Semester kring jul istället för föräldraledighet
Hej!
Väntar barn 3 december. Hörde med min personalchef hur jag många semesterdagar före/efter röda dagar jag måste lägga för att vara berättigad lön på dom röda dagarna. Har månadslön så antar att dom egentligen gör avdrag per frånvarande dag.
Hon skulle såklart höra med ekonomiansvariga eftersom hon inte hade koll, kommer givetvis få ett svar att om att jag inte kan få betalt för dom dagarna som är röda.
Men hittar i kollektivavtalet hur avdrag görs på månadslön vid frånvaro. Jag kommer ju vad borta hela december men har både arbetstidsförkortning och semester att lägga in.
Står i kollektivavtalet att ?vid frånvaro högst 5 dagar- görs avdrag på lön per timme frånvaro?
Står också ?vid frånvaro mer än 5 dagar -för varje frånvarodag inklusive röda dagar och arbetsfria dagar görs avdrag med lön per dag?
Det borde alltså innebära att om jag lägger semester kring jul så räknas bara början av december som ?frånvaro mer än 5 dagar? där dom gör helt avdrag från lönen och sen när jag lägger in semester vid de röda dagarna så görs bara avdrag för de timmar som ligger schemalagda, alltså klämdagarna? Och därmed inga avdrag på månadslönen för dom röda dagarna och därför har jag dom betalda?
Skulle ju vara sjukt orimligt om jag verkligen inte får betalt röda dagarna hur jag än lägger min ledighet, har ju trots allt arbetat ihop dom under året.
Står även vid frånvaro en hel kalendermånad gör avdrag med hela månadslönen, detta är väl det dom använder när jag bara är vanligt föräldraledig typ Januari-juni?