• Anonym (Vad göra?)
    Äldre 27 Aug 13:54
    3789 visningar
    13 svar
    13
    3789

    Kommunikationssvårigheter och hot

    Har två barn, 8 samt 7, som är hos sin pappa varannan helg.

    Pappan bor i grannkommun.

    Efter mycket om och men och hot om våld (mot mig) så har umgänget flutit på relativt senaste året.

    Dock uppstår jobbiga (för både mig o barnen) situationer regelbundet.

    T ex. nu sist, inför hans helg. Grabben håller alltid telefonen skevt så att man inte hör honom på andra sidan luren. Jag sa då till hon ? xx hål luren ordentligt så att pappa hör vad du säger annars är det ingen idétradition att ni pratar?( det blir bara en massa va va va vagn säger du ). Då gormar pappan i luren håll käften jag vill inte höra din röst din jävla fitta. Självklart hör båda barnen detta.

    Fick efteråt trösta en ledsen tjej och se hur sammanbiten pojken blev.

    Pappan hämtade hur som helst barnen från skolan i fredags och vi har haft någon slags ?överenskommelse? att barnen ska vara hemma senast 15 söndag då dom behöver tid att varva ner, plocka iordning för skolan osv. Alltid alltid hör han av sig på på förmiddagen ?kan du hämta barnen det går fortare?. Antingen det eller så dyker dom bara inte upp och jag får höra av mig och fråga vart dom är, ibland flera ggr.

    Nu har jag kontaktat familjerätten för att ställa frågor kring umgängesavtal. Det är bara det att jag kan inte söka ett sådant för pappan måste skriva under. Det garn jag förståelse för såklart, annars är det inget avtal MEN bara det att pappret för påskrift kommer från mig är ett stigma.

    Frågade därför om dom kunde skicka pappret till honom och förklarade att vår kommunikation är urusel. Då rekommenderar hon samarbetsamtal. Något som hade varit underbart om jag inte känner så stort obehag av att behöva visstas i närheten av mannen som hotat mig och kallar mig diverse fula ord så fort han hör min röst.

    Vad ska jag göra? Allt handlar om att han är för lat för att lämna av barnen på söndagarna då restiden är jobbig för honom. Det tar honom strax under fyra timmar tur och retur att lämna barnen en söndag.

    Jag kunde vara mer samarbetsvillig men inte när han beter sig som han gör och sätter ungarna mitt i.

    Vem kan jag ta hjälp av vill bara ha ett avtal så att vi barn svart på vitt när ungar ska hämtas och lämnas så att vi slipper den undermåliga sms korrespondensen.

    Band gör jag härnäst?

  • Svar på tråden Kommunikationssvårigheter och hot
  • Äldre 17 Sep 14:16
    #1

    Hej

    Samarbetssamtal är inte alls en bra idé om du känner dig hotad av honom! Dessutom förutsätter det att båda parter vill få till en förändring och mötas i några sådana samtal...

    Du har också möjligheten att kontakta tingsrätten för att få till ett domslut kring umgänget. Antingen tar du den direktkontakten, eller så söker du upp en familjerättsjurist som kan hjälpa dig.

    Mvh

  • Anonym (G)
    Äldre 17 Sep 14:17
    #2
    socce skrev 2018-09-17 14:16:19 följande:
    Hej

    Samarbetssamtal är inte alls en bra idé om du känner dig hotad av honom! Dessutom förutsätter det att båda parter vill få till en förändring och mötas i några sådana samtal...

    Du har också möjligheten att kontakta tingsrätten för att få till ett domslut kring umgänget. Antingen tar du den direktkontakten, eller så söker du upp en familjerättsjurist som kan hjälpa dig.

    Mvh
    Håller med
  • Anonym (Vad göra?) Trådstartaren
    Äldre 9 Oct 20:05
    #3
    socce skrev 2018-09-17 14:16:19 följande:

    Hej

    Samarbetssamtal är inte alls en bra idé om du känner dig hotad av honom! Dessutom förutsätter det att båda parter vill få till en förändring och mötas i några sådana samtal...

