• Anonym (Balsamico)

Någon som använder balsammetoden? Mitt hår förstörs, vad gör jag fel? :/

Jag har självlockigt hår ned till brösten ungefär så tänkte balsammetoden skulle vara bra för mig men den är katastrof. Jag förväntade mig fett hår i början men inte detta.

Jag använde ett sista schampo (neutral kids schampoo) och har sedan använt barnängen aloe Vera yoghurt som tvättbalsam och kevin murphy angel rinse som vårdande balsam. Inga andra produkter.

Mitt hår är nu efter ca en vecka med detta katastrof. Det är torrare än innan, och känns som tuggummi när man försöker reda ut det i duschen (innan så blev det utrett och lent av angel rinse-balsamet). Någon timme efter duschen då det självtorkat så är det sprött och torrt och lockarna delar upp sig i enskilda hårstrån och håller inte ihop och blir som en sky kring huvudet. Halva håret är dessutom rakt och inte lockigt.

Jag försöker ha det utsläppt och inte i tofs eller så. Har det i lös fläta när jag sover.

Vad gör jag fel?

• Svar på tråden Någon som använder balsammetoden? Mitt hår förstörs, vad gör jag fel? :/
  • qfnafnjf

Låter som det är värt att göra någon form av oljeinpackning om det är torrt. Annars är det väl inte svårare än att köra uteslutningsmetoden. Testa en produkt i en vecka, sedan en annan produkt en vecka sedan kombinationer.

Kanske är det så att du rengör det för ofta bara?

• Nonym

Barnängen balsamet är ren skit, kör på naturliga produkter!

• Nonym

Och det där Kevin murphy balsamet verkar inte vara idealt det heller (efter att ha läst innehållsförteckningen)

• Anonym (Balsamico)
    Limajo skrev 2018-09-01 09:22:33 följande:

Byt till ett riktigt balsam. Skulle aldrig låta barnängen komma i närheten av mitt hår. Och då är det rätt kortklippt och lättskött...

De senaste två tvättarna har jag bara använt angel rinse men det är ingen skillnad :/ Men vilket tvättbalsam bör jag ha?

Och vilken inpackning?

Hur ofta ska man duscha håret med metoden? Har gjort det varje morgon.
  • Anonym (Okej)
    Anonym (Balsamico) skrev 2018-09-01 09:24:09 följande:

De senaste två tvättarna har jag bara använt angel rinse men det är ingen skillnad :/ Men vilket tvättbalsam bör jag ha?

Och vilken inpackning?

Hur ofta ska man duscha håret med metoden? Har gjort det varje morgon.

Du måste få bort alla slaggprodukter som Har blivit i håret. Köp ett djuprengörande schampo och tvätta med ett par gånger. Sen börjar du om med balsammetoden och köper ordentliga produkter
  • qfnafnjf

Annars kan du testa lastbilstvätt om det nu ändå ska djuprengöras.

• Anonym (A)

Varför ska du göra detta om ditt hår var bra innan du började med den här skiten?

• Anonym (Balsamico)
    Anonym (Okej) skrev 2018-09-01 09:26:42 följande:

Du måste få bort alla slaggprodukter som Har blivit i håret. Köp ett djuprengörande schampo och tvätta med ett par gånger. Sen börjar du om med balsammetoden och köper ordentliga produkter

Vilka produkter? Jag har bara anvämt de från godkämda listor liksom och om de inte är bra, vilka ska man lita på?
  • MsM84

Nu kör jag inte balsammetoden men har torrt och lockigt hår. Mitt hår blir direkt sämre om jag tvättar det ofta, ska du verkligen tvätta det varje dag?

• Mantrasina

Tvätta ungefär två gånger i veckan.

Det låter som att produkterna du använder inte passar ditt hår. Bara för att de är godkända fungerar inte alla för alla hår!

Jag har haft balsam med mycket protein i, vilket inte alls fungerat för mitt hår utan det har blivit tuggumiklibbigt och liksom strävt och dåligt. Kanske kan det vara så för dig med? Det låter som att det först och främst är det balsam du inte använt tidigare som är boven, testa att byta ut det!

Mitt bästa tips för tvättbalsam är neutrals oparfymerade (billigt, och superlätt). För tyngre balsam har jag inga tips just nu, eftersom jag inte kört BM på ett tag och det jag använde förr har bytt ingredienser.

Jag skulle också dubbelkolla att schampot du använde som sistaschampo verkligen är godkänt som det, och börja om.

• Anonym (Balsamico)
    Mantrasina skrev 2018-09-01 11:15:29 följande:

Tvätta ungefär två gånger i veckan.

Det låter som att produkterna du använder inte passar ditt hår. Bara för att de är godkända fungerar inte alla för alla hår!

Jag har haft balsam med mycket protein i, vilket inte alls fungerat för mitt hår utan det har blivit tuggumiklibbigt och liksom strävt och dåligt. Kanske kan det vara så för dig med? Det låter som att det först och främst är det balsam du inte använt tidigare som är boven, testa att byta ut det!

Mitt bästa tips för tvättbalsam är neutrals oparfymerade (billigt, och superlätt). För tyngre balsam har jag inga tips just nu, eftersom jag inte kört BM på ett tag och det jag använde förr har bytt ingredienser.

Jag skulle också dubbelkolla att schampot du använde som sistaschampo verkligen är godkänt som det, och börja om.

Jag ska prova att tvätta mer sällan men gäller det även för det vårdande balsamet? Eller går det att använda varje dag?

Sista schampot är godkänt enligt en blog om balsammetoden jag sett många länka in, stinamarkan. Men vänta, neutral skrev du för balsam, det var det jag använde som schampoo.

Det kanske är proteinet som är fel. Men hur hittar man ett vårdande utan...
  • Mantrasina
    Anonym (Balsamico) skrev 2018-09-01 11:49:36 följande:
    Jag ska prova att tvätta mer sällan men gäller det även för det vårdande balsamet? Eller går det att använda varje dag?

Sista schampot är godkänt enligt en blog om balsammetoden jag sett många länka in, stinamarkan. Men vänta, neutral skrev du för balsam, det var det jag använde som schampoo.

Det kanske är proteinet som är fel. Men hur hittar man ett vårdande utan...
    Neutral balsam, det kan vara så att något av Neutrals schampo funkar som sista schampo, det har jag inte koll på. Men Neutrals parfymfria balsam är det alltså jag rekommenderar som tvättbalsam, inget annat. 

Jag skulle itne använda vårdande balsam för att gå igenom håret med och skölja ur det dagligen - ju fler gånger iaf jag blöter mitt hår desto torrare och frissigare blir det! Men att i torrt hår krama in lite vårdande balsam i topparna borde absolut funka.

En annan grej som var jätteviktig för mig var att verkligen skölja ur håret riktigt rejält, och avsluta med iskallt vatten. Det mådde både mitt hår och hårbotten bra av!

Vad häller protein eller inte i balsamet så får du läsa innehållsförteckning helt enkelt. På min tid så var det Olivs balsam jag använde som inte hade massa protein i, medan det jag testade innan, tror det var Naturelle, verkligen inte fungerade alls. Här står det att det också är utskrivet på den här bloggen om de innehåller protein eller inte! stinamarkan.se/blogg/beauty/balsammetoden/produkter-for-balsammetoden-del-2 
  • Mantrasina

Och protein i ditt vårdande balsam också. Testa några som inte har det och se om det blir bättre (men använd ett sista schampo igen innan)!

Svar på tråden Någon som använder balsammetoden? Mitt hår förstörs, vad gör jag fel? :/