• Anonym (Mamma)

Vem får stå för det?

Fick nyss ett sms från en mamma i mitt barns klass. Tydligen har hennes dotter gett min dotter massa robux (pengar på onlinespelet roblox) och kräver nu att vi antingen ger tillbaka det eller betalar. Min dotter har inte kvar dessa pengar och jag vägrar konsekvent att betala till såna spel.

De är nio år och går i trean.

Känner inte att det här är mitt ansvar, det är inte jag som valde att sätta in pengar på ett barnspel utan att ha tydliga regler kring det.

Min dotter har autism och förstår inte helt hur pengar fungerar.

• Svar på tråden Vem får stå för det?
  • Anonym (Liv)

Kompisens föräldrar får stå på det. Hade spelpengarna funnits kvar hade jag gett tillbaka sem, men är de borta så är de. Dyr läxa för kompisen med familj.

• Anonym (S)

Hur mycket pengar handlar det om? Är det inte så mycket kanske man kan mötas halvvägs för fortsatt god ton.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (S) skrev 2018-08-28 18:25:53 följande:

Hur mycket pengar handlar det om? Är det inte så mycket kanske man kan mötas halvvägs för fortsatt god ton.

Jag vet inte exakt, 500-600 sa hon.
  • Anonym (Stella)

Är det pengar som du inte har råd att förlora så ska du självklart inte betala henne. Det är varken ditt fel eller ditt ansvar, en gåva är en gåva. Det är hennes ansvar att se till att hennes barn inte gör av med pengar som hon inte vill förlora. 

Om du har råd men inte vill pga principer så tycker jag att du ska ta en funderare över hur det kommer påverka din dotter. Är det värdefullt för henne att behålla den här tjejen som vän så tycker jag att du ska sätta dina principer åt sidan. Du kanske kan betala den här gången men tala om för mamman att det inte kommer upprepas, sker det någon mer gång får hon stå för förlusten själv. 

• Anonym (S)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-08-28 18:53:46 följande:

Jag vet inte exakt, 500-600 sa hon.

Oj! Då hade jag inte betalat. Den morsan behöver lära sig hur man hanterar pengar och det är inte genom att ge det till nioåringar...Sen vet man kanske inte om det stämmer, kan hon ha hittat på summan? För det låter ju onekligen korkat att låta sitt barn ha hand om så mycket pengar...
  • Anonym (ns)

Inte en chans att jag skulle betalat.

• No Logo

Betala hälften och ta ett samtal med respektive barn om vad som är okej att ge bort/ta emot så lär sig båda barnen något.

• Anonym (Mamma)

Enligt min dotter så gav kompisen till flera i klassen, vilket mamma och barn nekar till, så jag vet inte alls vad jag ska tro. Jag har ju aldrig sett pengarna heller, så vet inte hur mycket det faktiskt rörde sig om.

• Anonym (Förälder)

Ger man en 9åring tillgång till ett kreditkort så får man ju skylla sig själv!

• Anonym (Cc)

Njae den där kompisens mamma får nog lära sig en läxa den här gången och begränsa barnets möjligheter till att köpa i spel.

Men säg till mamman att hon kan få pengarna tillbaka av Google play istället. Sambon har gjort så och fått tillbaka flera köp.

• Anonym (Mamma)

Det är alltså pengar mamman köpt till sin dotter, inte dottern som köpt själv, så hon kan nog inte begära dem tillbaka av de hon köpte dem av.

Dottern gav sen robuxen till min dotter.

• Anonym (kanske)

Först och främst skulle jag inte ta detta via sms utan träffa mamman och dottern.

Hände det här i skolan? Varför har barnen med sig sådana summor till skolan? 

Personer med autism brukar inte "kunna" ljuga. Beroende på hur "stort" man vill göra detta kan man ju enkelt fråga andra i klassen om de fått "pengar" av kompisen. Eller tala om för kompisen att man tänker fråga.

Det är alltid besvärligt när barn gör saker som sedan föräldrarna blåser upp. Det är av naturliga skäl lättare för vuxna att skylla på barn då de är i underläge.

