• JoelBus

    När åka till sjukhus med magsjuk barn?

    Vår dotter på 3 år fick magsjuka fredag på morgonen. Hon har kräkts 2 ggr, varav sista gången var i går kväll, annars har hon diarré flera gånger om dagen. Hon har varit pigg och velat äta och dricka fram till i morse. Nu är hon helt slut och bara sover. Hon kissade sista gången kl 12 i natt. Hade diarré sista gången kl 10 idag.

    Hon har varit vaken korta stunder, men orkar ingenting. Hon pratar dock och vi får kontakt med henne. Hon har ätit 3 st salta kex och druckit ca 1 och en halv deciliter vätskeersättning, plus kanske 2 deciliter vanligt vatten sedan kl sex i morse. När hon hade diarré sista gången orkade hon inte gå från toaletten utan ramlade ihop på golvet.

    Hur ska man tänka? Är så rädd att hon ska bli uttorkad. Hon har kanske varit vaken 20 min sammanlagt på hela dagen. Försöker putsa ihenne vätskeersättning fast hon sover och det går bra. Men när ska man börja tänka på att åka in? Har någon liknande erfarenheter som kan dela med sig?

  • Svar på tråden När åka till sjukhus med magsjuk barn?
  • Liten till

    Jag hade ringt 1177 och förklarat läget. Alternativt ringt direkt till vc och kollat om man får komma in eller om de tycker man ska vänta? Om er akutmottagning har sånna speciella rum där de kan ta emot patienter med smittorisk så kanske KI får åka in tänker jag. Men ring och hör med dom, oftast är de ju trevliga

  • enanna

    Googla hur du kan se om hon har vätskebrist och fortsätt ge vätskeersättning var tionde minut! Att hon är svag är helt okej och naturligt, men det finns några tecken att kolla koll på, med tydliga exempel på bild, som inte är svåra att hitta! Lycka till <3

  • JoelBus

    Tack för era svar.

    Nu har hon först kissat. Sååå skönt. Men sedan kaskadkräktes hon. Men hon har varit vaken nu en stund iaf. Så jag känner mig lugnare nu.

  • enanna
    JoelBus skrev 2018-09-02 15:11:19 följande:

    Tack för era svar.

    Nu har hon först kissat. Sååå skönt. Men sedan kaskadkräktes hon. Men hon har varit vaken nu en stund iaf. Så jag känner mig lugnare nu.


    Skönt att höra! Så länge hon får behålla tillräckligt mycket vätska och inte har någon annan sjukdom i grunden så är det okej!
  • modsey
    JoelBus skrev 2018-09-02 15:11:19 följande:

    Tack för era svar.

    Nu har hon först kissat. Sååå skönt. Men sedan kaskadkräktes hon. Men hon har varit vaken nu en stund iaf. Så jag känner mig lugnare nu.


    Det är ett bra tecken och är hon vaken o med skulle jag fortsätta hemma. En tesked vätska var femte minut så länge hon kräks. saft, Cola, festis, vätskeersättning, isglass eller vad hon vill ha.
  • Unaangelita

    Ja vätskeersättning var femte minut. Gör inget om hon kräks efteråt då saltet o mineralerna stannar i kroppen o det är vätska som kommer upp.
    Har varit inne på akuten med min magsjuke 2-åring och de att att magsjuka kan man ha upp till 14 dagar innan det är dags för vård. Låter sjukt länge o vet inte om jag själv hade väntat så länge.
    Men de sa vätskersättning var femte minut, även när de sover. När du märker att hon inte kräks upp den så ge var tionde minut. Sen varje kvart osv...
    Ge inte bara vanligt vatten då det inte tillför något, hellre saft, juice, glass osv..något med lite energi i. Salta kex och chips är också bra, det brukar man bli törstig av också.
    Inga mejeri-produkter alls och om hon dricker välling så byt till majs-välling.

    Krya på där hemma.

Svar på tråden När åka till sjukhus med magsjuk barn?