• Anonym (Snart slut)

Tappar extremt med hår - fler?

Jag har tappat mycket hår under lång tid. Men har haft ett väldigt tjockt och långt hår så har liksom inte brytt mig. Har haft håret uppsatt i hästsvans och småbarnsåren har rullat på.

Men så nyligen tänkte jag fläta håret en kväll. Två flätor på vardera sida och fick en chock. Det fanns knappt hår att fläta. Tårarna kom. Skammen. Hur hade jag missat detta?

Tog mig till läkaren som kollade upp zinknivåerna och det var det brist. Så har ätit zinktillskott en vecka. Men håret fortsätter rasa. Och jag gråter i duschen.

Tvättar håret varannan-var tredje dag med Silicia schampo som ska vara bra. Äter zink-tillskott på 15 mg/dag. Men har ångest av detta och mår riktigt, riktigt dåligt.

Det är främst baktill håret är tunt. Är det pga min dagliga hästsvans?

Googlat en massa och läste att om håret lossnar pga att man haft det uppsatt så kommer det inte tillbaka. Den natten sov jag inget.

Jag är sjukskriven. För utmattningssyndrom. Och detta har inte förbättrat allt.

Finns det fler som jag?

Jag tappar alltså mängder. Mitt bakhuvud är hårväxten så gles att man ser hårbotten.

• Svar på tråden Tappar extremt med hår - fler?
  • Erica94

Jag tappade under en längre period (säkert 5-6 månader) extremt mycket hår, varje dusch tappade jag stora tussar! Fick sån ångest.. Jag hade också håret uppsatt mycket. Mitt hår har kommit tillbaka, kan inte tänka mig att det kan stämma att det inte kommer tillbaka för man haft uppsatt?

Mitt håravfall upphörde av sig själv tack och lov. Med bra frisörshampoo och inpackning stärker du håret. Sov med inpackningen ibland! Komplettera med silica kapslar om du kan. Har du någon mer brist, folsyra?

Sov med fläta, ha hellre fläta än tofs. Och välj snälla tofsar utan metallklämmor på. Använd hårolja, det gör under! Prova annars olaplex på salong, det ska stärka håret. Behöver dock efterhållas hemma med ?inpackning? en gång i veckan och daglig tvätt av håret för bästa resultat.

Hoppas det går över snart!

• Anonym (stress)

Stress påverkar också.

Jag tappade jättemycket hår innan och under min sjukskrivning för stress.

När jag sen väl kom i balans/blev frisk så har jag ändrat kosten samt äter tillskott (Priorin).

Tjockt hår kommer jag aldrig ha men jag tappar minimalt nu när kroppen och knoppen mår bra.

Sköt om dig.

• Anonym (Snart slut)

Tack för tipsen!

• Amla07

Jag har hypotyreos (låg ämnesomsättning, sköldkörtelsjukdom) och tappar också mycket hår, dock inte lika mycket som du. Man borde nog kolla dina hormonnivåer.

• TÅV

Priorin hjälpte mig mycket när jag tappade mycket hår några månader efter förlossningarna

• Anonym (Maria)

Det tar längre än så för håravfallet att upphöra. Stress är avgörande! Är själv där, har tappat 1/3 av mitt hår pga att jag vantrivs på jobbet.

Du är sjukskriven för utmattning. Vad har du för symtom? Många med fästingburna sjukdomar blir felaktigt tagna för utmattade pga bristande diagnostik.

Svar på tråden Tappar extremt med hår - fler?