Jag skulle nog ha frågat kompisen om dottern bett om "pengarna" eller om kompisen erbjudit dem till henne.

Om dotter bett om pengarna skulle jag betala tillbaka men samtidigt be att kompisen inte ger dottern något som hennes mamma inte är okej med. Om kompisen gett men sedan ändrat sig så hade jag försökt förklara begreppet "gåva". Jag skulle ha förklarat att dottern inte har begrepp om pengars värde. (Kompisen verkar inte heller förstå pengars värde.) 

Om kompisen självmant gett dottern pengarna skulle jag möjligtvis erbjuda mig att betala hälften (som någon förelagit) om det var en kompis som dottern gärna ville ha kvar, för vänskapens skull. Men göra klart att det skulle vara en engångsföreteelse.

Personligen, om det var min dotter som gett bort 500 pengar/credit eller vad det här nu är och sedan ångrat sig så skulle jag ha ringt mamman till det andra barnet och förklarat situationen och kollat om det fanns en möjlighet att få tillbaka pengarna. Om det inte gått skulle jag se det som ett utmärkt tillfälle för mitt barn att lära sig vad som händer när man ger bort saker. 

Snacka om att curla. Barnet gör ett felval. Föräldern ska genast fixa. Då det inte rör sig om skadegörelse, snatteri/stöld, mobbning osv är det ju ett utmärkt tillfälle att lära sig något utan att konsekvenserna blir alltför stora då jag förmodar att det rör sig om ett spel. 

• Anonym (Mamma)

Nej det var alltså pengar på ett spel, men de pengarna hade mamman köpt till sin dotter för riktiga pengar.

• Anonym (Mamma 2)

Ansvaret ligger på mamman som köpt spelpengar till sin dotter för ca 500:-.
    Dottern verkar inte ha förstått att det är riktiga pengar som hon har gett bort.

Jag skulle inte betala något till denna oansvarig mor.

• No Logo

Säkert att det var 5-600 kronor och inte Robux mamman menade?

400 Robux kostar 49 kr. Det låter verkligen konstigt att köpa Robux för mer än 5-600 kronor till en 9-åring.. mer troligt att mamman låtit henne få Robux för en hundring.

• Anonym (X)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-08-28 19:26:40 följande:

Enligt min dotter så gav kompisen till flera i klassen, vilket mamma och barn nekar till, så jag vet inte alls vad jag ska tro. Jag har ju aldrig sett pengarna heller, så vet inte hur mycket det faktiskt rörde sig om.

Det bör väl gå att se i spelet hur mycket som fyllts på? (Och motsvarande från den andres konto, vem den delat krediter med?)
  • Physalis

Jag tycker det spelar stor roll vem som varit drivande i att pengarna skulle ges till din dotter och hur detta gick till. Det är stor skillnad om din dotter försökt pressa flickan att ge pengarna på något vis eller om flickan självmant delat ut pengarna.

Ring den andra mamman så ni kan nysta ut vad som hänt. Både för att avgöra om du ska betala, men också för att veta hur du ska hantera detta med din dotter.

Korrekturläser som en kratta
  • molly45
    Anonym (Mamma) skrev 2018-08-28 18:12:26 följande:

Fick nyss ett sms från en mamma i mitt barns klass. Tydligen har hennes dotter gett min dotter massa robux (pengar på onlinespelet roblox) och kräver nu att vi antingen ger tillbaka det eller betalar. Min dotter har inte kvar dessa pengar och jag vägrar konsekvent att betala till såna spel.

De är nio år och går i trean.

Känner inte att det här är mitt ansvar, det är inte jag som valde att sätta in pengar på ett barnspel utan att ha tydliga regler kring det.

Min dotter har autism och förstår inte helt hur pengar fungerar.

En grannflicka spelade på min dator men har inte tillgång till mitt betalkort Hur kan dom då dra pengar från det Någon som vet   Molly
Svar på tråden Vem får stå för det?