• Kajsan

Vart i Sverige ska vi bo? Hjälp oss!!

Ok!
    Nu får ni hjälpa oss!
    Jag letar efter någonstans att bo...
    Jag vill ha vatten nära...gillar platta landskap som Skåne och Gotland, men stora skogar är härligt också.
    Ingen storstad, då kan vi ju bo kvar i Stockholm.
    Men mindre städer är ju härligt att ha nära.
    Helst ska det ju vara billigt att köpa hus också, ingen 3 miljonersvilla inte...
    Ge oss förslag på stad!! Och förklara varför..

• Svar på tråden Vart i Sverige ska vi bo? Hjälp oss!!
  • Majsan70

Du får la sätta dig med en topografisk karta o kolla landskapet o närheten till mindre städer. *S*

Kan tyvärr inte hjälpa dig då jag absolut inte skulle kunna flytta från storstan.

• Kajsan

Jo fast jag vill ju ha förslag från folk som BOR i dessa områden.
    Så man har lite kött på benen i sitt funderande

• Griiisen

Helsingborg har ju allt ni letar efter - mysigt, nära till vatten, vackert, lagom stort, lagom litet, hyfsade priser på boende strax utanför stan..............

Bor inte där nu men har bott strax utanför och inne i Hbg under 15 år av mitt liv.

Titta gärna in i mitt krypin och fråga om det är nåt ni undrar över eller så!
    Lycka till!

• therese

Har vuxit upp i en by utanför Karlshamn, i Blekinge.
    Där var det cykelavstånd (på sommaren iaf) till havet o in till stan, det ligger en insjö ganska nära (också cykelavst.) som är perfekt att bada i innan vattnet blitt varmt i havet...

Hyfsade huspriser, även inne i själva Karlshamn kan man köpa hus under miljonen annars är det biligare strax utanför stan.

De småländska skogarna sträcker sig en bra bit mer över Blekinge och vill man plocka svamp, hallon, blåbär eller lingon är det bara att cykla eller ta bilen en liten bit o köra in på första bästa skogsväg. Vips är man mitt i skogen!

Blekinge är inte stot och rymmer både barr o lövskog, sjöar o hav, lagom stora städer (Karlskrona, Karlshamn) o lite mindre städer (Sölvesborg, Ronneby) och däremellan allt från små pyttebyar på tre hus och stora byar/samhällen på upp mot 1000 invånare. Boende allt från torp till gårdar eller villor. I stan radhus eller lägenhet...

Jag trivdes jättebra i Blekinge!

• Tingen

Oj så svårt! Det finns nog massor av underbara platser att bo på.
    Själv bor jag i Sandviken i Gästrikland. Det ligger ca 2.5 mil väster om Gävle.
    Här finnd det sjöar och massor av små badplatser. Just nu kan man köpa tomter och bygga egen villa med strandtomt för omkring 2 miljoner. Vill man inte det så finns det fina hus med närhet till vatten och centrum.
    Köper man hus så finns det allt från 500 tusen till några miljoner.
    Det finns ett naturskönt område Högbo Bruk där man kan åka längdskidor på vintern eller fina löparspår på sommaren. Det ligger runt en sjö, så vill man kan man ta underbara prommender runt sjönt i skogsmiljö. Finns grillplatser utspridda. Sedan har vi nära till Kungsberget ifall man är intresserad av slalom. Sedan finns det stora skogar runt omkring för bär och svampplockning ifall det intresserar en.
    Närheten till Gävle gör att man inte saknar något. Det tar ca 20 min att åka idt och shoppa loss ifall man vill. Har även ett stort köpcentra ca 10 min från Sandviken. Valbo, där IKEA och allt finns.
    När det gäller arbeten så är Sandvik industrin den stora arbetsplatsen. I och med att det är nära till Gävle så pendlar många dit för att arbeta.

Lycka till

• heleneuz

Hejsan!!
    Jag bor i Lidköping och det är en otroligt vacker stad med många turister på somrarna...det ligger under Vänern och har massa fina badplatser...
    Vi har en kronocamping som är jättefin*****......
    Det är billigt att köpa hus här eller instaslägenhet....
    Antalet invånare har 30 000...

• KvastHilda

Södra Östergötland. Där bor jag! Nära Östgötaslätten, men gott om skog, vatten och berg! Nära till den lilla storstaden Linköping.

Kolla in "min" kommun: www.kinda.se

• JewelGirl

Du frågade efter;
    vatten nära...gillar platta landskap som Skåne och Gotland, men stora skogar är härligt också. =Halmstad (alt. varsomhelst på västkusten)

Ingen storstad, då kan vi ju bo kvar i Stockholm. =Nära till både Helsingborg, Göteborg, Malmö.

Helst ska det ju vara billigt att köpa hus också, ingen 3 miljonersvilla inte... =Det finns många fina hus under 3 miljoner.

Motiveringen, ja... Halmstad är en fin småstad med vatten nära, Nissan rinner rakt igenom staden, havet är nära. Många fina bostadsområden med grönområden. Många fina småbyar runt omkring Halmstad med korta köravstånd, bra kollektiv trafik.
    Arbetsmarknaden är mycket bättre än på många andra håll. Många nya butiker byggs i nuläget.
    Lite trångt i city på sommaren med alla turister men det lever man gärna med. Jag bytte iallafall Örebro mot Halmstad och ångrar det inte.

Lycka till! Västkusten är ändå det jag tror stämmer mest in på er önskan med närhet till vatten, ev. storstäder etc...

Svar på tråden Vart i Sverige ska vi bo? Hjälp oss!!