• Anonym (hjälp)

hur fan fraktar man möbler själv?

ok, så jag befinner mig i en situation där jag kommer vara tvungen att flytta och rådda allt kring detta själv. har ingen bil (dock körkort) och ingen som kan hjälpa mig (inga vänner/familj/we). behöver köpa nya möbler.

hur är enklast att ordna detta?

vilka alternativ finns?

1. går det att "bygga isär" en vanlig tresitssoffa/sängram från t.ex. ikea så att man kan bära den själv i omgångar? eller är den ihopmonterad när man köper den?

2. hemkörning? hur lång tid tar detta? (finns ikea cirka 1 mil utanför stan)

3. annat alternativ?

om ni befunnit er i liknande situation: hur har ni gjort? hur löste det sig?

• Svar på tråden hur fan fraktar man möbler själv?
  • Bjoer

Beroende på ekonomisk situation skulle jag försöka fixa mer eller mindre hjälp från nån flyttfirma.

Annars kanske du kan be dina nya grannar om hjälp så bjuder du på pizza och bärs sen. Så lär ni känna varandra lite också.

• Anonym (hjälp)
    Bjoer skrev 2018-08-30 14:07:07 följande:

Beroende på ekonomisk situation skulle jag försöka fixa mer eller mindre hjälp från nån flyttfirma.

Annars kanske du kan be dina nya grannar om hjälp så bjuder du på pizza och bärs sen. Så lär ni känna varandra lite också.

bra förslag, tack! men kan man be en flyttfirma köra till ikea? vet du vad det brukar kosta ungefär? resten av mitt skrot består av cirka 15 flyttkartonger och går att frakta i vanlig personbil.

kan man be sina grannar om den typen av tjänster? känner ju ingen av dem...?
  • Anonym (Ikea)

Allt du köper från Ikea beställer du rimligen hemkörning samt uppbärning i lägenheten av. Det mesta från Ikea är i form av byggsats så se till att du har skruvdragare om du ska köpa saker som byrå, tv-bänk mm. Du vill inte sitta i en evighet med skruvmejsel. En hammare behöver du också. Det går ju även att hyra bil (många mackar etc har biluthyrning) och släp. På Ikea och liknande kan man ofta låna släpvagn gratis.

• qfnafnjf

Bor du ensam behöver du knappast mer möbler eller andra möbler av vad du klarar av att böra själv.

Personligen gick jag så långt att jag rationaliserade bort säng för en bäddmadrass. Ersätt soffan med en bekväm fåtölj t.ex.

Det låter också som att du behöver klura närmare på varför du behöver köpa nya möbler. Är det enbart för att fylla ut utrymme eller är det för att du faktiskt kommer använda dessa?

• Utvandraren2

Jag är vanligtvis en snåljåp som fraktar hem varorna själv. Men när vi köpte kök på ikea beställde vi hemkörning/inbäring i huset. Nu är vi fast. Det är så otroligt gött att handla hos företag som erbjuder hemlevering innanför dörren! Helt klart värt pengarna! Var bara uppmärksam på att det är innanför den lägenhetsdörr och inte i trappuppgången som gäller.

• Anonym (hjälp)
    Anonym (Ikea) skrev 2018-08-30 14:12:59 följande:

Allt du köper från Ikea beställer du rimligen hemkörning samt uppbärning i lägenheten av. Det mesta från Ikea är i form av byggsats så se till att du har skruvdragare om du ska köpa saker som byrå, tv-bänk mm. Du vill inte sitta i en evighet med skruvmejsel. En hammare behöver du också. Det går ju även att hyra bil (många mackar etc har biluthyrning) och släp. På Ikea och liknande kan man ofta låna släpvagn gratis.

tack för bra tips! får se till att fixa mig en verktygslåda. och tack för tipset om att låna släpvagn av ikea också!
    Utvandraren2 skrev 2018-08-30 14:17:12 följande:

Jag är vanligtvis en snåljåp som fraktar hem varorna själv. Men när vi köpte kök på ikea beställde vi hemkörning/inbäring i huset. Nu är vi fast. Det är så otroligt gött att handla hos företag som erbjuder hemlevering innanför dörren! Helt klart värt pengarna! Var bara uppmärksam på att det är innanför den lägenhetsdörr och inte i trappuppgången som gäller.

åh tack för svaret. hur lång tid tog det från att ni beställde tills ni fick hem varorna? hur vet man vad av det som gäller? erbjuder de alltid "innanför lägenhetsdörren"-leverans?
  • Furti

Självklart beställer man hemkörning då man köper möbler!

Jag har även tagit taxi då det visade sig att det jag köpt faktiskt inte fick plats i min bil. Jag beställde en stor kombi till butiken och lastade in det jag köpt bak i taxi, sedan körde jag hem med min bil och kom fram samtidigt som taxin!

• Anonym (hjälp)
    Furti skrev 2018-08-30 14:24:26 följande:

Självklart beställer man hemkörning då man köper möbler!

Jag har även tagit taxi då det visade sig att det jag köpt faktiskt inte fick plats i min bil. Jag beställde en stor kombi till butiken och lastade in det jag köpt bak i taxi, sedan körde jag hem med min bil och kom fram samtidigt som taxin!

tack för svaret! vet du hur lång tid det tar med hemkörning? alltså beställer man det samma dag eller x dagar i förväg? hittar ingen info om det på deras hemsida.
  • Anonym (m45)

IKEA erbjuder hemleverans, sen kan det säkerligen skilja om det är till dörren eller "innanför" dörren.

