• Anonym (Låg sexdrift?)

    Man har låg sexdrift?

    Min man har ganska låg sexdrift. Om jag tar initiativ så blir han  alltid på humör efter en stund men det är sällan han tar några initiativ själv. Han är trött och stressad säger han. Det har han vart i flera år nu. Trött och stressad. Han är ofta väldigt bra i sängen om vi väl kommer dit och har inga erektionsproblem. Testosteronet är betydligt högre än normalt när jag skickade han att testa för att se om det var problemet. Han tränar dagligen på gym 2 timmar och har god hälsa och ingen fetma. Lite överviktig är han men det är muskler, han har mindre fett än normalt och fin kropp.

    Om jag inte gör något så vill han ha sex kanske varannan vecka. Det är vad han tar initiativ till. Men jag har testat att själv ta initiativ och då blir han alltid på humör. Flera veckor dagligen, ibland två gånger om dagen så han kan ju...förutsatt att jag tar initiativet då. Jag har testat detta flera gånger. Men han är ganska lat ibland och säger att han bara vill ha sex om jag gör allt jobb. Då lägger han sig på rygg med penisen står rätt upp mot taket och rör sig inte. Tydligt att han är upphetsad men han vill ändå inte anstränga sig så jag behöver göra allt jobb.

    Problemet är att jag inte vill vara den som tar initiativ nästan hela tiden. Jag vill bli förförd, känna mig sexig osv. I början av vår relation var det alltid han som tog initiativet och efter att vi pratat om det började jag ett tag men så verkar han ha fastnat i det då han tar initiativ kanske varannan vecka typ.

    Låg sexdrift? Lathet? Ålder?    

  • Svar på tråden Man har låg sexdrift?
  • Anonym (Kim)

    Hur ser du ut själv? Tänder han på dig?

    Du kanske kan påminna han på nåt sätt att det finns andra som skulle göra en hel del för att få ligga med dig. Så han inser vad han har innan det är försent. Även om du inte funderar på att göra slut.

    Ta detta med en nypa salt och det är lite att ta i för vissa men jag vet många som fått en rejäl nytändning i sexlivet när dom skaffat sillisar. Självklart inget du ska göra om inte du själv vill och redan funderat på såklart. Du ska ju få ut lika mkt av det.

  • Anonym (E)

    Även män kan ha låg sexdrift. Periodvis eller så är de bara sådana. Det är en myt att alla män är kåta (och kåtare än kvinnor). Svårt att säga om din man är en sådan man. Har ni pratat om saken.

    Det är för övrigt också en myt att mannens sexdrift enbart är beroende av om han finner sin kvinna attraktiv.

  • Anonym (Låg sexdrift?)
    Anonym (Kim) skrev 2018-09-04 19:55:07 följande:

    Hur ser du ut själv? Tänder han på dig?

    Du kanske kan påminna han på nåt sätt att det finns andra som skulle göra en hel del för att få ligga med dig. Så han inser vad han har innan det är försent. Även om du inte funderar på att göra slut.

    Ta detta med en nypa salt och det är lite att ta i för vissa men jag vet många som fått en rejäl nytändning i sexlivet när dom skaffat sillisar. Självklart inget du ska göra om inte du själv vill och redan funderat på såklart. Du ska ju få ut lika mkt av det.


    Jag ser väl inte så bra ut direkt, men om jag tar av mig naken eller till underkläder framför honom så får han stånd och vill ha sex. Eller om jag kryper tätt intill och pussar på honom, eller går in till honom i duschen. Men då anser jag det som att det ändå är jag som tar initiativet till att ha sex. Men tänder på mig gör han ju på sätt och vis, men jag måste liksom få igång honom annars händer det väldigt sällan.
  • Anonym (Kim)
    Anonym (Låg sexdrift?) skrev 2018-09-04 20:52:43 följande:

    Jag ser väl inte så bra ut direkt, men om jag tar av mig naken eller till underkläder framför honom så får han stånd och vill ha sex. Eller om jag kryper tätt intill och pussar på honom, eller går in till honom i duschen. Men då anser jag det som att det ändå är jag som tar initiativet till att ha sex. Men tänder på mig gör han ju på sätt och vis, men jag måste liksom få igång honom annars händer det väldigt sällan.


    Ja då är du säker rätt sexig men har du sagt det till honom? Att du vill att han tar initiativ nångång?

    Kollar han på porr... det kan vara en bov.
  • Anonym (Låg sexdrift?)
    Anonym (Kim) skrev 2018-09-04 21:08:35 följande:
    Ja då är du säker rätt sexig men har du sagt det till honom? Att du vill att han tar initiativ nångång?

    Kollar han på porr... det kan vara en bov.
    Ja. Men problemen med det är två. Dels att han säger att han är trött och stressad, och att om jag säger att han skall ta initiativ och när han då tar initiativ så känns det som jag ändå har tagit initiativet eftersom jag sagt åt honom. 
    Vi kollar ibland porr tillsammans, kan det förstöra? Jag vet inte om han kollar själv.
  • Anonym (Historia)

    Vet inte, men vi har väl alla vår historia. Relationens bakgrund och erfarenheter osv. För egen del som man, så tar jag inte mycket initiativ längre/just nu sen en längre period och det har inget med min lust att göra. Mer med att det alltid har varit jag som tagit initiativ tidigare och inte fått det gensvar jag önskade. Så vi har mest sex när min partner visar intresse/tar initiativet. Sen är det en hel del vardagliga saker som gör att det inte blir helt lätt och smidigt att få till det....men visst går det väl ofta att hitta tid och plats om båda är på. Menar bara att en längre tid tidigare i relationen kan vara en del av orsaken till att det är som det är just nu.

