• Anonym (Eva, Marie eller nåt...)

Torr som ett fnöske. Hjälp!

Jag behöver alla tips och råd jag kan få.

Jag är oerhört torr i underlivet och har varit under flera års tid. Det spricker vid samlag. Jag är inte bara torr inne i slidan utan även på slemhinnorna runt blygdläpparna och klitoris. Om jag sätter ett finger emot så följer slemhinnan med när jag tar bort det, jag är så torr att det klistrar sig fast. Precis som torra läppar kan klistra fast sig vid varandra.

Nu kan jag inte längre genomföra samlag då det gör för ont, jag kan knappt ens bli smekt. Det fungerar inte ens med glidmedel för det gör så ont.

När jag ha gogglat så verkar de vanligaste problemen vara klimakteriet, svamp, stress, frekvent tvättande och preventivmedel med hormoner. Inget av detta stämmer in på mig. Jag är ung, stressar inte och använder inga preventivmedel alls mer än natural cycles. Jag tvättar som hastigast två-tre gånger i veckan och aldrig med något annat än vatten.

Jag har testat återfuktande vaginalgele som man sprutar in och som verkar under flera dagar, testat intimcreme, creme med mjölksyrebakterier, salvor, olja och så vidare. Inget hjälper!

Jag har såklart sökt hjälp men gyn säger bara att det enda jag kan göra är att använda återfuktande och olja. Men det har jag ju gjort under ett par års tid utan att det har hjälpt. Jag har inte ens fått svar på vad det kan bero på mer än "så kan det vara för vissa". Men det här är inte tillfälligt och känns inte alls normalt. Jag är under 30 och vill väl kunna ligga någon mera gång i mitt liv!

Jag frågade om det kan vara någon brist på något men fick inte svar på det heller.

Finns det någon som har haft de här besvären och blivit av med dem? Hur? Fick du reda på vad det berodde på?

• Svar på tråden Torr som ett fnöske. Hjälp!
  • Ällingen

Oj, det låter hemskt! För det första tycker jag att du ska byta gynekolog. Jag tycker INTE att du ska nöja dig med det svaret. Sen går du till apoteket och köper Ovesterin vagitorier eller vaginalkrämen. Sen kör du på så som det står i anvisningen.(såvida du inte har testat det redan).

• EpicNurse

Provat progesteronkräm?

Kan det vara någon typ av vestibulit?

Tycker också du ska byta gynekolog!

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (Havtorn)

kurera.se/havtorn-hjalper-torra-slemhinnor/

Jag tänker att det kan vara brist på fettsyror. Havtorn är toppen som innehåller omega-7 speciellt bra torra slemhinnor men ät även andra bra fetter som nötter, omega-3 och avokado mm.

Även andra näringsämnen som tex A-vitamin och e- vitamin är bra

• Guldäpple

Hej! Prova att smörja med ekologisk, kallpressad kokosolja, skippa alla andra kurer och preparat en månad. Och kanske sova utan trosor med tunna bommulsshorts eller byxor istället så det inte blir olja i sängen:)

Guldäpple skrev 2018-08-28 21:28:23 följande:

Hej! Prova att smörja med ekologisk, kallpressad kokosolja, skippa alla andra kurer och preparat en månad. Och kanske sova utan trosor med tunna bommulsshorts eller byxor istället så det inte blir olja i sängen:)

Har alltid kjol, aldrig syntetkläder, sover alltid utan trosor och har testat kokosolja. Det hjälper inte... Men tack!
    Anonym (Havtorn) skrev 2018-08-28 21:10:25 följande:

kurera.se/havtorn-hjalper-torra-slemhinnor/

Jag tänker att det kan vara brist på fettsyror. Havtorn är toppen som innehåller omega-7 speciellt bra torra slemhinnor men ät även andra bra fetter som nötter, omega-3 och avokado mm.

Även andra näringsämnen som tex A-vitamin och e- vitamin är bra

Har redan testat tillskott på fettsyror och äter vitamintillskott. Det hjälper tyvärr inte.
    Ällingen skrev 2018-08-28 20:50:43 följande:

Oj, det låter hemskt! För det första tycker jag att du ska byta gynekolog. Jag tycker INTE att du ska nöja dig med det svaret. Sen går du till apoteket och köper Ovesterin vagitorier eller vaginalkrämen. Sen kör du på så som det står i anvisningen.(såvida du inte har testat det redan).

EpicNurse skrev 2018-08-28 20:57:41 följande:

Provat progesteronkräm?

Kan det vara någon typ av vestibulit?

Tycker också du ska byta gynekolog!

Fast krämerna ni föreslår är för minskade hormonnivåer på grund av klimakteriebesvär. Jag är inte i klimakteriet, jag är 27 år gammal.

Jag börjar misstänka att gyn inte kan hjälpa mig alls utan att jag istället får vända mig till vårdcentralen. De kanske kan ta något prov och se om det beror på en hormonrubbning.

Annars vet jag inte var jag ska få hjälp.

Efterfrågar särskilt om någon annan har upplevt något liknande innan 30 års ålder, om ni fick reda på vad det kan bero på och hur ni blev av med problemen om ni blev det.

• EpicNurse
    Anonym (Eva, Marie eller nåt...) skrev 2018-08-29 12:13:02 följande:

Fast krämerna ni föreslår är för minskade hormonnivåer på grund av klimakteriebesvär. Jag är inte i klimakteriet, jag är 27 år gammal.

Nej. Möjligt att det sår så på förpackningen men krämen är till för alla som behöver den pga sköra/torra slemhinnor. Det kan bero på många olika orsaker, tex amning, preventivmedel, otillräcklig egen hormonproduktion.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
Svar på tråden Torr som ett fnöske. Hjälp!