• Amina Omanovic

    Hur länge kan en kattunge vara ensam hemma

    Hej jag är en ung tjej på 12 år. Min familj tänkte skaffa en kattunge kanske en birma inte helt 100% tänkte Skaffa en på jullovet, jullovet är. 2 veckor och det är då vi tänkte skaffa en birma så vi kan hinna lära Känna den innan vi börjar skolan igen och när vi väl börjat skolan igen så är vi borta i max 6 timmar varje dag förutom på lördag och söndag då vi är lediga men jag undrar Bara om det blir lite ensamt på dagarna för katten och min mamma har inte råd för en till kattunge blir jätte glad om ni skulle Svara.!

  • Svar på tråden Hur länge kan en kattunge vara ensam hemma
  • Anonym (Flower)

    katten sover mest så det brukar inte vara några problem, aktivera den innan ni går så den är trött. Dock vill jag påpeka att det inte är inköpet av katten som kostar mkt (Du sa att ni inte hade råd med två) Det är mat, försäkring, saker etc som kostar. 

  • Anonym (renrasig)
    Anonym (Flower) skrev 2018-09-03 20:36:06 följande:

    Dock vill jag påpeka att det inte är inköpet av katten som kostar mkt (Du sa att ni inte hade råd med två) Det är mat, försäkring, saker etc som kostar. 


    Köper man en renrasig katt är det såklart inköpet som kostar mycket!

    Mat, sand och försäkring går på några hundra i månaden medan inöpet kan kosta mellan 6-8000 kr. Två kattungar blir alltså 12000-16000 kr. Det är inte alla som köper bondkatter för en krona tassen.
  • Anonym (Flower)
    Anonym (renrasig) skrev 2018-09-03 20:45:52 följande:
    Köper man en renrasig katt är det såklart inköpet som kostar mycket!

    Mat, sand och försäkring går på några hundra i månaden medan inöpet kan kosta mellan 6-8000 kr. Två kattungar blir alltså 12000-16000 kr. Det är inte alla som köper bondkatter för en krona tassen.

    Jag har två raskatter själv så jag vet mycket väl. Vad händer när katten blir sjuk? Man behöver en buffert! 
    Jag sa inte att de skulle köpa två katter, men det är bra att ha undansparat så man skulle kunna göra det.


    Sen förutsätter jag att man inte köper billig mat på ica för några hundralappar utan bra mat hos djuraffären.

  • Anonym (renrasig)
    Anonym (Flower) skrev 2018-09-03 21:11:27 följande:

    Jag har två raskatter själv så jag vet mycket väl. Vad händer när katten blir sjuk? Man behöver en buffert! 
    Jag sa inte att de skulle köpa två katter, men det är bra att ha undansparat så man skulle kunna göra det.


    Sen förutsätter jag att man inte köper billig mat på ica för några hundralappar utan bra mat hos djuraffären.


    Du ifrågasatte varför de inte hade råd med två katter, då blir ju inköpen ännu dyrare om man köper två eller hur? Mer mat, mer sand, dubbel försäkring, och två st som kan bli sjuka.
    Det var bara en konstig kommentar, ifrågasätta om de har råd med en katt bara för att de inte har råd med två.

    Du kanske ska sluta förutsätta så mycket om andra? Dessutom blir bra mat inte särskilt mycket dyrare då den räcker längre.
  • Dexter dot com
    Amina Omanovic skrev 2018-09-03 20:27:34 följande:

    Hej jag är en ung tjej på 12 år. Min familj tänkte skaffa en kattunge kanske en birma inte helt 100% tänkte Skaffa en på jullovet, jullovet är. 2 veckor och det är då vi tänkte skaffa en birma så vi kan hinna lära Känna den innan vi börjar skolan igen och när vi väl börjat skolan igen så är vi borta i max 6 timmar varje dag förutom på lördag och söndag då vi är lediga men jag undrar Bara om det blir lite ensamt på dagarna för katten och min mamma har inte råd för en till kattunge blir jätte glad om ni skulle Svara.!


    Personligen tycker jag 2 veckor är för kort tid att vänja en kattunge att vara ensam 6 timmar på. Den har ju tidigare haft konstant sällskap av mamma och syskon och behöver både vänja sig med er och ny miljö + att vara ensam. Kan ni inte vänta tills nästa sommar då ni har hela sommarlovet på er att vara hemma med kattungen?
  • Anonym (Flower)
    Anonym (renrasig) skrev 2018-09-04 01:00:42 följande:
    Du ifrågasatte varför de inte hade råd med två katter, då blir ju inköpen ännu dyrare om man köper två eller hur? Mer mat, mer sand, dubbel försäkring, och två st som kan bli sjuka.
    Det var bara en konstig kommentar, ifrågasätta om de har råd med en katt bara för att de inte har råd med två.

    Du kanske ska sluta förutsätta så mycket om andra? Dessutom blir bra mat inte särskilt mycket dyrare då den räcker längre.
    Men kan du inte läsa? Jag sa inte att de skulle köpa två, utan ha en buffert som att de skulle ha gjort det. Varför är du så grinig för? Ger henne bara tips inför att skaffa katt.
  • Linnie
    Drottningen1970 skrev 2018-09-03 21:11:48 följande:

    Skaffa en vanlig bondkatt som sällskap ...


    Ja, det tycker jag med! Bondkatter verkar betydligt mer sällan bli sjuka också. Jag har en liten husis som innekatt nu, hur fin och go som helst. Är uppvuxen med katter på en bondgård (inte våra katter dock, de tillhörde bonden/jägaren men vi bodde i hus på gården), de flesta levde mellan 15-20 år och var nog aldrig till veterinären. Hankatterna brukade iofs springa bort som sej bör med okastrerade hankatter och levde kanske inte lika länge.

    Hård avel ger väl lika mycket genetiska sjukdomar på katter som hundar?
Svar på tråden Hur länge kan en kattunge vara ensam hemma