• Anonym (TS)

Letar hus - (långt) vad hade ni gjort avkall på?

Vi letar hus och jag tycker det är svårt. Området vi vill bo i passar oss då det är gångavstånd till barnens skolor och kompisar och kommunikationerna är bra till jobb och fritidsaktiviteter.

Men det är inte så stort område så det vimlar inte av hus till salu precis. Nu är det ett hus ute som vi funderar på. Läget i området är mycket bra och planlösningen är bra.

Så till det negativa. Tomten är liten och lite konstigt vänd i väderstreck. Halvdålig/halvbra tomt alltså.

Byggnaden är i hyggligt skick enligt besiktningen. Men huset är från tidigt 70-tal med orginalfönster och orginaltak. Samt original dränering (platta på mark så det är i alla fall inte källare). Så det måste ju fixas inom några år.

Uppvärmningen känns som största frågetecknet. Det är direkt el med luft/luft värmepump, mekanisk ventilation. Jag har räknat på att konvertera till vattenburet men det är en ganska stor investering, inget man räknar hem direkt. Även byte till vettiga 3-glasfönster kostar en hel del.

Man har renoverat inuti, köket är nytt och helt ok, likaså nytt i badrum och toalett. Men dokumentation på tätskikt saknas för toaletten.

Sammantaget gör det här att jag tvekar. Det beror ju på pris såklart - budgivningen är inte igång än.

Hur hade ni tänkt?

• Svar på tråden Letar hus - (långt) vad hade ni gjort avkall på?
  • Anonym (Input)

Det här med ljuset på tomten - hur påverkar det ljuset inne i huset? Vi har trädgården mot norr (vissa måste ju ha det - alla kan inte vetta mot söder...) men det betyder att det blir ganska mörkt inne i vårt vardagsrum för vi har aldrig sol mot fönstren där. Det är lite tråkigt och en av orsakerna till att jag nog snart vill flytta.

Annars har jag inte så mycket synpunker mer än att tätskikt ju inte är nödvändigt på en toalett så det behöver du ju inte oroa dig för. Bara i duschrum det ska vara tätskikt.

• Anonym (Input)
    Anonym (Input) skrev 2018-08-29 08:07:30 följande:

Det här med ljuset på tomten - hur påverkar det ljuset inne i huset? Vi har trädgården mot norr (vissa måste ju ha det - alla kan inte vetta mot söder...) men det betyder att det blir ganska mörkt inne i vårt vardagsrum för vi har aldrig sol mot fönstren där. Det är lite tråkigt och en av orsakerna till att jag nog snart vill flytta.

Annars har jag inte så mycket synpunker mer än att tätskikt ju inte är nödvändigt på en toalett så det behöver du ju inte oroa dig för. Bara i duschrum det ska vara tätskikt.

Förresten byggde dom överlag bra hus på sjuttiotalet. Vi har ett radhus från 78 och elvärme med luftvärmepump, står på betongplatta. Originaltak och originalfönster. Vi har inga behov av att byta taket, och fönstren är täta och bra fast vi kanske byter dom för att få fönster som är smidigare att öppna. Inga fuktbesvär, tvärtom är det nästan för torrt på vintern. Och uppvärmingen plus hushållsel kostar ca 2000kr/månad i snitt, luftvärmepumpen gör det mesta (inklusive kyler på sommaren!), 135 kvm.
  • MsM84

Vi har precis sålt vårt hus som hade direktverkande elelement och luft/luftvärmepump när vi köpte det. Tog oss en säsong att lära oss hur man ska ställa in pumpen (inte ha den på auto utan högsta fläkteffekt alltid) och så köpte vi en kamin och installerade i andra änden på huset, kostade ca 45 tkr. Använde den främst när det var riktigt kallt (och när vi ville ha mysfaktorn). Efter det räckte det att ha igång elelement i badrum och toa (brukade ha dörrarna in dit stängda så de behövde egen värmekälla). Funkade hur bra som helst, förbrukade ca 14 000 kWh/år på 140 kvm i Mellansverige. Dock hade vi bra fönster och tilläggsisolerad vind. Med detta sagt tyckerjag inte att uppvärmningen är något direkt minus, hade främst funderat på om tomten funkade med våra behov/önskemål och vad jag ansåg huset vara värt med de underhållsbehov som finns.

