• Gubbtant

5htp i stället för antidepp

Är det någon här som har erfarenhet av 5 htp kosttillskott ihop med L-thyrosine?

Jag vill inte börja med antidepressiva igen men ser snart igen utväg...så fick jag höra talas om dessa tillskott och vill testa.

Någon som äter/ätit och mått/mår bra??

Man ska ju äta högst 3 månader pga risk för leverskada. Men kan man göra uppehåll ett tag och sedan börja igen om man behöver?

Hur har ni gjort ?

Snälla svara ????

• Svar på tråden 5htp i stället för antidepp
  • Mongoliet

Tar 5-htp med melatonin. Sover bättre på den kombon. Inga kända biverkningar ännu.

• Gubbtant

Melatonin har jag men bara vid behov.

Hur länge har du ätit denna? Vad upplever du kring denna rent generellt?

• Mongoliet
    Gubbtant skrev 2018-08-28 12:39:22 följande:

Melatonin har jag men bara vid behov.

Hur länge har du ätit denna? Vad upplever du kring denna rent generellt?

Har nog tagit det ca 1 1/5-2 år. Någon kortare paus. När jag tog paus märkte jag att jag var närmare till ledsenhet helt plötsligt & även så sov jag inte lika bra. Så effekten är lite samma som när jag tar glutamin för att höja immunförsvaret, det märks helt plötsligt när jag inte tar det. Problemet med 5-htp är ju att det är lite halvdyrt i Sverige. Mina håller på att ta slut snart. Senaste köpet från USA fastnade i tullen.
  • Chaga

Både 5-HTP och Melatonin förbrukar Tyrosin så tar man det längre tid än ett par veckor så är det viktigt att komplettera med ett tillskott på Tyrosin för att inte helt bränna ut kroppens depåer. 

• Chaga

Ser att nu att du skrev om en kombination av Tyrosin och 5-HTP och det är ju bra att du hade koll på det. 

Har själv tagit Melatonin i ganska hög dos länge och har inte haft koll på detta, tyvärr. 

Prövat 5-HTP utan tydlig effekt men har lyckats få bort min depression genom omläggning av kosten, en hel hög med kosttillskott och en massa annat, bland annat att jobba med sömn, stress och nedvarvning.

Svar på tråden 5htp i stället för antidepp