• Anonym (Ts)

Skatteverket, 20 år och behöver bevisa vilka mina föräldrar är

Sist gång jag reste var jag under under 18, idag är jag 20 så därför jag inte har så bra koll.

Jag ska resa om ett tag om behöver bevisa vilka mina föräldrar är. Undrar om man kan ta ut någon sådan information på Skatteverket trots att man är över 18 år? Alltså en blankett där det står mina föräldrars namn och att de är föräldrar till *mitt namn*?

Vet att man inte brukar behöva det men jag gör det.

• Svar på tråden Skatteverket, 20 år och behöver bevisa vilka mina föräldrar är
  • BuoBä

Det är inget standardintyg som du själv kan beställa direkt från hemsidan, men om du ringer Skatteverket kan de fixa det. Jag behövde ett sånt när jag skulle plugga utomlands och då var jag 23.

• Glinda från Oz

Varför behöver du såna papper? Det behövs inte vid en vanlig semesterresa. Du får kontakta Skatteverket om ett personbevis.

• Anonym (G)
    Glinda från Oz skrev 2018-09-02 10:21:10 följande:
    Varför behöver du såna papper? Det behövs inte vid en vanlig semesterresa. Du får kontakta Skatteverket om ett personbevis.
    Just så.
  • Anonym (Ts)
    Glinda från Oz skrev 2018-09-02 10:21:10 följande:

Vill gifta mig juridiskt i landet och söka medborgarskap så jag behöver det.

Men tack, får åka dit och fråga.

Annars angående min första mening i ts så har jag alltid behövt visa det (under 18) vid själva inresan, men nu ska jag skaffa visum så behövs inte just vid inresan.
  • Anonym (Anna)

Går absolut att beställa på hemsidan. Som Personbevis 120 säger är det den blanketten som gäller, den går att få på engelska. Man beställer på hemsidan; skatteverket printar, stämplar, signerar och skickar hem. Går på några dagar oftast.

• Anonym (12345)
    Anonym (Ts) skrev 2018-09-03 11:58:46 följande:

Annars angående min första mening i ts så har jag alltid behövt visa det (under 18) vid själva inresan, men nu ska jag skaffa visum så behövs inte just vid inresan.
    Vilket land gäller?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (12345) skrev 2018-09-03 19:38:40 följande:

Vilket land gäller?

Irak
  • Glinda från Oz
    Anonym (Ts) skrev 2018-09-03 11:58:46 följande:

Då är din trådstart lite missvisande. Vad konstigt att du har fått visa personbevis när du var under 18 (och reste utan vuxna antar jag) det har jag aldrig hört talas om att någon fått göra.

Varför ska du åka till Skatteverket? Jag tror inte de kan göra något där, man brukar beställa via hemsidan eller telefon.
  • Anonym (X)

Är det du som har god man men nu träffat en tjej?

• Anonym (Ts)
    Glinda från Oz skrev 2018-09-03 22:21:12 följande:

Då är din trådstart lite missvisande. Vad konstigt att du har fått visa personbevis när du var under 18 (och reste utan vuxna antar jag) det har jag aldrig hört talas om att någon fått göra.

Varför ska du åka till Skatteverket? Jag tror inte de kan göra något där, man brukar beställa via hemsidan eller telefon.

Vad är konstigt?

Reste med mina föräldrar, och då har det varit krav med personbevis stämplat av utrikesdepartementet.

Man brukar beställa därifrån också. Men finns det att beställa själv som andra påpekat så kan jag lika gärna göra det, vad det nu spelar för roll.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (X) skrev 2018-09-03 22:32:08 följande:

Är det du som har god man men nu träffat en tjej?

Jag är varken man eller homosexuell, så va
  • Anonym (:/)

Tänk efter jävligt noga innan du gör det här. 

• Anonym (Jill)
    Anonym (:/) skrev 2018-09-03 23:04:04 följande:

Tänk efter jävligt noga innan du gör det här. 

Behöver hon avsäga sig sitt svenska medborgarskap? För det hade jag själv personligen aldrig gjort för något land i världen!!
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Jill) skrev 2018-09-04 09:50:29 följande:

Behöver hon avsäga sig sitt svenska medborgarskap? För det hade jag själv personligen aldrig gjort för något land i världen!!

Självklart inte, jag är inte dum. Man kan ha två medborgarskap.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Ts) skrev 2018-09-03 22:41:18 följande:

Vad är konstigt?

Reste med mina föräldrar, och då har det varit krav med personbevis stämplat av utrikesdepartementet.

Man brukar beställa därifrån också. Men finns det att beställa själv som andra påpekat så kan jag lika gärna göra det, vad det nu spelar för roll.

Jag tycker det är märkligt, ett pass brukar räcka.
  • Anonym (Jill)
    Anonym (Ts) skrev 2018-09-04 10:07:40 följande:

Självklart inte, jag är inte dum. Man kan ha två medborgarskap.

Bra. Inte alla länder går med på det nämligen.
Svar på tråden Skatteverket, 20 år och behöver bevisa vilka mina föräldrar är