• Honsomlängtar

    Överviktig.

    Hej jag och min sambo planerar vårat första barn nu tillsammans, jag är dock lite orolig att jag kanske nu har svårt att bli gravid pga övervikt, jag blev gravid som 14 åring och gjorde då tyvärr en abort. Märkte inte då att jag va gravid pga oregelbunden mens pga anorexi.

    Jag pendlar upp och ner i vikt just nu och äter nyttigt. Men är ändå rädd att den övervikt jag har kan stoppa detta.

    Är de någon här som varit / är överviktig som blivit gravid och som de gått hela vägen för?

    Vet att de kan va större risk. Att bli gravid som överviktig.

    Men finns de nån chans?

  • Svar på tråden Överviktig.
  • 19SandraJ87

    Hej!

    Gammal tråd kanske men svarar ändå!

    Jag har alltid varit överviktig, men bryr mig inte alls längre.

    Jag var gravid för 2 år sen, och hade en så smidig graviditet trots min övervikt. Det enda var att jag fick göra glukosbelastning och ett TUL.

    Det positiva var att jag gick ner i vikt istället för upp :)

  • trash panda

    Har du regelbunden mens så är det förmodligen helt lugnt. Det låter dessutom inte som att du har speciellt mycket övervikt?

    Jag har fött två friska barn (och blivit gravid på andra försöket båda gångerna). Har BMI 30+. Inga som helst problem under graviditeterna, gick ner alla gravidkilorna tämligen omgående och barnen var precis normalstora vid födseln.

  • Honsomlängtar
    19SandraJ87 skrev 2018-10-06 06:25:22 följande:

    Hej!

    Gammal tråd kanske men svarar ändå!

    Jag har alltid varit överviktig, men bryr mig inte alls längre.

    Jag var gravid för 2 år sen, och hade en så smidig graviditet trots min övervikt. Det enda var att jag fick göra glukosbelastning och ett TUL.

    Det positiva var att jag gick ner i vikt istället för upp :)


    trash panda skrev 2018-10-06 06:32:00 följande:

    Har du regelbunden mens så är det förmodligen helt lugnt. Det låter dessutom inte som att du har speciellt mycket övervikt?

    Jag har fött två friska barn (och blivit gravid på andra försöket båda gångerna). Har BMI 30+. Inga som helst problem under graviditeterna, gick ner alla gravidkilorna tämligen omgående och barnen var precis normalstora vid födseln.


    Hej denna tråd finns fortf kvar ^^ vi försöker fortfarande, jag är 166 cm och väger just nu prick 100. Dock syns de inte på mig och folk blir chockade. Men har gått ner 5 kg sen i början på sommarn iallafall.

    Regelbunden mens har jag har runt 28-29-30 dagar. Dom senaste gångerna har jag haft 29 dagar.

    Nu har vi dock slutat med ägglossningstest då jag blev som mest stressad då.
  • Ida3434

    Är kraftigt överviktig och kämpar för att bli gravid.

    Kan rekomendera att gå med i facebookgruppen more mama matters samt kolla hashtaggen "plussizepregnancy" på instagram. Då känner iallafall jag mig mindre ensam. 

  • 19SandraJ87
    Honsomlängtar skrev 2018-10-06 15:40:00 följande:

    Hej denna tråd finns fortf kvar ^^ vi försöker fortfarande, jag är 166 cm och väger just nu prick 100. Dock syns de inte på mig och folk blir chockade. Men har gått ner 5 kg sen i början på sommarn iallafall.

    Regelbunden mens har jag har runt 28-29-30 dagar. Dom senaste gångerna har jag haft 29 dagar.

    Nu har vi dock slutat med ägglossningstest då jag blev som mest stressad då.


    Du ska se att det kommer när du minst anar det, stressa bara inte upp dig <3
  • Phines92
    Honsomlängtar skrev 2018-10-06 15:40:00 följande:
    trash panda skrev 2018-10-06 06:32:00 följande:

    Har du regelbunden mens så är det förmodligen helt lugnt. Det låter dessutom inte som att du har speciellt mycket övervikt?

    Jag har fött två friska barn (och blivit gravid på andra försöket båda gångerna). Har BMI 30+. Inga som helst problem under graviditeterna, gick ner alla gravidkilorna tämligen omgående och barnen var precis normalstora vid födseln.


    Hej denna tråd finns fortf kvar ^^ vi försöker fortfarande, jag är 166 cm och väger just nu prick 100. Dock syns de inte på mig och folk blir chockade. Men har gått ner 5 kg sen i början på sommarn iallafall.

    Regelbunden mens har jag har runt 28-29-30 dagar. Dom senaste gångerna har jag haft 29 dagar.

    Nu har vi dock slutat med ägglossningstest då jag blev som mest stressad då.
    Jag är som dig med BMI 30+, dock några kilon mindre när jag plussade. Tog ut p-staven i maj och plussade på andra riktiga försöket i augusti och är idag i vecka 11. Har alltid haft regelbunden mens trots mina extrakilon. Det kommer när ni minst anar det! 
  • Hallondricka

    Hej,

    När jag blev gravid med vårt första barn vägde jag typ 130kg. Innan den graviditeten hade vi fått en del missfall men försökte heller inte aktivt bli gravida. Men det gick helt plötsligt, 25 år gammal och drog storlek 52 ;p Fick graviditetsdiabetes men kände att det var bra att det var en sån koll på mig. Gick ner 15 kg under graviditeten på att äta oftare, lågkolhydratkost och inga sötsaker alls, inte ens på julafton. Fick en frisk dotter, lite mindre ( 2870gram, 47cm) men som sagt fullt frisk. Mådde kanon under hela graviditeten och i vecka 39 gick jag ut på långa raska promenader, mådde bättre än någonsin.

    På dotterns 1års dag fick vi reda på att nr 2 låg i magen. Lite mer foglossningen den graviditeten, Fick gravidmage fort och gick ner endast några kilon denna gång. Var noga med att väga er hos MVC, det är inte bara för att kolla vikten typ. Tack vare att jag gått med på vägning var gång kunde vi se rätt omgående när jag fått havandeskapsförgiftning, ökade i vätska ca 6kg från ena veckan till den andra och blev inlagd direkt. Allt gick bra och jag har 2 friska fina barn. Det går alltså att få barn när man är överviktig. Men skulle jag försöka bli gravid igen skulle jag helst gå ner i vikt först.

  • Ignoramus

    En annan överviktig här! Har varit tjöck hela livet, blev gravid rätt snabbt (3e eller 4e försöket), graviditeten var en breeze och jag kunde tävla - och vinna - i min idrott i sjunde månaden (och jobba till dagen innan). Värden "som en elitidrottare"* hela vägen (och då slarvar jag som fan med kosten). De drog ut ett barn smäck på normalkurvan en vecka innan bf.

    *citat förbryllad bm

Svar på tråden Överviktig.