• Anonym (Anonym)

    Får ej komma på bonusbarnets kalas- i lägenheten där jag bor

    Hej,

    Kanske kan någon komma med lite input kring en situation som fullkomligt urartat. Sedan ett år har jag träffat en underbar man som gör mig glad nästan jämt. Han har en 7 årig son som är precis lika glad som sin far, barnets mamma är han separerad från sedan 5 år tillbaka och hon har en ny sambo sedan 1,5 år sedan. 

    Jag har bott 50/50 i lägenheten/ hemma hos mig sedan vi började träffas men sedan midsommar har jag bara sovit i min egen lägenhet 5 nätter- dock vi vi ju rest lite under sommaren. Kontentan är att jag bor i lägenheten. 

    När killen nu planerade kalas för sonen var det naturligt att jag hjälpte till. Jga har varit supertaggad för jag älskar fest och att planera- framförallt älskar jag att göra andra glada och min hjälp är "känd" och uppskattad i min vänskapskrets. Jag ombeds ofta vara toastmaster eller party planner eftersom jag helhjärtat kastar mig in för att göra det bästa. 

    Stora planer sedan lång tid tillbaka för kalaset som ska vara i min killes lägenhet (där jag alltså bor). 18h innan kalaset spårar barnets mamma ur och vägrar låta mig komma., Hon gråter och säger att "hon vill att kalaset ska vara perfekt och är rädd att jag kanske förstör det" samt att hon känner sig obekväm med att hon är separerad från barnets far (han som lämnade henne). Jag får inte komma helt enkelt...

    Jag är så ledsen!!! Jag förstår att hon kanske känner sig hotad i sin mamma-roll men jag har aldrig varit intresserad av att försöka mig på att ersätta henne. Och jag bor i lägenheten som hon slänger ut mig från? Jag har otaliga gånger påtalat att jag inte är intresserad av att ens ha en relation med min kille om det skulle vara så att sonen ogillar mig. Så gör man inte mot barn men ingen kunde vara ledsnare än jag om vi var tvungna att göra slut pga det. Dock skulle det bli så om han inte accepterade mig. Likaledes är jag inte intresserad av att ha en relation där jag måste acceptera att bli sårad av ett ex. Jag vill inte ha något drama- jag vill bara att alla ska vara glada. 

    Jag kan förstå om någon säger att jag är naiv- men är inte det rimliga att jag och mamman blir vänner och att hon INTE slänger ut mig från lägenheten? Är det inte extremt omoget att hon gråter och tvingar sig till detta? 

    Jag är så ledsen för att hon nu har raserat möjligheterna för oss att bygga en sund relation och för att min ryggradslösa pojkvän lät detta ske.
    För övrigt så kommer såklart sonens väl först men han och jag har en fin relation och jag tycker om honom så mycket som man kan tycka om ett barn som inte är ens eget.

  • Svar på tråden Får ej komma på bonusbarnets kalas- i lägenheten där jag bor
  • Anonym (Jill)

    Din sambo har alltså sagt till mamman att du inte kommer???? Jag hade läst lusen av honom!!

    Det kanske inte är någon idé att fortsätta relationen om han viker sig för henne, det kommer bara bli värre.

  • Duckan

     Stora planer sedan lång tid tillbaka för kalaset som ska vara i min killes lägenhet (där jag alltså bor). 18h innan kalaset spårar barnets mamma ur och vägrar låta mig komma., Hon gråter och säger att "hon vill att kalaset ska vara perfekt och är rädd att jag kanske förstör det" samt att hon känner sig obekväm med att hon är separerad från barnets far (han som lämnade henne). Jag får inte komma helt enkelt...

    Jag anser inte att hon kan stänga dig ute från detta kalas så länge det inte är hemma hos henne.

  • Anonym (Anonym)

    Jo men nu har min kille erbjudit sin lägenhet eftersom han bor mer än dubbelt så stort. 

    Jag hade såklart blivit ledsen om jag inte hade fått komma till sonens kalas hemma hos henne- men jag hade aldrig krävt att få komma eller försökt bjuda in mig med armbågen. Var person måste få bestämma själv i sitt egna hem.

    Min kille är ledsen över att det blev en sån stor grej men säger att han är på hennes sida och säger att han förstår henne eftersom han tycker synd om henne då hon är så besviken över separationen.

  • Anonym (Jill)
    Duckan skrev 2018-09-03 11:32:26 följande:

     Stora planer sedan lång tid tillbaka för kalaset som ska vara i min killes lägenhet (där jag alltså bor). 18h innan kalaset spårar barnets mamma ur och vägrar låta mig komma., Hon gråter och säger att "hon vill att kalaset ska vara perfekt och är rädd att jag kanske förstör det" samt att hon känner sig obekväm med att hon är separerad från barnets far (han som lämnade henne). Jag får inte komma helt enkelt...

    Jag anser inte att hon kan stänga dig ute från detta kalas så länge det inte är hemma hos henne.


    Nej, hon kan inte det TS. Det är sambon som gör det. Så skyll inte för mycket på mamman. Hon har ingen som helst juridisk rätt att slänga ut dig.

    Förresten, vad säger sonen??
  • Anonym (Å)

    Inte alls okej från mammans håll att ställa det kravet! Hon kan inte bestämma vem som "får" komma på kalas i en lägenhet där hon inte bor! Det är din killes lägenhet som jag förstår det och han väljer vem han släpper in. Har du hjälpt och planerat det här kalaset tillsammans med honom så är jag övertygad att han prioriterar att ha dig dig snarare än mamman som kommer med såna konstiga krav! Duger det inte att komma på kalaset när du är där, ja då får hon väl vackert ordna ett eget kalas för sin son vid tillfälle?

  • Tiina87

    Eller att du helt enkelt accepterar situation och är i din lägenhet den dagen.

  • Anonym (Balans)

    Bor du verkligen i lägenheten? Det låter mer som om du har eget boende men vistas mycket i din pojkväns bostad. Om du inte är skriven där, inte betalar hyra där och har dina saker på annan plats så bor du inte där.

    Grundprincipen här är att du såklart har rätt om det är så att ni är sambos, men om du inte har adressändrat och ni gått ut officiellt med att ni nu är sammanboende (Hurra!) så tycker jag mamman har en poäng. Om hon inte uppfattat att du defacto är bosatt där så var hon nog inte beredd på att du skulle närvara. Det är sonens kalas och de ska prata om vilka som är inbjudna tillsammans. (Förutsätter nu att de har ett större gemensamt firande för vänner och familj från bägge sidor) Har nu pappan här varit otydlig med att han avser "bjuda" dig så är det han som gjort fel.

  • MsM84

    Som sagt så är det din sambo och ingen annan som tillåter detta. Har de varit separerade i fem år och båda träffat nya är det hög tid att antingen växa upp eller ha separata firanden.

Svar på tråden Får ej komma på bonusbarnets kalas- i lägenheten där jag bor