• Anonym (TS)

Tack för era svar!!

Spontant tycker jag den elförbrukning /uppvärmningskostnad ni nämner är skyhög. Huset vi säljer nu vid flytten är på 160 kvm och har 8.000 kWh /år. Frånluftsvärmepump, vattenburen golvvärme och platta på mark. Men jag är nog bara ovan. Jag har haft ett 70-talshus men det är länge sen och det var inte direkt-el.

Vad gäller tomten så är den liten åt alla håll eftersom det är så liten tomt. Det finns uteplats/altan åt söder men det är mot gatan (längst in på återvändsgränd men ändå). Åt norr är det ett inglasat uterum och en liten täppa med lite gräs och så. Åt väst / öst är det bara en smal tomtremsa längs med huset.

Fönstren är ju små på 70-talshusen. Jag ska tänka på ljuset (tack för påminnelsen) och på att gå på visning en kväll. Inte så kul att bo i en kolgruva....

• BossHoss
    Anonym (TS) skrev 2018-08-29 07:51:21 följande:

Vi letar hus och jag tycker det är svårt. Området vi vill bo i passar oss då det är gångavstånd till barnens skolor och kompisar och kommunikationerna är bra till jobb och fritidsaktiviteter.

Men det är inte så stort område så det vimlar inte av hus till salu precis. Nu är det ett hus ute som vi funderar på. Läget i området är mycket bra och planlösningen är bra.

Så till det negativa. Tomten är liten och lite konstigt vänd i väderstreck. Halvdålig/halvbra tomt alltså.

Byggnaden är i hyggligt skick enligt besiktningen. Men huset är från tidigt 70-tal med orginalfönster och orginaltak. Samt original dränering (platta på mark så det är i alla fall inte källare). Så det måste ju fixas inom några år.

Uppvärmningen känns som största frågetecknet. Det är direkt el med luft/luft värmepump, mekanisk ventilation. Jag har räknat på att konvertera till vattenburet men det är en ganska stor investering, inget man räknar hem direkt. Även byte till vettiga 3-glasfönster kostar en hel del.

Man har renoverat inuti, köket är nytt och helt ok, likaså nytt i badrum och toalett. Men dokumentation på tätskikt saknas för toaletten.

Sammantaget gör det här att jag tvekar. Det beror ju på pris såklart - budgivningen är inte igång än.

Hur hade ni tänkt?

Lite svårt att ge råd då vi inte vet ett dugg om er budget och vad huset kostar

Vi letar själva hus och håller på med planer för att bygga då vi inte hittar vad vi vill ha. För de hus som ligger på vår budget är ofta fina osv men har en usel planlösning enligt oss ( som inte prioriterar en 50km hall och massa jävla döytor)

Vet vi inte får färdig trädgård garage osv, men det kommer ju med åren och man får utforma det själv, lite kul i det jobbiga ändå.

Skulle vi däremot hitta ett hus som har diverse problem men är såpas bra pris att renoveringarna ändå går under vår budget så kanske man hade tagit det.

Så frågan är, vad kostar detta hus, vad skulle det kosta att fixa till och vad lämnar det för spelutrymme i er budget
  • Kastrullresan

Det är säkert väldigt olika men några saker jag lärt mig genom våra boenden är att det inte automatiskt behöver dräneras om efter ett visst antal år, det beror på både hur det är gjort från början, vilken mark huset står på och hur bra dränering som gjordes när huset byggdes samt om man låtit bli att ha växtlighet intill husgrunden.
    Toaletten behöver inte ha tätskikt om det bara är en toalett.
    Jag tror att det är tomten ni behöver fundera över mest. Provsitt på altanen för att känna hur det känns att sitta där? Kan ni skärma av något utan att minska ljuset i trädgården? Ett inglasat uterum i norr behöver inte vara dåligt. Ofta blir inglasade uterum för varma istället på sommaren om de ligger i söderläge. Enklare att koppla på en värmekälla därinne istället.