    Du har också möjligheten att kontakta tingsrätten för att få till ett domslut kring umgänget. Antingen tar du den direktkontakten, eller så söker du upp en familjerättsjurist som kan hjälpa dig.

    Mvh


    Jag har rådfrågat familjerätten kring umgängesavtal. Ett sådant formulerar ?vi? ihop och skriver på.

    Det enda jag vill ha i det är att varannan helg från och med det o det datumet hämtar pappa från skolan den o den tiden, barnen lämnas söndagar den o den tiden i hemmet.

    Varannat lov, varannan födelsedag, varannan jul osv. såvida barnen inte har starka önskemål om något annat och dessa önskemål kan tillgodoses av respektive part i form av hänsyn till arbete eller långt tillbaka planerad resa.

    MEN ett sådant avtal kan endast bli giltigt såklart genom att han skriver på o han vägrar.

    Hade set kommit från tredje part vet jag att han hade övervägt men om dom kommer direkt från mig blir det pannkaka.

    Bad familjerätten hjälp mig att få över pappren till honom men ?dom får inte kontakta honom utan han ska kontakta dom?. Fet chans att han gör det.

    Så nu blir det väl istället att föra detaljerade anteckningar om allt han inte fullföljer inform av överenskommelser o dra fram all tidigare skit och få ensam vårdnad och fortsätta med hans joxerier. På det viset kan jag iaf göra praktiska saker för barnens räkning utan att han tramsar mes medicinska journaler o pass t ex.

    Vad hade ni gjort?
  • Anonym (namn)
    Äldre 9 Oct 22:13
    #4
    Anonym (Vad göra?) skrev 2018-10-09 20:05:43 följande:
    Jag har rådfrågat familjerätten kring umgängesavtal. Ett sådant formulerar ?vi? ihop och skriver på.

    Det enda jag vill ha i det är att varannan helg från och med det o det datumet hämtar pappa från skolan den o den tiden, barnen lämnas söndagar den o den tiden i hemmet.

    Varannat lov, varannan födelsedag, varannan jul osv. såvida barnen inte har starka önskemål om något annat och dessa önskemål kan tillgodoses av respektive part i form av hänsyn till arbete eller långt tillbaka planerad resa.

    MEN ett sådant avtal kan endast bli giltigt såklart genom att han skriver på o han vägrar.

    Hade set kommit från tredje part vet jag att han hade övervägt men om dom kommer direkt från mig blir det pannkaka.

    Bad familjerätten hjälp mig att få över pappren till honom men ?dom får inte kontakta honom utan han ska kontakta dom?. Fet chans att han gör det.

    Så nu blir det väl istället att föra detaljerade anteckningar om allt han inte fullföljer inform av överenskommelser o dra fram all tidigare skit och få ensam vårdnad och fortsätta med hans joxerier. På det viset kan jag iaf göra praktiska saker för barnens räkning utan att han tramsar mes medicinska journaler o pass t ex.

    Vad hade ni gjort?
    Du säger att du vill att han går med på detta och om han inte gör det är nästa steg för dig att kontakta en advokat för det håller inte att det är så här. Han kan tycka vad han vill men kontentan blir at vägrar han gå till familjerätten kommer han i stället få en stämningsansökan i ett brev på posten när du och din advokat bestämt hur ni ska gå tillväga. Han tror säkert inte att du ska våga gå den vägen men du behöver visa att du kan det. 

    Min man stämde sin exfru på vårdnad + boende. Det var precis så. Han förklarade för henne att det inte fungerar mer (pga hennes nycker) och att han ville ta det till familjerätten. Hon vägrade och det blev advokatsvängen 
  • Äldre 16 Oct 13:24
    #5

    Hej!

