra hand. Go for it, lycka till!
  • Mongol­iet
    Äldre 27 Aug 10:10
    #3

    Lovar att du kommer känna likadant sjukt massa fler ggr hela livet. Gör något oväntat. Det blir inte sämre.

  • Äldre 27 Aug 10:13
    #4
    +1
    Anonym (Jag) skrev 2018-08-27 08:32:20 följande:

    Hej, är det någon som känner sig lika vilsen som jag? På senaste tiden har jag mått jätte dåligt i vågor på grund att jag inte känner någon riktig mening med mitt liv. Jag är 22 år och har haft samma jobb inom restaurangbranschen i två år trots att jag är spyless. Jag vill inte vara där men jag vet heller inte vad jag vill plugga till och om jag vill börja plugga så måste jag läsa några gymnasiekurser som min linje inte hade. Jag har sökt en del jobb men inte fått något.. Alltfler vänner har börjat trilla bort från staden pga studier eller jobba utomlands, jag tycker att det låter så himla kul att göra något sådant. Jag kan inte bara släppa allt eftersom att jag har en kille och lägenhet. Mitt liv tar mig verkligen ingenstans! Jag vet att det bara är jag som kan göra något åt saken men jag vet inte vad jag ska göra och det gör mig så ledsen och frustrerad. Det är samma sak varje dag, det händer liksom inget i mitt liv.. Känner mig så ledsen.


    Det första du måste göra är att skuta vara så fatalistisk och inse att detta är ett aktivt val som du gör varje dag. Du väljer att prioritera din pojkvän och lägenheten och du tycker inte att det är värt de åren som krävs för att få en universitetsexamen.

    Hade du på riktigt tyckt annorlunda så skulle du ha agerat annorlunda, byt tankesätt om du vill förändra din situation.

  • Anonym (Hm)
    Äldre 27 Aug 11:12
    #5
    PH76 skrev 2018-08-27 10:13:17 följande:

    Det första du måste göra är att skuta vara så fatalistisk och inse att detta är ett aktivt val som du gör varje dag. Du väljer att prioritera din pojkvän och lägenheten och du tycker inte att det är värt de åren som krävs för att få en universitetsexamen.

    Hade du på riktigt tyckt annorlunda så skulle du ha agerat annorlunda, byt tankesätt om du vill förändra din situation.


    Håller med
  • qfnafn­jf
    Äldre 27 Aug 16:33
    #6

    Någon som vill byta? Har allt det ni saknar.

  • Äldre 27 Aug 17:49
    #7

    Är själv 22 och bor i en liten mindre stad i södra Sverige. Känner precis som du, men jag tror man ibland måste kasta sig in i en utbildning för att se om man trivs. Själv har jag börjat på yrkeshögskola, kanske något du också kan kika på? Dom flesta är inte så avancerade och studietiden är på två år.

  • qfnafn­jf
    Äldre 27 Aug 18:34
    #8

    Anledningen att man fyller sitt liv med något vad helst det än må vara är för att det är tomt. Tyvärr så är det bara att bygga luftslott. Utbildning, jobb och relationer fyller inte något tomrum, de snarare är ytterligare tomrum man fyller upp tomrummet med.

    Men det är såklart lite beroende på hur duktig man är på att lura sig själv.

  • Anonym (Lina)
    Äldre 27 Aug 18:39
    #9

    Hur skulle du göra om du inte hade en kille? Skulle du ha ett tydligt svar då? När jag var i din ålder gjorde jag som du. Lät bli att plugga utomlands etc för att jag ville vara med min kille. Ångrar mig jättemycket! Tids nog får du kanske barn/fast jobb/hus etc och då är det jättesvårt att göra sånt.

    Mitt råd är att fundera igen på vad du är sugen på att göra och inte tänka att du måste finnas kvar hos killen. Om det är meningen att det ska vara ni för livet så kommer ni klara att vara tillsammans ändå.

    Kram och lycka till!

  • Äldre 27 Aug 18:40
    #10
    qfnafnjf skrev 2018-08-27 18:34:28 följande:

    Anledningen att man fyller sitt liv med något vad helst det än må vara är för att det är tomt. Tyvärr så är det bara att bygga luftslott. Utbildning, jobb och relationer fyller inte något tomrum, de snarare är ytterligare tomrum man fyller upp tomrummet med.

    Men det är såklart lite beroende på hur duktig man är på att lura sig själv.


    Vad tycker du lösningen är då? Har du några förslag? Vad gör du för att blir kvitt med känslan? 
  • qfnafn­jf
    Äldre 27 Aug 20:10
    #11
    Teppar skrev 2018-08-27 18:40:19 följande:
    Vad tycker du lösningen är då? Har du några förslag? Vad gör du för att blir kvitt med känslan? 
    Varför skulle det behövas en lösning när det inte är ett problem utan ett faktum utifrån livsmiljön. Man lär sig älska tomhet och ingenting så i sinom tid omfamnar man den med hela sitt väsen och blir till ingenting och av jord skall vi åter bli och så vidare.

    Så nä, jag är ganska inkompetent och korkad på det mesta. Man blir som man umgås och jag har hängt på internet väldigt längre.
  • Äldre 27 Aug 21:46
    #12
    qfnafnjf skrev 2018-08-27 20:10:12 följande:

    Varför skulle det behövas en lösning när det inte är ett problem utan ett faktum utifrån livsmiljön. Man lär sig älska tomhet och ingenting så i sinom tid omfamnar man den med hela sitt väsen och blir till ingenting och av jord skall vi åter bli och så vidare.

    Så nä, jag är ganska inkompetent och korkad på det mesta. Man blir som man umgås och jag har hängt på internet väldigt längre.


    Beror nog på hur man ser på livet. Är man optimist och sätter upp olika mål så mår man säkert bättre.
  • qfnafn­jf
    Äldre 27 Aug 21:57
    #13
    Teppar skrev 2018-08-27 21:46:34 följande:
    Beror nog på hur man ser på livet. Är man optimist och sätter upp olika mål så mår man säkert bättre.
    Optimist kan man vara ändå på andra sätt. Att sätta upp mål ger bara sabotörer en lathund på hur de kan sabotera mer effektivt.
  • Anonym (BigMo­m)
    Wed 21 Aug 2019 01:37
    #14

    Hej unga tjejer Ni är så unga och fulla av liv, Det Finns massor att lära sig, att göra och många fina människor ni kommer träffa men ni måste våga gå vidare, klippa några band och inte vara rädda för nya upplevelser. Håller man sig bort från droger och narcissister kommer man inte ångra sig. Det finns en hel värld utanför Skandinavien????

Svar på tråden Jag känner mig vilsen i livet?