• Äldre 31 Aug 21:54
    2950 visningar
    14 svar
    14
    2950

    Musicera med små barn, tips?

    Hej pedagoger, musiklärare och musikaliska föräldrar!

    Hur leker ni musik med era förskolebarn?

    Jag vill gärna leka med musik med min dotter (2 år gammal), men vet inte hur. Musikutövning är för mig något inåtvänt, vilket gör att det känns onaturligt för mig att dra in henne ? och att hon oftast protesterar när jag spelar själv (eftersom jag då inte riktar uppmärksamheten mot henne.) Jag vill gärna att hon ska få uppleva det lustfyllda i musik, men hittar inget bra sätt där vi kan närma oss musiken tillsammans. Drömmer väl om något Gullan Bornemarkskt. Drömmer

    Har ni några förslag på kravlöst bus och lek kring instrument? Hemma har vi tillgång till piano och några blåsinstrument. Och skallror! Skrattande

  • Svar på tråden Musicera med små barn, tips?
  • qfnafn­jf
    Äldre 1 Sep 03:27
    #1

    Börja med taktinstrument maracas t.ex. sedan har du sång. Munspel är också relativt lätt att komma igång med.

    Flöjtinstrument är också bra för nybörjare.

  • Äldre 2 Sep 02:19
    #2

    Trumma på vad som ni kommer över: hinkar, kastruller, bänkar...

    Beatbox är väldigt kul med småbarn. De brukar vara väldigt pigga på att göra konstiga ljud och låta. (Lillasyster drev storebror till vansinne med alla ljud)

    Det finns riktigt bra musikappar för barn. Jag kommer inte ihåg på rak arm alla just nu, men Blob chorus (tror jag) och Recorder Master (för blockflöjt) var väldigt bra.

  • Glinda från Oz
    Äldre 2 Sep 03:03
    #3
    qfnafnjf skrev 2018-09-01 03:27:40 följande:

    Börja med taktinstrument maracas t.ex. sedan har du sång. Munspel är också relativt lätt att komma igång med.

    Flöjtinstrument är också bra för nybörjare.


    Kan verkligen en 2- åring spela munspel och flöjt?
  • qfnafn­jf
    Äldre 2 Sep 03:09
    #4
    Glinda från Oz skrev 2018-09-02 03:03:08 följande:
    Kan verkligen en 2- åring spela munspel och flöjt?
    Jag tror du skulle häpna hur snabbt någon så ung kan lära sig saker. Men taktbaserade instrument är förmodligen en bra utgångspunkt.

    Kuriosa: Mozart skrev symfonier som femåring.
  • Äldre 2 Sep 03:17
    #5
    Glinda från Oz skrev 2018-09-02 03:03:08 följande:
    Kan verkligen en 2- åring spela munspel och flöjt?
    Visst kan de det, men skönheten ligger ju i betraktarens öra...
    Å andra sidan så låter inte en 33-årig nybörjare på flöjt särskilt skönt heller.
  • Äldre 3 Sep 12:53
    #6

    När min son var liten brukade jag sjunga mycket med honom och ha honom i knät medan jag stampade rytmen med mitt ben så att han lärde sig att känna rytmen i all musik. Jag spelade för honom och spelade även för mig själv, så att han skulle se musicerande som något naturligt som folk gör. 

    Han hade tillgång till några olika instrument, bland annat munspel, blockflöjt, trummor, boomwhackers, kastanjetter med mera. 

  • Glinda från Oz
    Äldre 3 Sep 22:24
    #7
    qfnafnjf skrev 2018-09-02 03:09:16 följande:

    Jag tror du skulle häpna hur snabbt någon så ung kan lära sig saker. Men taktbaserade instrument är förmodligen en bra utgångspunkt.

    Kuriosa: Mozart skrev symfonier som femåring.


    Jag har en 6- åring så jag vet att de är snabba på att lära sig saker men en normal 2- åring kan inte spela instrument (dvs melodier inte bara göra ljud med dem)

    Mozart var ett underbarn. Tror du att en vanlig 5- åring kan skriva en symfoni?
  • Glinda från Oz
    Äldre 3 Sep 22:25
    #8
    scanmia skrev 2018-09-02 03:17:19 följande:

    Visst kan de det, men skönheten ligger ju i betraktarens öra...