    Mitt råd till dig är

    - försök enas om överlämningstider mm i avtal som sedan stadfästs i dom, ett klassiskt umgängesavtal

    - använd en tredje part för ovan

    - stämma om ensam vårdnad är en tråkig, kostsam och kan bli infekterad process. Om det enbart handlar om överlämningar är ensam vårdnad inte alltid bästa lösningen utan bör ses som sista hands valet.

    - för dagbok, utan känslosamma åsikter, enbart fakta

    Hör av dig om du önskar vägledning.

  • Anonym (Vad göra?) Trådstartaren
    Äldre 16 Oct 13:28
    #6
    Familjerättsservice skrev 2018-10-16 13:24:49 följande:

    Hej!

    Mitt råd till dig är

    - försök enas om överlämningstider mm i avtal som sedan stadfästs i dom, ett klassiskt umgängesavtal

    - använd en tredje part för ovan

    - stämma om ensam vårdnad är en tråkig, kostsam och kan bli infekterad process. Om det enbart handlar om överlämningar är ensam vårdnad inte alltid bästa lösningen utan bör ses som sista hands valet.

    - för dagbok, utan känslosamma åsikter, enbart fakta

    Hör av dig om du önskar vägledning.


    Hur gör man om han vägrar skriva på umgängesavtal? Då påverkas både min vardag, barnens vardag och teaterman familjens vardag.
  • Anonym (Vad göra?) Trådstartaren
    Äldre 16 Oct 13:35
    #8
    Carloscarlito skrev 2018-10-16 13:31:00 följande:

    Man kan du verkligen undra varför du valde att skaffa barn med denna stabila individ?


    Så nödvändigt. Tror du inte att jag i onda stunder ältar just detta själv? Du själv har antagligen ett sjätte sinne, vad skönt för dig!

    Tyvärr kunde jag inte se in i framtiden och jag är knappast i närheten av ensam i min situation!

    Det positiva är att jag är den bästa mamman jag kan vara för mina barn, tänker och handlar alltid i mina barna bästa intresse.
  • Anonym (Famil­jerätt­)
    Äldre 16 Oct 13:51
    #10
    Anonym (Vad göra?) skrev 2018-10-16 13:28:17 följande:

    Hur gör man om han vägrar skriva på umgängesavtal? Då påverkas både min vardag, barnens vardag och teaterman familjens vardag.


    Har du föreslagit att ni ska skriva avtal och har han sagt nej?

    Vill han inte så skulle jag föreslå samarbetssamtal. Du får då hjälp att förmedla dina åsikter och soc kan hjälpa honom förstå vikten av att att enas.

    Dolt i detta bör förmedlas, men inte utryckas, att kan ni inte nå till en överenskommelse så får domstolen fatta beslut avseende detta.

    Är han inte missnöjd och bråkar om umgänget i det stora hela så kommer han inte vilja gå igenom en domstolsprocess. Kanske får du kompromissa och föreslå längre på söndagarna så att han känner att han inte bara styrs av vad du anser. För att ge efter med ytterligare tre timmar är bättre än att dra allt via domstol som ändå i slutändan kanske anser att överlämning skall ske via skola med lämning på måndagsmorgonen för att undvika era konflikter. Välj dina strider och hitta vägen med minst konflikter.
  • Anonym (Vad göra?) Trådstartaren
    Äldre 16 Oct 14:27
    #12
    Anonym (Familjerätt) skrev 2018-10-16 13:51:20 följande:

    Har du föreslagit att ni ska skriva avtal och har han sagt nej?

    Vill han inte så skulle jag föreslå samarbetssamtal. Du får då hjälp att förmedla dina åsikter och soc kan hjälpa honom förstå vikten av att att enas.

    Dolt i detta bör förmedlas, men inte utryckas, att kan ni inte nå till en överenskommelse så får domstolen fatta beslut avseende detta.

