• Snok

Rösta - testa utgånget pass eller provisoriskt pass? Akut!

Jag har bara röstat en gång tidigare och hade då ett giltigt id.

Jag är jättestressad inför detta val, då jag inte har något giltigt id nu. Tänkt skaffa nytt pass men tiden har gått och jag har haft väldigt mycket jobbigt den senaste tiden så det har inte varit prioriterat. Jag har ett pass som gick ut i år, tror ni att man kan försöka gå och rösta med det? Hur noga kollar dem utgångsdatum?

Vet inte heller om det går att ordna ett provisoriskt pass för att rösta? Tänkt fixa ett vanligt som sagt men rädd att det inte hinner komma i tid nu. Måste ta ledigt från jobbet för att åka en timme till närmaste stad för att ordna detta vilket gör det hela mer omständigt.

• Svar på tråden Rösta - testa utgånget pass eller provisoriskt pass? Akut!
  • qfnafnjf

Du behöver ett giltigt ID. Har du tid att skapa den här tråden har du säkerligen tid att lösa ditt problem också.

• Anonym (röstmottagare)

Ett alternativ är att du går till röstlokalen tillsammans med någon som känner dig, och som har ett ID. Då kan den personen intyga att du är du, och du kan rösta ändå. Ta med ditt pass så blir det ännu mera trovärdigt att den andra personen inte bara hittar på (fast egentligen ska det inte behövas).

• Snok
    qfnafnjf skrev 2018-08-27 20:24:31 följande:

Du behöver ett giltigt ID. Har du tid att skapa den här tråden har du säkerligen tid att lösa ditt problem också.

Tid har jag men det har varit mycket privat som gjort att jag varit borta lite från jobbet den senaste tiden och det känns väldigt jobbigt att behöva be om mer ledigt just nu. Hade jag bott på ett ställe där det går att ordna pass hade jag redan gjort det. Måste ta ledigt en hel eftermiddag för att åka till närmaste stad, får anpassa mig efter bussar vilket det går väldigt snålt med dit jag ska. Tar minst en timme att resa och de stänger 17.00. Måste dessutom be en familjemedlem ta ledigt för att intyga att jag är jag. Kommer ju oavsett behöva ordna det så småning om för att ha ett giltigt id men just nu undviker jag gärna att vara borta från jobbet mer. Om det är möjligt dvs, går det inte att rösta med hjälp av en anhörig är jag väl illa tvungen
  • Snok
    Almina skrev 2018-08-27 20:27:54 följande:

Om du har någon som kan följa med dig till vallokalen, och kan intyga att du är du, och själv kan legitimera sig, så behöver inte du ID

fragor.val.se/org/valmyndigheten/d/rosta-utan-giltig-id-handling/

Åh tack så mycket, då behöver jag inte ha panik. Så viktigt för mig att ändå se till att komma iväg och rösta fastän allt är kaos privat.
  • Anonym (Finley)

Det bästa är om du tar med dig någon som kan intyga din identitet som flera redan har svarat.

Annars kan ett nyss utgånget ID faktiskt funka om du fortfarande är dig lik på kortet. Jag är själv röstmottagare och vi diskuterade denna situation i den gemensamma utbildningen. De sa att man ska, i så stor utsträckning som möjligt, se till att alla ska kunna rösta.

Svar på tråden Rösta - testa utgånget pass eller provisoriskt pass? Akut!