• Probably ADHD

Ersättning för vuxen-ADHD

Hej,

Har i vuxen ålder fått starka misstankar om ADHD och ev. Autism.
    För mig skulle det vara en lättnad att få en diagnos som förklaring till vissa beteenden och tankar. För att sedan kunna bearbeta detta.

En annan aspekt är ju den ekonomiska ersättningen som vissa bolag ger.

Så här är mitt fall: min barnförsäkring upphörde omrking 19 år då jag helt enkelt glömde betala den när jag flyttade hemifrån. Det bolaget betalade ändå inte ut ersättning för dessa (skandia).

Nu är jag över 20, under 25. Har inte gjort utredningen än, är det omöjligt för mig att täckna en försäkring innan som ger ekonomisk ersättning för ADHD i vuxen ålder?

Vad jag har läst är det i princip omöjligt, har pratat med Länsförsäkringar, TH och Folksam.

Tacksam för svar.
    MVH

• Svar på tråden Ersättning för vuxen-ADHD
  • Anonym (l)

Nej. Gissa hur många som skulle teckna försäkringar innan utredningen.

• Anonym (Nej)

Det kommer inte att funka. Det är som att teckna en olycksförsäkring efter olyckan och tro att man får ersättning.

• Probably ADHD

Ja, eller hur. Det känns lite för ?lätt?.

Ville kolla med andra bara för jag har fått olika svar och påståenden från olika håll.

• Probably ADHD

Till anonym#

Anonym (Nej) skrev 2018-08-29 13:26:08 följande:

Det kommer inte att funka. Det är som att teckna en olycksförsäkring efter olyckan och tro att man får ersättning.

ADHD har inte kommit på tal i någon journal i mitt liv. Därav skulle jag kunna täckna en försäkring utan att nämna, samt vänta ut ?karensperioden? tills jag gör en utredning.

Men jag förstår hur du tänker. Detta ponerar ju att det faktiskt ersätter vuxen adhd på detta sättet vilket jag inte sett hitils
  • Anonym (l)
    Probably ADHD skrev 2018-08-29 13:29:19 följande:

Till anonym#

ADHD har inte kommit på tal i någon journal i mitt liv. Därav skulle jag kunna täckna en försäkring utan att nämna, samt vänta ut ?karensperioden? tills jag gör en utredning.

Men jag förstår hur du tänker. Detta ponerar ju att det faktiskt ersätter vuxen adhd på detta sättet vilket jag inte sett hitils

Fast även om du inte haft diagnosen på papper innan så har du ändå haft adhd. Typ som att bryta ett ben och teckna försäkring innan man röntgats. Du kommer inte att få ersättning från försäkringsbolag för detta.

Och du bör inte göra utredningar i syfte att tjäna pengar, man tjänar inte ekonomiskt på diagnoser, anledningen till att utredas för diagnoser är om man behöver stöttning av samhället. För att ha diagnoser ger också negativa konsekvenser.
  • Probably ADHD
    Anonym (l) skrev 2018-08-29 13:39:40 följande:
    Fast även om du inte haft diagnosen på papper innan så har du ändå haft adhd. Typ som att bryta ett ben och teckna försäkring innan man röntgats. Du kommer inte att få ersättning från försäkringsbolag för detta.

Och du bör inte göra utredningar i syfte att tjäna pengar, man tjänar inte ekonomiskt på diagnoser, anledningen till att utredas för diagnoser är om man behöver stöttning av samhället. För att ha diagnoser ger också negativa konsekvenser.
    Jo jag är helt med på hur du menar.
    Och som jag skrev i det allra första inlägget:
    "För mig skulle det vara en lättnad att få en diagnos som förklaring till vissa beteenden och tankar. För att sedan kunna bearbeta detta."

Så pengarna var aldrig huvudsyftet med utredningen. Hur min eventuella ADHD påverkar mig har jag koll på och tänker inte grotta ner mig här, däremot var den ekonomiska ersättningen syftet med tråden.
    Men tack ändå för din åsikt och synpunkter. 
Svar på tråden Ersättning för vuxen-ADHD