    Är han inte missnöjd och bråkar om umgänget i det stora hela så kommer han inte vilja gå igenom en domstolsprocess. Kanske får du kompromissa och föreslå längre på söndagarna så att han känner att han inte bara styrs av vad du anser. För att ge efter med ytterligare tre timmar är bättre än att dra allt via domstol som ändå i slutändan kanske anser att överlämning skall ske via skola med lämning på måndagsmorgonen för att undvika era konflikter. Välj dina strider och hitta vägen med minst konflikter.


    Samarbetsamtal med mannen som hotat flera ggr att slå mig? Samarbetsamtal med mannen som inte ens kan tala till mig i telefon.

    I Göteborg är inte soc involverade i samarbetsamtal:/

    Blir hela tiden hänvisad av soc till familjerätten och av familjerätten till soc. Ingen verkar betan annat än hänvisa mig till att sök egen vårdnad.

    Släpper jag på lämningstiden på söndagar får jag ett helvete både på kvällen och morgonen efter. Ska det vara så? Trodde att man skulle ha barnens intresse i detta inte föräldrarnas?

    Han är den sorten som tar hela handen om man ger lillfingret.

    Jag har vid tillfällen tidigare föreslagit att jag kan hämta barnen från honom då det vid dess tillfällen var för barnens bästa o nu sitter jag i en sits där han inte svarar o jag sitter o undrar om barnen kommer hem avtalad tid eller inte. Ibland har han lämnat dom utanför huset och vi har inte varit hemma eftersom han inte kommunicerat.

    Ibland hör han av sig 10-20 min innan dom står utanför dörren, trots att det är långt tid innan eller efter avtalad tid.

    Motsätter han sig inte mina förslag gällande tider antar jag att han samtycker då han sällan besvarar sms och när jag försöker nå honom vi samtal lägger han bara på när jag ringer.

    Han försöker utöva makt på detta viset med barnen som spelbrickor.

    Jag nekar inte honom att ha dom vid lov osv. garn inställningen att vi sk ha dom varannan jul födelsedag osv. något barnen är måna om också.

    Att jag önskar ungarna hemma en viss tid söndagar och rak kommunikation handlar om att barnen ska veta när hur och vad som händer /kommer hända.

    Han har t om. Hållt båda hemma från skolan trots att dom är friska. Dom hade varit förkylda under hana helg och han ville att jag skulle hämta med bilen, jag föreslog att så länge dom är krassliga kam som väl stanna om dom ändå ingen är skoldugliga. Han instämde. Sen gick set två dagar barnen uttryckte själv att se var friska och enligt deras pappa feberfria sen flera dagar. Han vägrade lämna dom.

    Nu är höst och vinter här och han tycker det e jobbigt att åka kollektivt så nu strular han ännu mer med lämningar och t om. hämtningar.
  • Anonym (Famil­jerätt­)
    Äldre 16 Oct 15:01
    #13

    Du behöver göra allt du kan för att hitta en lösning. Samarbetssamtal via socialtjänstens försorg kan man få även i Göteborg. Föreslår du det är du samarbetsvillig till en lösning. Sedan kan samtalet också mynna ut i att soc/aktör på soc begäran får en förståelse för er situation.

    Att gå till domstol enbart för att han inte följer vad du anser är riskabelt. Objektivt har han ju också en åsikt. Lika värd i domstolens ögon. Är du villig till att sätta barnen i en jobbig tvist med hembesök, utredning etc och riskera att domstolen dömer, såsom ofta blir, att alla överlämningar skall ske via skolan pga att ni inte kan samarbeta? Då blir det inte såsom du önskar ändå.

    Fundera, vad är ditt mål. Hur kommer jag lättast dit? Hur mkt kan jag kompromissa för att undvika att saken eskalerar? Barnen vill ha enklaste konfliktfriaste lösningen. Och ja, som förälder får man kanske bita ihop, sätta sig mittemot mannen som beter sig illa mot en för att hitta en lösning för barnens skull. Det handlar om överlämningar. Riskera inte en stor konfliktfylld process där barnen kan komma att känna av allt som sker. Bara mitt tips till dig dock.