Som sagt det är alltid kompromisser i alla husköp.

• Anonym (Jag)

Det finns även positiva saker med liten tomt då det är markant mindre att underhålla, personligen så tycker jag att vår tomt på 1000 m2 är för stor samt våra barn leker oftast på enbart ca 400 m2 utav tomten.

Däremot så bör ni fundera på hur solen/ljus för huset ser ut. Men ha även i åtanke att solen lyser in i ett rum 12 timmar om dagen medför även att rummet blir olidigt varmt, vårt kök hade 30 C inomhus denna sommar då solen värmde upp rummet konstant, kontoret som låg på skuggsidan hade betydligt behagligare temperatur.

Orginaltak från 70-talet kan hålla minst 10 år till om taket är i bra skick, man behöver främst underhålla/undersöka taket oftare ju äldre taket blir.

Orginalfönster, hur ser fönsterna ut? är skicket bra så kan fönsterna hålla länge. Sen är det en återbetallningstid på ca 8-10 år att byta till 3-glas fönster, ni får själva överväga om värt det.

Byta dränering? Finns det växtlighet runt huset? Om ja ta bort all växtlighet. Är marken torr runt huset? Om ja så finns det inga behov att göra en drännering.

Luft-luft värmepump är en bra investering för uppvärmning istället för att konvetera till vattenburet system.

När vi kollade på hus så gick vi igenom huset som vi var intresserad utav grundligt sen satt vi upp en ?underhållsplan? för de närmaste åren där vi satt upp våra olika kostnader samt egen arbetsinsatt för nödvändiga rennoveringar. När vi väl hade vår preliminära underhållsplan så gick vi igenom om vi skulle klara av alla rennoveringar samt vad är vårt max priset för huset i fråga.

För oss så var rennoveringsobjekt oftast överprissatta i förhållande till arbetsinsatt samt total kostnaden för hus från 70-80 talet med löpande underhåll inomhus var betydligt billigare.

• Anonym (TS)
    BossHoss skrev 2018-08-29 10:21:47 följande:

Lite svårt att ge råd då vi inte vet ett dugg om er budget och vad huset kostar

Vi letar själva hus och håller på med planer för att bygga då vi inte hittar vad vi vill ha. För de hus som ligger på vår budget är ofta fina osv men har en usel planlösning enligt oss ( som inte prioriterar en 50km hall och massa jävla döytor)

Vet vi inte får färdig trädgård garage osv, men det kommer ju med åren och man får utforma det själv, lite kul i det jobbiga ändå.

Skulle vi däremot hitta ett hus som har diverse problem men är såpas bra pris att renoveringarna ändå går under vår budget så kanske man hade tagit det.

Så frågan är, vad kostar detta hus, vad skulle det kosta att fixa till och vad lämnar det för spelutrymme i er budget

Gissningsvis kommer det gå för ca 3.5 miljon, det är inget flashigt område alls. Pengar för renovering finns men det måste ju återbetala sig. Att det skulle gå att få mer än kanske Max 4 mille känns osannolikt. Jag vet inte heller hur länge vi kommer bo där. Vill ju kunna sälja och få tillbaka investerade pengar om något av husen med bättre och större tomt blir till salu. Så därför känns det som att man ska vara väldigt försiktig med att plöja in pengar i huset.
  • Anonym (Hm)
    Kastrullresan skrev 2018-08-29 10:25:38 följande:

Det är säkert väldigt olika men några saker jag lärt mig genom våra boenden är att det inte automatiskt behöver dräneras om efter ett visst antal år, det beror på både hur det är gjort från början, vilken mark huset står på och hur bra dränering som gjordes när huset byggdes samt om man låtit bli att ha växtlighet intill husgrunden.
    Jag tror att det är tomten ni behöver fundera över mest. Provsitt på altanen för att känna hur det känns att sitta där? Kan ni skärma av något utan att minska ljuset i trädgården? Ett inglasat uterum i norr behöver inte vara dåligt. Ofta blir inglasade uterum för varma istället på sommaren om de ligger i söderläge. Enklare att koppla på en värmekälla därinne istället.

Håller med
  • BossHoss
    Anonym (TS) skrev 2018-08-29 12:14:40 följande:
    Gissningsvis kommer det gå för ca 3.5 miljon, det är inget flashigt område alls. Pengar för renovering finns men det måste ju återbetala sig. Att det skulle gå att få mer än kanske Max 4 mille känns osannolikt. Jag vet inte heller hur länge vi kommer bo där. Vill ju kunna sälja och få tillbaka investerade pengar om något av husen med bättre och större tomt blir till salu. Så därför känns det som att man ska vara väldigt försiktig med att plöja in pengar i huset.
    Jag skulle starkt avråda dig från att köpa alls förrän ni hittar ert drömboende isåfall

Bo i hyreshus/lägenhet fram till dess om ni nu måste flytta därifrån ni bor.
    Men att flytta hit för att flytta dit osv, kommer enbart kosta er pengar, kostar ju pengar med kontrakt, lagfarter och flytt, spara dem tills ni hittat rätt hus istället för att hoppa hit och dit
  • Anonym (TS)
    Kastrullresan skrev 2018-08-29 10:25:38 följande:

Jo, man får väl bestämma sig för vad man ska kompromissa med bara....

Tomten, ja vi måste nog provsitta och känna hur det känns. Vi har 4.000 kvm idag och högt och fritt sydvästläge så jag får vackert ta att det blir sämre för det finns inte stora tomter i det området. De är typ 700 kvm med några få undantag.

Uppvärmningskostnaden lär bli svår att få ned på kort sikt, det är ju ganska lång återbetalningstid på nya fönster mm mm. Kanske ska man vänta på att ett objekt med lite modernare uppvärmning blir till salu.... och lite bättre tomt.
  • Anonym (mmm)

Vi köpt ett 70-talshus för ca 2 år sen och en del av det du funderar på, funderade vi också över. I vårt fall har vi en trädgård som vi älskar (bl.a att det är hörntomt)! 

Jag tror, att hade vårt hus varit som det är men med den tomten du beskriver så hade vi nog letat vidare trots läget, trots området osv. Vi är i trädgården så mycket vi bara kan, massor med sol, ganska stor baksida, ingen insyn osv. 

Så fundera på hur du vill leva. Vill ni kunna använda trädgården mycket osv. Finns det mysiga platser , vad får ni plats med. 
    Vår tomt är inte  superstor, men den känns rätt stor för att den är smart gjord. 

• Anonym (TS)
    BossHoss skrev 2018-08-29 12:21:55 följande:

Jag skulle starkt avråda dig från att köpa alls förrän ni hittar ert drömboende isåfall

Bo i hyreshus/lägenhet fram till dess om ni nu måste flytta därifrån ni bor.

Men att flytta hit för att flytta dit osv, kommer enbart kosta er pengar, kostar ju pengar med kontrakt, lagfarter och flytt, spara dem tills ni hittat rätt hus istället för att hoppa hit och dit

Njaaaa, vet inte om jag håller med, det följer ju annat med att inte köpa. Pengarna från förra huset måste placeras i så fall så de växer lika mycket som ett potentiellt hus ökar i värde. Vi bor ok just nu men tillfälligt, litet och off. Hyra skulle jag aldrig göra, finns inget att hyra heller för den delen.

