• Jagheteralma

färga håret som gravid

Hej!

Vill höra lite från er som har någon erfarenhet av hårfärgning under graviditet.

Vissa säger det är ok andra inte, och jag vet att det inte finns tillräckligt med forskning på området.

Men har du eller någon du hört om ens fått några komplikationer pga det? Har aldrig läst om något missfall pga hårfärgning..

Hade nämligen tänkt färga botten (mörkt) och göra nyansering hos frisören i veckan då jag ska gifta mig om någon månad. Är i vecka 16.

Åsikter, erfarenheter?

• Svar på tråden färga håret som gravid
  • Anonym (...)

Många gravida färgar håret och lever som vanligt och föder friska barn.

• Anonym (A)

Tydligen bör man inte använda deodorant heller. Det finns ju hur mycket som helst som man "bör" undvika under en graviditet men jag tror att det bästa är att använda det sunda förnuftet och sen göra det som känns rätt och undvika det som känns fel.   Däremot har jag läst att håret kan påverkas annorlunda än det brukar om man färgar det under graviditeten, för min del blev det bra även om jag upplevde att nyansen blev mörkare än vanligt. 

• Anonym (anonym)

Man ska undvika att utsätta sig och fostret för kemikalier. Man kanske inte får missfall, men fostret kan ju bli skadat. Så jag skulle absolut inte färga håret under graviditeten.

• Anonym (...)
    Anonym (anonym) skrev 2018-09-02 09:29:07 följande:

Man ska undvika att utsätta sig och fostret för kemikalier. Man kanske inte får missfall, men fostret kan ju bli skadat. Så jag skulle absolut inte färga håret under graviditeten.

Du har inte tänkt på att det är kemikalier i ALLT? Man ska inte använda schampo balsam , hudkräm , smink etc heller men alla gravida gör det ändå. Aldrig hört talas om att foster skulle bli skadat av våra "vardagskemikalier" så länge det inte rör sig om riktigt starka kemikalier som att typ dricka blekningsmedel
  • Anonym (Frissa)

Jag jobbar som frisör och har haft kontakt med kemikalier i princip hela graviditeten. Har även massa kunder som färgar håret som vanligt. Varken jag el dom har fått något fel på sina barn. Så färga på du, kul att få känna sig fin på sin bröllopsdag:)

• Anonym (Ebb)
    Anonym (Frissa) skrev 2018-09-02 15:22:01 följande:

Jag jobbar som frisör och har haft kontakt med kemikalier i princip hela graviditeten. Har även massa kunder som färgar håret som vanligt. Varken jag el dom har fått något fel på sina barn. Så färga på du, kul att få känna sig fin på sin bröllopsdag:)

Märkligt att en som jobbar med det inte vet att risken för missfall är tydligt förhöjd för frisörer.
  • Anonym (...)
    Anonym (Ebb) skrev 2018-09-02 15:25:23 följande:

Märkligt att en som jobbar med det inte vet att risken för missfall är tydligt förhöjd för frisörer.

Vem säger det? Isåfall skulle ju alla gravida bli informerade om att inte färga håret under graviditet vilket INGEN gravid blir utan dom flesta färgar håret som vanligt utan komplikationer förutom att hormonerna som man har under graviditeten kan påverka färgresultatet på håret.
  • Anonym (Ebb)
    Anonym (...) skrev 2018-09-02 15:31:34 följande:

Vem säger det? Isåfall skulle ju alla gravida bli informerade om att inte färga håret under graviditet vilket INGEN gravid blir utan dom flesta färgar håret som vanligt utan komplikationer förutom att hormonerna som man har under graviditeten kan påverka färgresultatet på håret.

Finns att läsa mer men du får en början. www.aftonbladet.se/nyheter/a/XwE6Xx/forskare-gravida-frisorer-bor-undvika-farga-har
  • Anonym (Färga inte)

alltså, jag ville verkligen färga när kag var gravid (bebisen är nu 4 månader) MEN pga otillräcklig forskning och pga att kemikalierna ÄR starka gjorde jag de inte. Skulle inte förlåtit mig skälv om jag skadat barnet pga en sån enkel skitsak, som det ju faktiskt är. Skulle inte tänka tillbaka på dagen som ?åh fick inte färga håret? utan?åh min bröllopsdag och så väntade jag lilla barnet? håret spelar ingen roll, du kan färga en annan dag

Svar på tråden färga håret som gravid