    Å andra sidan så låter inte en 33-årig nybörjare på flöjt särskilt skönt heller.


    Nej, men en 33- åring kan följa noter/anvisningar, en 2- åring blåser mest på måfå.
  • qfnafn­jf
    Äldre 4 Sep 00:25
    #9
    Glinda från Oz skrev 2018-09-03 22:24:02 följande:
    Jag har en 6- åring så jag vet att de är snabba på att lära sig saker men en normal 2- åring kan inte spela instrument (dvs melodier inte bara göra ljud med dem)

    Mozart var ett underbarn. Tror du att en vanlig 5- åring kan skriva en symfoni?
    Du är mamma och har inte insett att varje barn är ett under i sig? Skäms!

    Kanske inte alla femåringar, men förmodligen exponentiellt fler för varje år som arbete läggs ner på det målet.
  • Äldre 12 Sep 17:11
    #10

    Tack för alla tips på instrument! Boomwhackers verkar spännande! Jag är obekväm med att sjunga, men borde kanske pröva det lite mer... Har ni några mer konkreta tips på vad ni gör? Typ lekar, eller härmar ni varandra?

    Jag räknar att dottern spelar när hon blåser i flöjten, men det är definitivt en definitionsfråga. Glad Hon spelar ju inte något igenkännbart eller som hon själv planerat, utan som Glinda skriver blir det förstås bara ljud.

    Jag har egentligen inte heller för avsikt att börja drilla henne i att spela korrekt, men vill väl, som Mrs Moneybags beskriver, att hon ska se musicerande som något naturligt och roligt som folk gör. Jag spelar för henne ibland men skulle gärna vilja dra in henne så att hon blir lite mer involverad. Har t.ex. försökt ackompanjera henne ibland när hon klinkar/hamrar fritt, med halvtaskigt resultat. Det är svårt att följa någon som spelar så oförutsägbart Flört, och hon verkar inte tycka att mina välmenande ackord tillför något. Skrattande


    Mrs Moneybags skrev 2018-09-03 12:53:29 följande:

    När min son var liten brukade jag sjunga mycket med honom och ha honom i knät medan jag stampade rytmen med mitt ben så att han lärde sig att känna rytmen i all musik. 


    Det här är lite mer vad jag letar efter, vad man liksom gör med barnen och alla instrumenten.  
  • Äldre 12 Sep 17:12
    #11

    Och jag tror att vi alla får hålla med om att Mozart var ett unikum. Glad

  • Anonym (Fint)
    Äldre 12 Sep 19:55
    #12

    Från ca 2 år har mina barn velat sitta i knäet när jag spelar och sjunger på piano. Såklart plonkar dom ochså. Men det gör inget.

  • Äldre 13 Sep 02:20
    #13
    velm skrev 2018-09-12 17:11:32 följande:

     


    Det här är lite mer vad jag letar efter, vad man liksom gör med barnen och alla instrumenten.  
    Härma. Sjung La! och hon sjunger La!, Sjung La, la, la! och hon sjunger La, la, la!
    Börja väldigt kort och gör sedan mer komplicerade melodier, rytmer etc. Låt henne leda och härma när hon sjunger.

    Beatbox är kul och lätt för alla att delta i när det bara är på skoj. Du startar och gör sedan en inbjudande paus. Chansen är stor att hon kommer att fylla tomrummet med något eget (prutt-)ljud. 

    Sånger med rörelser till uppmuntrar mer till att man deltar. Imse-vimse, i ett hus vid skogens slut, mfl

    Dansparty. Om du sjunger med så är det större chans att dra med sig barnen. Bra musik för barn finns på radioapans barnkanal (googla), men bästa tipset är annars att köra på dina egna favoriter.

    Klappa eller trumma rytmer. Tillsammans eller fram och tillbaka.

    Sjung första strofen på en sång och se om hon kan fortsätta eller fylla i refrängen.

    Har du en mobil som du kan spela in med så spela in olika ljud: plask-ljud från vattenpölarna, tutande tåg, fågelsång, ekot i tunneln, prassel från omslagspapper. Man kan leka "gissa ljudet" eller sätta ihop dem till ljudsagor med lite rytm och takt.
  • Äldre 17 Oct 17:34
    #14

    Jättetack scanmia för alla bra idéer! Vi ska prova dem! Glad

Svar på tråden Musicera med små barn, tips?