    Är det inte möjligt att undvika en process, se då till att ha agerat korrekt innan, sökt samförståndslösningar, gjort problemen synliga för tex soc, ansträngt dig utåt att samverka.... etc. Förhoppningsvis hittar ni lösningen på vägen.

  • Anonym (Vad göra?) Trådstartaren
    Äldre 16 Oct 16:57
    #14
    Anonym (Familjerätt) skrev 2018-10-16 15:01:28 följande:

    Du behöver göra allt du kan för att hitta en lösning. Samarbetssamtal via socialtjänstens försorg kan man få även i Göteborg. Föreslår du det är du samarbetsvillig till en lösning. Sedan kan samtalet också mynna ut i att soc/aktör på soc begäran får en förståelse för er situation.

    Att gå till domstol enbart för att han inte följer vad du anser är riskabelt. Objektivt har han ju också en åsikt. Lika värd i domstolens ögon. Är du villig till att sätta barnen i en jobbig tvist med hembesök, utredning etc och riskera att domstolen dömer, såsom ofta blir, att alla överlämningar skall ske via skolan pga att ni inte kan samarbeta? Då blir det inte såsom du önskar ändå.

    Fundera, vad är ditt mål. Hur kommer jag lättast dit? Hur mkt kan jag kompromissa för att undvika att saken eskalerar? Barnen vill ha enklaste konfliktfriaste lösningen. Och ja, som förälder får man kanske bita ihop, sätta sig mittemot mannen som beter sig illa mot en för att hitta en lösning för barnens skull. Det handlar om överlämningar. Riskera inte en stor konfliktfylld process där barnen kan komma att känna av allt som sker. Bara mitt tips till dig dock.

    Är det inte möjligt att undvika en process, se då till att ha agerat korrekt innan, sökt samförståndslösningar, gjort problemen synliga för tex soc, ansträngt dig utåt att samverka.... etc. Förhoppningsvis hittar ni lösningen på vägen.


    Socialtjänstens försorg menar du då familjerätten? Den gång vi väl fick till atånd ett möte där sök han inte upp. Hur många ggr ska man behöva försöka hitta lösningar o kämpa för att han sen ska skita i allt o fortsätt i sina spår?

    Ok säg att jag begär ett samarbetsamtal för att forma ett umgängesavtal men han inte dyker upp igen? Vad gör jag då så?

    Som sagt ställt dessa frågor till familjerätt men dom säger gå till soc och soc säger gå till familjerätt.

    Blir tokig
  • Anonym (Famil­jerätt­)
    Äldre 16 Oct 17:28
    #15

    Förstår, har du försökt och han inte dyker upp....ja då har du gjort vad du kan.

    För att förtydliga så är familjerätten en del av soc. Slarvar ibland och skriver bara soc....

    Om barnen blir påverkade av detta, vilket dom blir då dom inte får förutsägbarhet när och hur dom ska tillbaka till dig så bör soc kunna kalla till samtal kring detta. Men det är inte alla soc som tänker så utan hänvisar föräldern till domstol istället.

    Väljer du att gå via domstol, hör med pappan först om inte han tycker det är bättre att enas och skriva avtal än att ni ska sätta barnen i en process med utredning mm.

    Väljer du att stämma så kan du yrka på antingen bara reglerat umgänge eller både vårdnad och umgänge. Tänk dock på att domstolarna oftast anser att överlämningar skall ske via skolan när föräldrarna har samarbetsproblem. Därav vad jag skrev tidigare till dig om att kanske ge efter lite och föreslå sön kväll istället, även om det inte blir optimalt enligt dig, för att slippa process och skolöverlämning. Kanske kan ett sådant förslag också lätta upp det något mellan er? Eller kan skolöverlämning kanske vara att föredra för barnen så att dom inte känner av era oenigheter lika mycket? Annars är det bara att välja, fortsätta som det är nu eller ta chansen via domstol.

Svar på tråden Kommunikationssvårigheter och hot