Soffor - det beror på. För många, många år sedan köpte jag och min dåvarande sambo en soffa på IKEA. Det var inte en lagervara (paket) utan den byggdes ihop på fabrik. Nu vet jag inte om IKEA säljer sådana längre. Jag har köpt ett par IKEA soffor ytterligare genom åren, men det har varit lagervaror (dock ej plocka-själv) utan från lagret "bakom" där man får hämta ut sin "leverans".

Släpkärra kan man boka och låna av IKEA, men det förutsätter ju en bil...

Märk väl, även om soffan kommer i "delar" så är vissa sektioner så pass stora (paket) och de lyfter man inte på en person...

Prata med ditt lokala IKEA varuhus, eller sök på nätet.

• Anonym (Tips)

Förutom de tips som kommit...

Jag har haft bil och kört själv till IKEA, handlat. Försökt som ung tjej ( men stark ) fått in lådorna i bilen, det kom män till min undsättning Flört. Har inte handlat supermycket så det har blivit svårt att få in allt, vet inte om jag fått hjälp om det hade blivit för arbetskrävande.  Kört hem bilen och packat upp lådorna i bilen och burit en del åt gången till lägenheten, när paketen varit för stora eller tunga för att bära hela. 

• qfnafnjf

Hmpf. I vanlig ordning så ignoreras det mest intelligenta rådet. Men det är bra. Det bevisar bara att mina fördomar inte är fördomar.

*spinner*

• Kodia

Jag flyttade mer eller mindre själv. Jag beställde hemleverans med inbärning från Ikea. Det var verkligen supersmidigt! Jag stod bara och pekade i vilket rum jag ville ha varje sak!
    Du kan hitta priserna på Ikeas sida. Det finns olika intervaller, så om du precis kommer över en gräns kan du ju plocka bort något, osv. Där kan du också se när leveransen beräknas komma så du beställer lagom långt i förväg (typ en knapp vecka?) Jag har för mig att man såg olika mycket om leveranstiden i appen resp. på hemsidan, så kolla båda om du inte hittar fliken med beräknad leverans.
    Att montera sakerna brukar gå ganska bra, men vissa saker behöver man vara två för, tex om du ska vända en säng. Tänk till i förväg var någonstans du monterar sakerna, för du kan bära varje del själv, men inte vinkla det hopmonterade bordet genom en dörröppning... Samla på dig saker du behöver hjälp med och be någon granne om hjälp.
    Tygbitar (strumpor?) under benen på möbler gör att man kan putta/dra dem ganska bra själv. 

• Anonym (hjälp)
    Anonym (.) skrev 2018-08-30 16:33:40 följande:

På Ikeas sajt finns det en flik vid de olika produkterna som heter "förpackningsdetaljer". Där kan du se hur stora kollin det är och hur mycket de väger. Och här kan du läsa om olika sätt att få varorna hemlevererade på: m2.ikea.com/se/sv/customer-service/leverans-pub8c682b11

åh, missade det! tack för infon! så himla smart grej med hemkörning ändå.
    Kodia skrev 2018-08-31 17:47:37 följande:

Jag flyttade mer eller mindre själv. Jag beställde hemleverans med inbärning från Ikea. Det var verkligen supersmidigt! Jag stod bara och pekade i vilket rum jag ville ha varje sak!
    Du kan hitta priserna på Ikeas sida. Det finns olika intervaller, så om du precis kommer över en gräns kan du ju plocka bort något, osv. Där kan du också se när leveransen beräknas komma så du beställer lagom långt i förväg (typ en knapp vecka?) Jag har för mig att man såg olika mycket om leveranstiden i appen resp. på hemsidan, så kolla båda om du inte hittar fliken med beräknad leverans.
    Att montera sakerna brukar gå ganska bra, men vissa saker behöver man vara två för, tex om du ska vända en säng. Tänk till i förväg var någonstans du monterar sakerna, för du kan bära varje del själv, men inte vinkla det hopmonterade bordet genom en dörröppning... Samla på dig saker du behöver hjälp med och be någon granne om hjälp.
    Tygbitar (strumpor?) under benen på möbler gör att man kan putta/dra dem ganska bra själv. 

alltså så fint inlägg av dig! det känns lite mer hoppfullt att klara av att rådda med det själv trots allt. och fantastiskt bra tips det med att lägga tygbitar under möbler för att flytta dem lättare, och att montera ihop möblerna på rätt plats direkt! tack, verkligen!
    Anonym (Tips) skrev 2018-08-30 15:32:31 följande:
    www.ikea.com/ms/sv_SE/kundservice/service/hemleverans.html
    tack så jättemycket!

• Anonym (hjälp)
    Anonym (Tips) skrev 2018-08-30 15:28:52 följande:

Förutom de tips som kommit...

Jag har haft bil och kört själv till IKEA, handlat. Försökt som ung tjej ( men stark ) fått in lådorna i bilen, det kom män till min undsättning Flört. Har inte handlat supermycket så det har blivit svårt att få in allt, vet inte om jag fått hjälp om det hade blivit för arbetskrävande.  Kört hem bilen och packat upp lådorna i bilen och burit en del åt gången till lägenheten, när paketen varit för stora eller tunga för att bära hela. 

tack för tipsen! hade inte alls tänkt på att det faktiskt går att packa upp lådorna direkt i bilen och flytta upp det i bitar därifrån! smart! haha, älskar också att folk kom till din undsättning när du packat bilen själv! :D
  • Anonym (Bäste dräng)

Med en kärra och spännband kommer man långt. Jag och sambon skulle flytta dagen efter han kommit hem från en resa, hans flyg tvingades vända så jag lyckades faktiskt flytta allt, även soffan själv med hjälp av en bra säckkärra.

Svar på tråden hur fan fraktar man möbler själv?