• Anonym (M)

Legionella

Kan man få legionella om man andas in ångerna från när man duschar varmt? Kan fostret skadas av det?

• Svar på tråden Legionella
  • Pentra

Legionella, som kan ge legionärssjuka (en allvarlig form av lunginflammation), sprids bl.a. via vattenånga. ... Med vänlig hälsning, Pentra

• Anonym (M)
    Pentra skrev 2018-09-05 18:58:44 följande:

Legionella, som kan ge legionärssjuka (en allvarlig form av lunginflammation), sprids bl.a. via vattenånga. ... Med vänlig hälsning, Pentra

Men hur vanlig är den och är den farlig för barnet?
  • Woopsie

Inte om du duschar där vattnet regelbundet används. Legionella kan växa om vattnet står still flera veckor, och då framförallt under varma årstider. Legionella är ovanligt. Men på mitt jobb (på sjukhus) fick vi instruktioner om att spola ljummet vatten i 3 min i oanvända handfat efter sommaren just för att undvika tex legionella.

• Woopsie

Ingen aning hur det påverkar ett foster, men jag tycker inte du ska lägga din energi på legionella, det är som sagt ovanligt i Sverige.

• Anonym (M)
    Woopsie skrev 2018-09-06 19:08:14 följande:

Inte om du duschar där vattnet regelbundet används. Legionella kan växa om vattnet står still flera veckor, och då framförallt under varma årstider. Legionella är ovanligt. Men på mitt jobb (på sjukhus) fick vi instruktioner om att spola ljummet vatten i 3 min i oanvända handfat efter sommaren just för att undvika tex legionella.

Jag va bortrest i 4 månader tidigare i graviditeten och sen använde duschen men det va typ ett halvår sen. Borde jag inte fått symtom redan då om jag blev smittad då?
  • Woopsie
    Anonym (M) skrev 2018-09-06 19:26:21 följande:

Jag va bortrest i 4 månader tidigare i graviditeten och sen använde duschen men det va typ ett halvår sen. Borde jag inte fått symtom redan då om jag blev smittad då?

Ja då hade du varit sjuk för länge sen!
Svar på tråden Legionella