Torr som ett fnöske. Hjälp!
Jag behöver alla tips och råd jag kan få.
Jag är oerhört torr i underlivet och har varit under flera års tid. Det spricker vid samlag. Jag är inte bara torr inne i slidan utan även på slemhinnorna runt blygdläpparna och klitoris. Om jag sätter ett finger emot så följer slemhinnan med när jag tar bort det, jag är så torr att det klistrar sig fast. Precis som torra läppar kan klistra fast sig vid varandra.
Nu kan jag inte längre genomföra samlag då det gör för ont, jag kan knappt ens bli smekt. Det fungerar inte ens med glidmedel för det gör så ont.
När jag ha gogglat så verkar de vanligaste problemen vara klimakteriet, svamp, stress, frekvent tvättande och preventivmedel med hormoner. Inget av detta stämmer in på mig. Jag är ung, stressar inte och använder inga preventivmedel alls mer än natural cycles. Jag tvättar som hastigast två-tre gånger i veckan och aldrig med något annat än vatten.
Jag har testat återfuktande vaginalgele som man sprutar in och som verkar under flera dagar, testat intimcreme, creme med mjölksyrebakterier, salvor, olja och så vidare. Inget hjälper!
Jag har såklart sökt hjälp men gyn säger bara att det enda jag kan göra är att använda återfuktande och olja. Men det har jag ju gjort under ett par års tid utan att det har hjälpt. Jag har inte ens fått svar på vad det kan bero på mer än "så kan det vara för vissa". Men det här är inte tillfälligt och känns inte alls normalt. Jag är under 30 och vill väl kunna ligga någon mera gång i mitt liv!
Jag frågade om det kan vara någon brist på något men fick inte svar på det heller.
Finns det någon som har haft de här besvären och blivit av med dem? Hur? Fick du reda på vad det berodde på?