Letar hus - (långt) vad hade ni gjort avkall på?
Vi letar hus och jag tycker det är svårt. Området vi vill bo i passar oss då det är gångavstånd till barnens skolor och kompisar och kommunikationerna är bra till jobb och fritidsaktiviteter.
Men det är inte så stort område så det vimlar inte av hus till salu precis. Nu är det ett hus ute som vi funderar på. Läget i området är mycket bra och planlösningen är bra.
Så till det negativa. Tomten är liten och lite konstigt vänd i väderstreck. Halvdålig/halvbra tomt alltså.
Byggnaden är i hyggligt skick enligt besiktningen. Men huset är från tidigt 70-tal med orginalfönster och orginaltak. Samt original dränering (platta på mark så det är i alla fall inte källare). Så det måste ju fixas inom några år.
Uppvärmningen känns som största frågetecknet. Det är direkt el med luft/luft värmepump, mekanisk ventilation. Jag har räknat på att konvertera till vattenburet men det är en ganska stor investering, inget man räknar hem direkt. Även byte till vettiga 3-glasfönster kostar en hel del.
Man har renoverat inuti, köket är nytt och helt ok, likaså nytt i badrum och toalett. Men dokumentation på tätskikt saknas för toaletten.
Sammantaget gör det här att jag tvekar. Det beror ju på pris såklart - budgivningen är inte igång än.
Hur hade ni tänkt?