• Melva

Hypofystumör

Jag har för 3 veckor sedan fått reda på att jag har en tumör i hypofysen.

Det började för ca 1/2 år sedan med en obehaglig stickande punkthuvudvärk som kommer flera ggr om dagen, enorm trötthet, samt att jag läker bröstmjölk (trots att mina prolaktinvärden är normala), fick göra en magnetröntgen där dom såg en tumör i hypofysen som är 7mm.

Nu väntar mer provtagningar och lungröntgen samt en till MR av tumören.

Är livrädd för spridning, har en klump på vänster sida nere i lungan o inbillar mig det värsta.

Har gråtit o gråtit o är helt slut, kan inte tänka klart.

Är det någon mer här som har fått den diagnosen? Hur går det för er?

Vill sä gärna ha någon att prata med som upplevt/upplever samma.

Många kramar/melva

• Svar på tråden Hypofystumör
  • 1234568

Hej,

Dom flesta hypofys tumörer är godartad. Ovanligt med cancer tumörer på hypofysen. Däremot så kan dom ju ställa till extrema problem.

Vad menar du med "klump i lungorna"? Är det något dom sett på lungröntgen? Har man cancer i lungorna så brukar det synas på en vanlig röntgen bild. Och beskrivningen är inte "en klump i lungan". Det låter osannolikt att det skulle röra sig om cancer. Det brukar dyka upp som "vita" fläckar över lungan (förutsatt att dom är över 1 cm stora, vilket dom oftast är).

En tumör på hypofysen så är som sagt oftast inte cancer, och sprider inte heller sig. 
    Man opererar bort dessa tumörer genom att gå in genom näsan. Är en rätt enkel operation rent tekniskt, och dom flesta får inga komplikationer. Däremot så kan ju hormonerna bli upp och ner efter en sådan operation, vilket påverkar måendet. Och du kan behöva kortison lång tid (ibland för alltid) efter en hypofys operation. Kroppen kan nämligen sluta producera kortisol, som är livsviktigt.

Klart det är en stor sak för en människa att drabbas så här. Och hormonerna bidrar säkert till ditt mående. Men dom flesta blir helt återställda, och sannolikheten för cancer är minimal. Det är nog för att vara 100% säker som dom vill kontrollera lungorna. För dom kan ju inte ta en biopsi på tumören just nu.

• 1234568
    Hypofystumörer

Finlands Endokrinologförening r.f Översättning: Hans Falck och Otto Knutar

10.07.2013 Camilla Schalin-Jäntti

I hypofysen kan många slags tumörer förekomma, små och stora, men de är alltid godartade och sprids inte till andra delar av kroppen. Tumörerna ger symtom på tre sätt. I dem kan bildas för mycket av något hypofyshormon, de kan hindra normal hormonsekretion eller på grund av sin storlek kan de åstadkomma huvudvärk och synrubbningar. Tumörerna kan också vara symtomfria och hittas av en slump i samband med avbildningsundersökningar av huvudet. Tumörerna behandlas genom operation, strålbehandling och med läkemedel.

www.endo.fi/pa-svenska/hypofystumorer/

Svar på tråden Hypofystumör