• J 1981

    Lekdejt - barn med diagnos

    Jag har en dotter 8 år gammal. Idag ringde en klasskamrats mamma och undrade om våra flickor ville leka någon dag. Jag blev ganska förvånad då mitt barn aldrig nämner denna flicka utan leker vanligtvis med en tre- fyra andra flickor i olika konstellationer. Jag förstod på denna mamma att hennes dotter ej riktigt fått någon kompis i klassen. Flickan har vad jag förstått någon typ av funktionsnedsättning (stödundervisas och har en resurs, mkt svårt att sitta still mm).

    Min dotter sa att hon kan leka med denna tjej för att vara snäll men att hon egentligen inte vill. Hur ska man hantera detta? Hur säger man nej till mamman utan att såra? Det är självklart inte diagnosen som är problemet utan mer att flickorna inte klickat. Jag vill ju inte tvinga mitt barn att leka med någon hon inte vill! Eller att hon ska känna att hon måste.

    Jag antar att mamman gör vad hon kan för sin dotter och därför känns det så hemskt att inte säga nej.

    Om vi säger ja till en lekdejt för att vara snälla är ju "risken" att vi blir inbjudna gång på gång och att min flicka känner sig tvingad.

    Jag vill stötta min dotter samtidigt skär det i hjärtat när jag tänker på den andra flickan ????

    Tips och råd?

  • Svar på tråden Lekdejt - barn med diagnos
  • scanmia

    Säg ja! Och gör någon extrakul grej ihop, så att din dotter inte kan låta bli att ha roligt. Bjud gärna med mamman. Om din dotter inte har något aktivt emot flickan är det ett utmärkt tillfälle för henne att bredda sin sociala kompetens och inkludera fler - det är något alla vinner på, inte minst din dotter. Det måste inte alls betyda att flickorna behöver leka hela tiden men visa att det är så man bär sig åt.

  • Amla07
    scanmia skrev 2018-09-04 23:04:43 följande:

    Säg ja! Och gör någon extrakul grej ihop, så att din dotter inte kan låta bli att ha roligt. Bjud gärna med mamman. Om din dotter inte har något aktivt emot flickan är det ett utmärkt tillfälle för henne att bredda sin sociala kompetens och inkludera fler - det är något alla vinner på, inte minst din dotter. Det måste inte alls betyda att flickorna behöver leka hela tiden men visa att det är så man bär sig åt.