  • Anonym (Kim)
    Anonym (Låg sexdrift?) skrev 2018-09-04 23:47:42 följande:

    Ja. Men problemen med det är två. Dels att han säger att han är trött och stressad, och att om jag säger att han skall ta initiativ och när han då tar initiativ så känns det som jag ändå har tagit initiativet eftersom jag sagt åt honom. 

    Vi kollar ibland porr tillsammans, kan det förstöra? Jag vet inte om han kollar själv.


    Tillsammans är nog ingen fara tänkte mer om han kollar ensam. Om han redan tillfredställt sig själv så bidrar det mkt till att han inte tar initiativ.

    Låt han välja film när ni kollar tillsammans och se vad han gillar. Kanske kan du förverkliga det?
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Historia) skrev 2018-09-05 06:58:38 följande:
    Vet inte, men vi har väl alla vår historia. Relationens bakgrund och erfarenheter osv. För egen del som man, så tar jag inte mycket initiativ längre/just nu sen en längre period och det har inget med min lust att göra. Mer med att det alltid har varit jag som tagit initiativ tidigare och inte fått det gensvar jag önskade. Så vi har mest sex när min partner visar intresse/tar initiativet. Sen är det en hel del vardagliga saker som gör att det inte blir helt lätt och smidigt att få till det....men visst går det väl ofta att hitta tid och plats om båda är på. Menar bara att en längre tid tidigare i relationen kan vara en del av orsaken till att det är som det är just nu.
    Håller med
  • Monni1

    Har inte erfarenhet alls av detta men dock tänker jag att han är bekväm och lat.

    Är han inte lite självupptagen också? Tänker inte på dina behov men orkar tydligen pumpa på gymmet flera timmar i veckan...

    Tycker han beter sig otrevligt. Som du skriver "lägger sig på rygg med stånd" osv

    Faktiskt en obehaglig attityd. SOM OM HAN GÖR DIG EN TJÄNST.

  • Anonym (Karl)

    Hade jag arbetat en hel dag för att sedan träna på gym två timmar varje dag hade jag heller inte orkat ta initiativ till sex. Glad

  • qfnafnjf

    Jag tror mer på att män får låg sexdrift av vissa anledningar.

  • Anonym (i know everything)

    ni borde skämmas till o med jag skäms över er hahaha

  • Anonym (Hygglo)
    Anonym (Karl) skrev 2018-09-05 15:45:30 följande:

    Hade jag arbetat en hel dag för att sedan träna på gym två timmar varje dag hade jag heller inte orkat ta initiativ till sex.


    Väljer ju sina prioriteringar....hellre gym i timmar än ligga med frun.

    Och är det dessutom ställt utom allt tvivel att han inte sätter på någon annan?
  • Kulamark

    Låter som han har en så kallad "responsive libido" medans du har mer "spontaneous libido".

    Jag själv är som din kille. Jag behöver bli uppvaktad och myst med och känna närhet osv. för att tända till, typ som att hjärnan och kroppen "primeas", "grundmålas", sexlusten "laddas upp"; jag är ytterst sällan "bara sugen".

    Lyckligtvis är jag nuförtiden med en kille som är väldigt likadan. Tyvärr så har jag en låååång historia bakom mig med så kallade "dead bedrooms". I det senaste förhållandet (innan min nuvarande) så tror jag dock också att han hade responsive libido. Faran i det ligger ju i att ingen tar initiativ då; det har jag förstått om mig själv nu iaf.

    I mitt nuvarande förhållande så måste vi se till att ge varandra mycket fysisk uppmärksamhet, för annars hamnar vi inte riktigt i situationer som leda till att vår sexlust vaknar till, och vi är ju båda två sällan "bara sugna", och dessutom är det ju kanske svårt att få med den andra personen just då med.

    Jag kan tipsa om "5 Love Languages" också. Lite pop science förstås, men otroligt hög igenkänningsfaktor, och man fick ju sig verkligen en tankeställare över alla gånger jag själv inte förstått när en partner försökt vara kärleksfull och det sedan blivit ledsna miner för att jag omedvetet varit hänsynslös, otacksam och sårat dem... (jag personligen prioriterar t ex presenter, gåvor och småbelöningar väldigt lågt jämfört med de andra "kärleksspråken"). Och det har också förklarat varför jag själv kunnat känna mig så oönskad och oälskad ibland, t ex när jag blir anklagad för att tjata när jag bett en partner att plocka undan, diska eller på något annat sätt underlätta mig psykiskt och fysiskt när jag känner mig svag och behöver stöd, bara för att sedan upptäcka att de fortfarande inte gjort det de hävdade att de skulle göra för min skull. Mycket svårförklarade, känslomässigt laddade missförstånd som man helt plötsligt kan sätta ord på.

    Jag förstår dock att det är väldigt smärtsamt att alltid vara den som tar initiativ, och att inte känna sig åtrådd, och att känna att allt ansvar ligger på en för att bibehålla relationens sexliv. Du skulle kanske kunna ta upp det här med honom? Och understryka att du har det som behov av honom att han åtminstone oftare börjar ta initiativ till situationerna som möjligtvis kan leda till att han blir upphetsad/sugen?att det är ett sätt för honom att visa kärlek för dig, och att du har svårt att känna dig älskad när han inte uppfyller det behovet.

Svar på tråden Man har låg sexdrift?