• Anonym (.)

Vad kan man få för straff för detta?

Kan man få fängelse ifall man smugglar in läkemedel från utlandet som inte är narkotikaklassade men som är receptbelagda?

• Svar på tråden Vad kan man få för straff för detta?
  • BossHoss
    Anonym (.) skrev 2018-08-28 15:52:23 följande:

Kan man få fängelse ifall man smugglar in läkemedel från utlandet som inte är narkotikaklassade men som är receptbelagda?

Jag TROR att du inte kan bli dömd för det. För sål änge de inte är narkotikaklassade (förbjudna) så innebär det inte att du inte får ha dem, men att du inte kan köpa dem i landet utan recept. 
  • Anonym (.)
    BossHoss skrev 2018-08-28 15:54:00 följande:

Jag TROR att du inte kan bli dömd för det. För sål änge de inte är narkotikaklassade (förbjudna) så innebär det inte att du inte får ha dem, men att du inte kan köpa dem i landet utan recept. 

Men jag menar ifall det skulle va en fejkläkare som skriver ut dom med ett fejk recept och inte är godkänd inom EU så är det förbjudet att köpa så jag undrar ifall det skulle va så vad det skulle ge för straff isåfall?
  • BossHoss
    Anonym (.) skrev 2018-08-28 15:57:04 följande:
    Men jag menar ifall det skulle va en fejkläkare som skriver ut dom med ett fejk recept och inte är godkänd inom EU så är det förbjudet att köpa så jag undrar ifall det skulle va så vad det skulle ge för straff isåfall?
    de är ju inte olagliga att innehava enligt dig så varför skulle du då få straff för att ha det?

Låter därför högst osannolikt i mina öron.
    Såvida de inte är belagda med införselförbud
  • Anonym (Hm)
    BossHoss skrev 2018-08-28 16:04:26 följande:
    de är ju inte olagliga att innehava enligt dig så varför skulle du då få straff för att ha det?

Håller med
  • Anonym (.)
    BossHoss skrev 2018-08-28 16:04:26 följande:

Det står att läkemedlet måste va föreskrivet av en läkare inom Eu och från ett EU godkänt apotek för att det ska va lagligt. Man vet ju aldrig om det är så när man handlar på nätet
  • BossHoss
    Anonym (.) skrev 2018-08-28 16:23:22 följande:
    Det står att läkemedlet måste va föreskrivet av en läkare inom Eu och från ett EU godkänt apotek för att det ska va lagligt. Man vet ju aldrig om det är så när man handlar på nätet
    Är substansen laglig eller olaglig i sverige?
    vad säger tex FASS
  • Anonym (.)
    BossHoss skrev 2018-08-28 16:26:27 följande:

Är substansen laglig eller olaglig i sverige?

vad säger tex FASS

Den är laglig men receptbelagd. Dock vet man ju aldrig om det verkligen är den substansen man får när man handlar på nätet
  • BossHoss
    Anonym (.) skrev 2018-08-28 16:34:46 följande:
    Den är laglig men receptbelagd. Dock vet man ju aldrig om det verkligen är den substansen man får när man handlar på nätet
    Då är den ju laglig
  • Anonym (.)
    BossHoss skrev 2018-08-28 16:36:51 följande:

Då är den ju laglig

Inte enligt läkemedelsverket och tullverket om läkaren och apoteket inte är inom EU
  • Anonym (gubbe)

intressant!

Om man köper ett receptbelagt, lagligt, läkemedel utan recept på nätet, men från en svensk leverantör. Vilket brott gör man sig skyldig till då? Smuggling kan det ju i vart fall inte vara frågan om.

• Anonym (olika)
    BossHoss skrev 2018-08-28 16:36:51 följande:
    Då är den ju laglig
    Inte självklart. Det finns läkemedel som är narkotikaklassade men får köpas med recept (bensodiazepiner som Stesolid t ex). Den som beställer på nätet får själv ha koll på vad som gäller.
    Eftersom man normalt får recept och kan köpa med högkostnadsskydd i Sverige om det finns medicinsk indikation utgår jag från att det mesta som beställs är sådant som antingen är olagligt att föra in som privatperson eller kemiska substanser som ännu inte blivit narkotikaklassade för att de skiljer sig något lite från dem som redan blivit det.
  • Anonym (.)
    Anonym (Juris) skrev 2018-08-28 17:25:48 följande:

Ja, teoretiskt kan du få fängelse i upp till två år för smuggling av normalgraden, för ringa brott blir det penningböter.