Drömboende tror jag inte på. Man hittar något som är tillräckligt bra och praktiskt, och som känns som en säker investering. Så ser jag på det.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Jag) skrev 2018-08-29 11:44:56 följande:

När vi kollade på hus så gick vi igenom huset som vi var intresserad utav grundligt sen satt vi upp en ?underhållsplan? för de närmaste åren där vi satt upp våra olika kostnader samt egen arbetsinsatt för nödvändiga rennoveringar. När vi väl hade vår preliminära underhållsplan så gick vi igenom om vi skulle klara av alla rennoveringar samt vad är vårt max priset för huset i fråga.

För oss så var rennoveringsobjekt oftast överprissatta i förhållande till arbetsinsatt samt total kostnaden för hus från 70-80 talet med löpande underhåll inomhus var betydligt billigare.

Det här är jätteintressant. Hur räknade ni hem renoveringarna? Räknade ni med att huset skulle stiga i värde framåt i tid som området stigit i värde åren innan? Energibesparande åtgärder kan man ju räkna på men annat kan ju vara svårare att bedöma hur det höjer värdet på ett hus.
  • MeandHim

Har ni kollat om ni kan köpa lös en tomt? Det kan faktiskt löna sig att bygga hus istället, då har ni alla garantier och slipper oroa er för om taket brakar

Osv.

• Anonym (TS)
    MeandHim skrev 2018-08-30 15:11:51 följande:

Har ni kollat om ni kan köpa lös en tomt? Det kan faktiskt löna sig att bygga hus istället, då har ni alla garantier och slipper oroa er för om taket brakar

Osv.

Det är överskott på nyproduktion här, finns många nya hus till salu. Tror det är en osäker investering tyvärr. Det finns bra hus till en billig peng så jag får nog ha lite tålamod bara.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (TS) skrev 2018-08-29 20:28:38 följande:

Det här är jätteintressant. Hur räknade ni hem renoveringarna? Räknade ni med att huset skulle stiga i värde framåt i tid som området stigit i värde åren innan? Energibesparande åtgärder kan man ju räkna på men annat kan ju vara svårare att bedöma hur det höjer värdet på ett hus.

Vi gjorde först en marknadsundersökning där vi tog fram vad ett total renoverat hus i vårt område skulle kosta. Detta tog vi fram genom att gå på visning utav såna hus samt kolla vad liknande hus har kostat historiskt. Vi kom fram till att ett hus i topskikt skulle kosta ca 3 msek. Sen så satt vi vår max budget för huset till 2,6 msek (400 ksek lägre om något misstag skett i vår värdering).

När vi väl hade detta pris så hade vi det i bakhuvudet när vi gick på visningar.

När vi tittade på ett hus så satt vi oss ner och räknade på att det skulle kosta att renovera. I visa fall skulle det krävas ca 1 msek under de närmaste åren samt några hundra timmars arbete för att rennovera upp huset till ett för oss bra skikt. Dvs när budgivningen startade satt vi vårt max pris för huset på 1.6 msek. Tyvärr så blev alla rennoveringsobjekt dyrare än prisökningen för rennoveringarna...

Däremot så fann vi ett hus där de flesta utav de dyrare rennoveringar hade redan utförts med bra kvalitet men dåvarande ägarna hade en hemsk smak, rum där man hade gul tapet på halva rummet och grön tapet på resten, fönsterkarmen var rosa med bruna foder osv...

Kostnaden för att åtgärda tätskikten är inte så hög, främst bara att sätta upp ny tapet samt måla om fönsterna (som tur va så kunde vi acceptera färgerna i köket+badrumen). Pga deras smak så var vi ensam budgivare på huset... Vi fick köpa huset till slut för 150 ksek mer än grannhuset som var ett rennoveringsobjekt kostade.