    Helt rätt. Det är det vettiga att göra; var en generös och inkluderande person. Det kan bli trevligt. Att man säger ja en gång betyder inte att de kommer att stalka er framöver, inte heller att din dotter alltid måste säga ja.
  • J 1981
    Amla07 skrev 2018-09-04 23:16:32 följande:
    Helt rätt. Det är det vettiga att göra; var en generös och inkluderande person. Det kan bli trevligt. Att man säger ja en gång betyder inte att de kommer att stalka er framöver, inte heller att din dotter alltid måste säga ja.
    Jo det lutar väl åt det - dock är det "stalkingen" jag är lite orolig för. Inte minst för min dotters skull. Känns som hon säger ja för att vara alla till lags (förutom sig själv)
  • scanmia
    J 1981 skrev 2018-09-04 23:33:51 följande:
    Jo det lutar väl åt det - dock är det "stalkingen" jag är lite orolig för. Inte minst för min dotters skull. Känns som hon säger ja för att vara alla till lags (förutom sig själv)
    Men försök luska ut om hon verkligen känner så och sätt stopp i så fall. Men vi växer och blir rikare genom att göra saker för andra. Hon kan lära sig så mycket genom att lära känna andra människor, särskilt dem som är lite mer unika och annorlunda, och det ger så oerhört mycket tillbaka. Att visa ledarskap och ta hand om våra medmänniskor behöver inte alls medföra att hon blir ett offer som dras med och inte lyssnar på sina egna gränser. Tvärt om.
    Du kan ta lite av bördan av henne genom att lägga lite mer krut på lekdejten själv: ta med dem på bio, gå och är glass, eller dra med dem till parken för att flyga drake. Du kan medverka lite som socialt smörjmedel och dra gärna med flickans föräldrar som förstärkning.
  • erikaABC
    J 1981 skrev 2018-09-04 23:33:51 följande:
    Jo det lutar väl åt det - dock är det "stalkingen" jag är lite orolig för. Inte minst för min dotters skull. Känns som hon säger ja för att vara alla till lags (förutom sig själv)
    Hej håller med de övriga.
     Men däremot tycker jag att när de börjat skolan kan barnen själva ta kontakt för lek. Det är inte mamma som ska ringa runt. Då blir det lite mer barnens vilja som styr. Det blir lättare för din dotter att säga nej om det är den andra flickan som ringer / elelr frågar i skolan. I stället för att det blir något jättestort där föräldrarna är inblandade.
  • Fiona M
    J 1981 skrev 2018-09-04 23:33:51 följande:
    Jo det lutar väl åt det - dock är det "stalkingen" jag är lite orolig för. Inte minst för min dotters skull. Känns som hon säger ja för att vara alla till lags (förutom sig själv)
    Har du sagt nej vad gäller andra barn då eller bara här?
  • J 1981
    erikaABC skrev 2018-09-05 13:41:49 följande:
    Hej håller med de övriga.
     Men däremot tycker jag att när de börjat skolan kan barnen själva ta kontakt för lek. Det är inte mamma som ska ringa runt. Då blir det lite mer barnens vilja som styr. Det blir lättare för din dotter att säga nej om det är den andra flickan som ringer / elelr frågar i skolan. I stället för att det blir något jättestort där föräldrarna är inblandade.
    Flickan hade frågat i skolan varpå min dotter svarat "kanske det". Jag tror dock att det sociala samspelet inte riktigt "fungerar" och flickan tror att nu är det bestämt.

    Även att mamman ringer har nog att göra med att flickan inte riktigt klarar av sånt här.

    Har pratat med min dotter igen och jag förstår att hon inte vill leka med denna flicka. Hon gör det bara för att vara snäll och för att det är "det rätta".
  • J 1981
    Fiona M skrev 2018-09-05 14:46:47 följande:
    Har du sagt nej vad gäller andra barn då eller bara här?
    Jag förstår inte riktigt vad du menar.
    Jag bestämmer inte vilka barn min dotter ska leka med. Blir hon hembjuden eller tillfrågad om att leka frågar jag alltid om hon vill. Detta är första gången hon varit tveksam.
  • asdfgh
    erikaABC skrev 2018-09-05 13:41:49 följande:
    Hej håller med de övriga.
     Men däremot tycker jag att när de börjat skolan kan barnen själva ta kontakt för lek. Det är inte mamma som ska ringa runt. Då blir det lite mer barnens vilja som styr. Det blir lättare för din dotter att säga nej om det är den andra flickan som ringer / elelr frågar i skolan. I stället för att det blir något jättestort där föräldrarna är inblandade.
    Min 7åring har långt till de flesta kompisarna och skolan har som regel att det ska vara bestämt redan dagen innan om två barn ska leka efter skolan. Innan mitt barn kan fixa kompisträffar helt utan inblandning av vuxna lär de nog vara minst 10-11 år. Tvivlar på att de cyklar 7km enkel väg innan dess utan då måste ju en vuxen lämna/hämta
  • erikaABC
    asdfgh skrev 2018-09-05 23:57:37 följande:
    Min 7åring har långt till de flesta kompisarna och skolan har som regel att det ska vara bestämt redan dagen innan om två barn ska leka efter skolan. Innan mitt barn kan fixa kompisträffar helt utan inblandning av vuxna lär de nog vara minst 10-11 år. Tvivlar på att de cyklar 7km enkel väg innan dess utan då måste ju en vuxen lämna/hämta
    Då får de ringa varandra i förväg och bestämma.
Svar på tråden Lekdejt - barn med diagnos