Lagrum;

lagen.nu/2000:1225

Exempel på person som åtalats för att ha smugglat receptbelagd medicin som inte är narkotikaklassad:

www.na.se/artikel/orebro-lan/rune-kopte-potensmedel-pa-natet-nu-atalas-han

Risken är rätt liten, men den finns som sagt där.

Men räknas det som smuggling när det inte är narkotikaklassat?
  • Anonym (.)
    Anonym (olika) skrev 2018-08-28 18:02:39 följande:

Inte självklart. Det finns läkemedel som är narkotikaklassade men får köpas med recept (bensodiazepiner som Stesolid t ex). Den som beställer på nätet får själv ha koll på vad som gäller.

Eftersom man normalt får recept och kan köpa med högkostnadsskydd i Sverige om det finns medicinsk indikation utgår jag från att det mesta som beställs är sådant som antingen är olagligt att föra in som privatperson eller kemiska substanser som ännu inte blivit narkotikaklassade för att de skiljer sig något lite från dem som redan blivit det.

Men benzo är ju farligt och många missbrukar det. Jag ska beställa något som inte är farligt och som man inte kan dö av. Jag vet heller inte hur jag ska kolla upp läkarlegitimationen på dessa som säger sig vara läkare eftersom dom är från utlandet. Då måste jag väl ringa det landet och kolla upp? För varken läkemedelsverket eller Socialstyrelsen i Sverige kunde svara på den frågan om de har en godkänd läkarlegitimation eftersom det inte är i Sverige dom jobbar eller fått legitimationen
  • Anonym (Juris)
    Anonym (.) skrev 2018-08-28 18:09:48 följande:
    Men räknas det som smuggling när det inte är narkotikaklassat?
    Ja, det är inte bara narkotika som är olagligt att smuggla in. Som du kunde ha läst i den sista länken så åtalades en man för att ha smugglat potensmedel, och de är inte narkotikaklassade. 
  • Anonym (.)
    Anonym (Juris) skrev 2018-08-28 18:42:37 följande:

Ja, det är inte bara narkotika som är olagligt att smuggla in. Som du kunde ha läst i den sista länken så åtalades en man för att ha smugglat potensmedel, och de är inte narkotikaklassade. 

Konstigt att tullen inte får ingripa? Och det stod ju inte om han blev dömd till böter eller fängelse eller om han blev dömd överhuvudtaget eftersom det bara står att han blev åtalad.
  • Anonym (Juris)
    Anonym (.) skrev 2018-08-28 18:54:04 följande:
    Konstigt att tullen inte får ingripa? Och det stod ju inte om han blev dömd till böter eller fängelse eller om han blev dömd överhuvudtaget eftersom det bara står att han blev åtalad.
    Men allvarligt...Du frågar om man kan få fängelse, jag svarar och länkar till själva lagen samt tar upp ett fall med en person som åtalats för läkemedelssmuggling av ett icke narkotikaklassat ämne. 

Du kan ju bara åtalas om du misstänks för ett brott, så det är redan etablerat att det är olagligt. Åklagaren ska heller inte åtala i fall som hen inte tror hen kan vinna, så....

Men här får du en länk till då:
    www.ltz.se/artikel/jamtland/ostersund/kvinna-doms-for-smuggling-av-mediciner

Vad påföljden blir beror på läkemedel, mängd och en rad andra saker. Du kanske kan googla exempelvis smuggling av dopningspreparat så hittar du många fall med fängelse som straff. Du har ju inte gett någon information mer än att du vill ta in ett receptbelagt läkemedel, så det är rätt svårt att ens spekulera i straffpåföljd utan någon mer information än så.

Nu har jag gett dig den information som går utifrån dina inlägg, om du väljer att inte ta till dig den så kan jag inte göra så mycket mer.
Svar på tråden Vad kan man få för straff för detta?