• Modestyme

Efter ett missfall.

I helgen fick jag ett missfall. Jag var i v 10 men embryot hade dött i v 6. Jag hade så ont och jag bröt ihop fullständigt. Jag har längtat efter barn i över 2,5 år nu och var så himla glad över att det jag var gravid. Allt jag önskar är att bli mamma.

Vi har precis börjar försöka men för mig så blev så väldigt traumatiskt detta missfallet. Inne på gyn fick jag se det som skulle blivit vårt älskade barn och det var även då min sambo faktiskt förstod att jag var gravid. Eftersom det var något litet därinne. Men hjärtat slog inte.

Jag känner mig så himla tom. Jag gråter, känner mig misslyckad och trasig och jag är så in i helvete rädd. Jag vet att många får missfall, läkaren sa att det är ca 25% risk att man får det men att det är sån tabu så det pratas inte om det.

Jag har däremot tur för vänner och familj visste så jag har fått sånt himla fint stöd. Men känslorna är ändå så ohanterliga och övermäktiga och sorgen tynger mina axlar.

Hur har ni gått vidare? Har ni ändå också känt er ensamma och hur har ni hanterat det? Jag är tacksam för alla ord jag kan få!!

• Svar på tråden Efter ett missfall.
  • närkommertrean

Jag har fått två mf i v 7, senast i april, och vet precis hur det känns. Den där tomheten, oron och rädslan för hur det ska gå om/när man blir gravid igen. Det är hemskt! Efter mitt första mf pratade jag med en psykolog som jag även gick hos under min nästa graviditet (blev gravid igen efter fyra månader) och det var så skönt. Hon lyssnade och jag kunde få ur mig alla känslor som låg och pyrde på insidan. Efter mitt senaste mf har jag fått en annan samtalskontakt som jag går till en gång i månaden. Just nu tär det enormt mycket på mig att jag inte är gravid igen än, speciellt eftersom en av mina närmsta vänner har bf en vecka innan jag skulle haft bf. Och snart ska jag på hennes babyshower... Då är det otroligt skönt och befriande att få prata av sig med någon om allt som bara känns skit!

Så här i efterhand är jag, trots sorgen, ändå tacksam över mitt första mf för utan det hade jag inte haft min lilla 2-åring hos mig nu, och jag hoppas jag kommer känna detsamma för mitt andra mf om inte allt för lång tid. Jag tycker du ska hitta någon att prata med och så hoppas jag att du snart blir gravid igen!

• UndrandeSökare
    Modestyme skrev 2018-08-29 19:24:06 följande:

I helgen fick jag ett missfall. Jag var i v 10 men embryot hade dött i v 6. Jag hade så ont och jag bröt ihop fullständigt. Jag har längtat efter barn i över 2,5 år nu och var så himla glad över att det jag var gravid. Allt jag önskar är att bli mamma.

Vi har precis börjar försöka men för mig så blev så väldigt traumatiskt detta missfallet. Inne på gyn fick jag se det som skulle blivit vårt älskade barn och det var även då min sambo faktiskt förstod att jag var gravid. Eftersom det var något litet därinne. Men hjärtat slog inte.

Jag känner mig så himla tom. Jag gråter, känner mig misslyckad och trasig och jag är så in i helvete rädd. Jag vet att många får missfall, läkaren sa att det är ca 25% risk att man får det men att det är sån tabu så det pratas inte om det.

Jag har däremot tur för vänner och familj visste så jag har fått sånt himla fint stöd. Men känslorna är ändå så ohanterliga och övermäktiga och sorgen tynger mina axlar.

Hur har ni gått vidare? Har ni ändå också känt er ensamma och hur har ni hanterat det? Jag är tacksam för alla ord jag kan få!!

Vi har haft 6 missfall så jag förstår hur det känns med missfall. Hoppas det går bra för er nästa gång.
Svar på tråden Efter ett missfall.