I slutändan kommer vi ha betalat totalt 2.2 msek för ett hus som vi anser är jämnbördiga med hus som går för mellan 2.6-3.2 msek i vårt område. Jag skulle tro om vi inte hade gjort vår hemläxa så hade vi aldrig köpt vårt nuvarande hus då de tidigare ägarnas färgsmak fick huset att se förjävligt ut, samtidigt som rennoveringsobjekten fortfarande var billigare i inköpspris.
  • MeandHim
    Anonym (TS) skrev 2018-08-30 15:56:52 följande:

Det är överskott på nyproduktion här, finns många nya hus till salu. Tror det är en osäker investering tyvärr. Det finns bra hus till en billig peng så jag får nog ha lite tålamod bara.

Man kan bygga ett riktigt fint hus för tre miljoner, då slipper man jobbet med renovering. I slutändan tror jag det blir samma pengar ändå, men tror ändå ett husbygge skulle blu billigare... beroende på vad tomten kostar då såklart, men 850-900.000:- kanske?
  • Anonym (TS)
    MeandHim skrev 2018-08-30 22:23:26 följande:

Man kan bygga ett riktigt fint hus för tre miljoner, då slipper man jobbet med renovering. I slutändan tror jag det blir samma pengar ändå, men tror ändå ett husbygge skulle blu billigare... beroende på vad tomten kostar då såklart, men 850-900.000:- kanske?

Det säljs splitter nya helt inflyttningsklara hus för 3.7 här i kommunen. Men de ligger inte i det området jag vill bo i. Där finns inga tomter, det är ett äldre område. Ekonomiskt kanske det skulle vara bättre med nytt men jag vill till det området.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Jag) skrev 2018-08-30 22:15:50 följande:

Vi gjorde först en marknadsundersökning där vi tog fram vad ett total renoverat hus i vårt område skulle kosta. Detta tog vi fram genom att gå på visning utav såna hus samt kolla vad liknande hus har kostat historiskt. Vi kom fram till att ett hus i topskikt skulle kosta ca 3 msek. Sen så satt vi vår max budget för huset till 2,6 msek (400 ksek lägre om något misstag skett i vår värdering).

När vi väl hade detta pris så hade vi det i bakhuvudet när vi gick på visningar.

När vi tittade på ett hus så satt vi oss ner och räknade på att det skulle kosta att renovera. I visa fall skulle det krävas ca 1 msek under de närmaste åren samt några hundra timmars arbete för att rennovera upp huset till ett för oss bra skikt. Dvs när budgivningen startade satt vi vårt max pris för huset på 1.6 msek. Tyvärr så blev alla rennoveringsobjekt dyrare än prisökningen för rennoveringarna...

Däremot så fann vi ett hus där de flesta utav de dyrare rennoveringar hade redan utförts med bra kvalitet men dåvarande ägarna hade en hemsk smak, rum där man hade gul tapet på halva rummet och grön tapet på resten, fönsterkarmen var rosa med bruna foder osv...

Kostnaden för att åtgärda tätskikten är inte så hög, främst bara att sätta upp ny tapet samt måla om fönsterna (som tur va så kunde vi acceptera färgerna i köket+badrumen). Pga deras smak så var vi ensam budgivare på huset... Vi fick köpa huset till slut för 150 ksek mer än grannhuset som var ett rennoveringsobjekt kostade.

I slutändan kommer vi ha betalat totalt 2.2 msek för ett hus som vi anser är jämnbördiga med hus som går för mellan 2.6-3.2 msek i vårt område. Jag skulle tro om vi inte hade gjort vår hemläxa så hade vi aldrig köpt vårt nuvarande hus då de tidigare ägarnas färgsmak fick huset att se förjävligt ut, samtidigt som rennoveringsobjekten fortfarande var billigare i inköpspris.

Det är precis så jag tänkt! Därför tvekar jag på det här huset. Det jag vill/måste göra kostar med tak mm så att jag ligger farligt nära husets teoretiska maxpris. Ytskikten är fina och det riskerar att dra upp priset.
Svar på tråden Letar hus - (långt) vad hade ni gjort avkall på?