• Ericky

Någon som haft mellanblödningar OCH cellförändringar som INTE visat sig vara cancer?

Hej, 

Jag var till gynekologen för ett par veckor sedan då jag plötsligt, sedan i maj ungefär, blött kring ägglossning och dagarna innan mens och även haft mensvärk vid dessa tillfällen. Även min värk vid själva mensen är värre än tidigare. Har vid ett par tillfällen blött efter samlag, men inte ofta. Har också haft problem med illaluktande flytningar efter mens/sex (trolig BV) och behandlat dessa med Donaxyl vilket hjälpt tillfälligt. 

Nu fick jag i förra veckan hem ett brev som säger att testet visade på cellförändringar och att jag därför måste komma in för ytterligare tester. Om min kropp varit som normalt och det i samband med cellprovtagning visat sig att jag hade cellförändringar, hade jag inte blivit orolig. Har många vänner med det. Jag blir däremot SJUKT orolig då jag har varenda symtom som listas under livmoderhalscancer och/eller livmodercancer. Har gjort allt i min makt för att få komma på återbesök tidigast möjligt, men det finns ingen tid förrän 25 september vilket är TERROR.

Vänder mig därför till er, kära medsystrar, för att förhoppningsvis få lite solskenshistorier. Är det någon som precis som jag haft mellanblödningar OCH konstaterade cellförändringar där det INTE varit cancer? 

Kram från en räddis. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-09-03 18:00
    Puffar lite
  • Svar på tråden Någon som haft mellanblödningar OCH cellförändringar som INTE visat sig vara cancer?
  • Anonym (Löve)

Usch, jobbigt! Nej, inga symtom men haft livmoderhalscancer. Förstår att du är orolig och sätter ihop ett och ett, men det behöver inte finnas ett samband. Cellförändringar som du skriver är jättevanligt och förändringarna kan bero på en tillfällig infektion i underlivet.

Tror man kan göra hpv- test från apoteket? Göra test och har du inte hpv så kan du utesluta livmoderhalscancer.

• Ericky

Tack snälla för ditt svar. Vad tråkigt att höra att det i ditt fall var livmoderhalscancer- jag hoppas verkligen att du mår bra och klassas som frisk idagHjärta. Jag lyckades få en återbudstid som tur var redan igår för en kolposkopi.Enligt gynekologen visade mitt första prov på grad 2 i förändringarna. Nu är det bara att vänta och hoppas på ett lugnande besked. Troligen kommer jag att göra en op hur som helst i och med att jag haft problem med blödningar. Trots allt man läser på nätet om att cellfröändringar i sig inte ger några symtom så sa min gynekolog att blödningarna visst kan bero på förändringarna. Sant eller falskt, det lugnar mig för stunden så jag väljer att tro på det. 

Nyfiken, om du orkar svara, vilken grad hade du på dina förändringar innan beskedet?

• Anonym (Förändringar)

Jag har haft cellförändringar som togs bort via konisering. Det är över 20 år sen nu och jag har inga förändringar haft sedan dess. Således ingen livmoderhalscancer.

• Anonym (Förändringar)

Jag har haft cellförändringar som togs bort via konisering. Det är över 20 år sen nu och jag har inga förändringar haft sedan dess. Således ingen livmoderhalscancer.

• Ericky
    Anonym (Förändringar) skrev 2018-09-05 13:52:00 följande:

Tack för ditt svar. Hade du några symtom vid tidpunkten för cellförändringarna? Det är som sagt inte cellförändringarna i sig som oroar mig, utan att få bekräftat förändringar efter lång tid av mellanblödningar, kontaktblödningar och illaluktande flytningar som återkommer gång på gång...
  • Anonym (Ellie)

Jag har haft cellförändringar och mellanblödningar. Mima förändringar blev aldrig cancer utan läkte ut av sig själv efter några år.

Hade cellförändringar i ca 2-3 år och gick på kontroll en gång per år och undersökte dem. Sen försvann de. Jag behövde inte ens göra en konisering.

• Anonym (Förändringar)

Det är så länge sen att jag inte helt minns, men jag tror inte att jag hade mellanblödningar eller andra besvär.

• Ericky
    Anonym (Ellie) skrev 2018-09-05 15:53:15 följande:

Jag har haft cellförändringar och mellanblödningar. Mima förändringar blev aldrig cancer utan läkte ut av sig själv efter några år.

Hade cellförändringar i ca 2-3 år och gick på kontroll en gång per år och undersökte dem. Sen försvann de. Jag behövde inte ens göra en konisering.

Tack för ditt svar! Så jätteskönt att höra någon som varit i samma sits ????Om vävnadsproven fortfarande visar grad 2 kommer jag fortfarande att ställas inför valet kring op med anledning av mina blödningar som de tror kn hjälpas av en konisering. Kom du til ordning med dina med tiden eller visade det sig bero på annat?
  • Anonym (Ellie)
    Ericky skrev 2018-09-05 18:55:13 följande:

Tack för ditt svar! Så jätteskönt att höra någon som varit i samma sits ????Om vävnadsproven fortfarande visar grad 2 kommer jag fortfarande att ställas inför valet kring op med anledning av mina blödningar som de tror kn hjälpas av en konisering. Kom du til ordning med dina med tiden eller visade det sig bero på annat?

Mina mellanblödningar är borta helt. Jag får ibland kontaktblödning, efter sex eller vid tex gynundersökning men allt är som det ska nu enligt prover så de trodde bara att min livmodertapp är lite känslig. Vissa är tydligen det.
  • eemeliee

Jag hade cellförändringar grad 3 som dom tog bort med en konisering. Ett år senare blev jag gravid, blödde hela graviditeten och fick göra en koloskopi som visade att jag hade cellförändringar. Men dessa cellförändringar försvann till slut av sig själv och nu är jag så vitt jag vet fri från cellförändringar.

• Anonym (Löve)
    Ericky skrev 2018-09-05 13:34:41 följande:

Tack snälla för ditt svar. Vad tråkigt att höra att det i ditt fall var livmoderhalscancer- jag hoppas verkligen att du mår bra och klassas som frisk idag. Jag lyckades få en återbudstid som tur var redan igår för en kolposkopi.Enligt gynekologen visade mitt första prov på grad 2 i förändringarna. Nu är det bara att vänta och hoppas på ett lugnande besked. Troligen kommer jag att göra en op hur som helst i och med att jag haft problem med blödningar. Trots allt man läser på nätet om att cellfröändringar i sig inte ger några symtom så sa min gynekolog att blödningarna visst kan bero på förändringarna. Sant eller falskt, det lugnar mig för stunden så jag väljer att tro på det. 

Nyfiken, om du orkar svara, vilken grad hade du på dina förändringar innan beskedet?

Jag mår bra, men inte friskförklarad förrän om 3 år. Men so far so good. Hade inga förändringar som visat sig på cellprov någonsin. Tills det var cancer. Tyvärr.
Svar på tråden Någon som haft mellanblödningar OCH cellförändringar som INTE visat sig vara cancer?