• Anonym (Gramse)

    Apropå snåla personer

    Hallå!!


    Vart ska man börja? Jag behöver skriva och få ut min irritation. Min fru har en yngre syster. Hon är 24 år gammal och har ett, för mig, märkvärdigt och irriterande beteende. Innan jag börjar beklaga mig så vill jag säga att jag INTE är särskilt brydd om vem som betalar när, min fru är precis som mig och vi tillsammans avskyr snåla människor. För min del kan jag bjuda två gånger i rad utan att det bekymrar mig. Med andra ord, det behöver inte vara helt jävla rättvist. Om det har med saken att göra vet jag inte men hon är mycket omogen i sitt beteende i övrigt, hon kan börja tjura över att någon gör något mot henne som hon inte uppskattar strax efter att hon gjort precis likadant mot den andra personen. När jag skriver tjura så menar jag tjura, precis som min 3 åring gör hemma mot oss. Hon kan bokstavligen sätta sig i ett hörn och vägra prata med omgivningen, göra sura miner och grina. 


    Min irritation började för några år sedan när jag och några andra skulle spela bowling. Jag la ut för hela gänget och vi räknade ut att det mer eller mindre kostade en hundring per skalle. Alla gav sin hundring utom den här tjejen, hon gav 97 kr för att det hade hon räknat ut att det var vad det kostade. Så här höll det på tills hon valde att flytta till andra sidan av landet. Hon kom upp och hälsade på ett fåtal gånger under dessa år och var precis likadan, hon skulle ha saker gratis, sa man inte att hon fick betala igen så utgick hon ifrån att andra stod för notan medan hon aldrig stod för notan själv. Efter några år på vift flyttade hon åter hem. Äldre men knappast mognare. Väl hemma så var hon precis som vanligt. Samma dag som hon kom hem flyttade hon in hos sin pappa och förväntade sig givetvis att bo där gratis. En vuxen person med inkomst skulle bo hos sin pappa gratis, en person vars inkomst var lägre än hennes egen. Dom hamnade snabbt på kant med varandra eftersom hon inte ville betala för sig, åt gratis och utnyttjade pappan. Hon beklagade sig hos mamman som hon efter om och men flyttade in hos. Mamman är mer bestämd än pappan och det verkar som att det är den enda person som tjejen respekterar även om hon kör med tjurerier även mot mamman. Men hon fortsätter precis som förut. Om man bjuder henne på något bjuder hon ALDRIG tillbaka, Om man kör henne då hon själv saknar körkort erbjuder hon ALDRIG något som tack. Om man lägger ut för henne betalar hon tillbaka 3-4 gången man ber henne om det och jag förväntar mig inte att någon ska ge mig mer än vad jag lagt ut men jag avskyr småaktighet. I förrgår rann bägaren över för mig, tjejen hade tappat sitt bankkort och skulle följa med sin syster, alltså min fru, på bio. Innan det här var dom på affären där min fru la ut 111,80 kr, (märk väl örena). Dom körde runt i våran bil, parkerade för våra pengar och därefter la min fru ut 140 kr på bio. Hon bad syrran swisha pengar samma kväll. Inga pengar kom. Idag bad hon återigen syrran swisha pengar och då frågade hon hur mycket hon var skyldig. Min fru skrev "typ 250 kr" och genast kom det mothugg "Men handlade inte jag för 101,80kr" och då rann det nog över även för min fru som skrev att hon åker gratis överallt, får hjälp att betala saker när hon slarvat bort sitt bankkort och nu har mage att ifrågasätta summan. Då svarade syrran "Kan du räkna ut exakt" och min fru gjorde detta och fick summan "251,80". Efter en stund kom det en swish på 251 kr och 80 jävla öre.... sen fick syrran ett SMS: "Vi behöver inte göra så stor sak av det här"


    Är det jag som har fel? Om jag åker med någon så förväntar jag mig inte att åka gratis, jag erbjuder mig att betala. Det beror såklart på relation men generellt. 


    Egentligen hör det inte hit men tjejen har jobb och bor snuskigt billigt hemma hos sin mamma där mat och allt det övriga ingår i "hyran" på ett par tusenlappar. Vi, jag och min fru alltså, vi pluggar och har CSN-stöd.... hon har alltså kvar mer pengar efter räkningar än vad vi har. Det hjälper inte att prata med henne då hon inte tycker att det är vare sig fel eller snålt medan hennes omgivning tycker precis tvärtom och vart beteendet kommer ifrån är inte heller självklart då både hennes mamma och pappa är generösa personer som både bjuder och blir bjudna. 


    Jag vet faktiskt inte hur jag ska hantera henne... 

  • Svar på tråden Apropå snåla personer
  • Freijah

    Sluta bjud med henne på saker? Och om ni ändå gör det så säg redan från början att var och en står för sitt.

  • Anonym (Ptja)

    Var tydlig innan ni går något att var och en betalar för sig. Låna inte ut pengar till henne.
    Det är inte kul med människor som alltid ska ha men inte ge.

  • Anonym (Hm)
    Freijah skrev 2018-08-29 02:55:44 följande:
    Sluta bjud med henne på saker? Och om ni ändå gör det så säg redan från början att var och en står för sitt.
    Håller med
  • Anonym (x)

    Sluta förvänta dig att hon ska bete sig vettigt. ge henne ingenting.

Svar på tråden Apropå snåla personer