• Anonym (Rädd)

Jobba utan avtal?

Hur länge kan man arbeta utan att ha skrivit på ett anställningsavtal? Jag har precis börjat nytt jobb men inte vågat fråga om detta då jag så SJUKT DESPERAT måste jobba från och med NU.
    Måste ha en inkomst och hade gått så långt i mina tankar att jag till och med funderade på att prostituera mig.
    Har ingen familj eller vänner så hamnar på gatan annars.
    Vad göra?

• Svar på tråden Jobba utan avtal?
  • Anonym (X)

Egentligen inte något alls. Du måste ta upp avtalet imorgon med chefen och få det skrivet. Och för Guds skull om du inte redan gjort det - gå med i facket!

• Anonym (X)

För övrigt, gå till soc. Inte ska du riskera att hamna på gatan. Ta kontakt med socialen.

• Anonym (LAS)

Arbetsgivaren har som huvudregel en månad på sig att informera om villkoren (LAS). Det finns inget krav på att den anställde ska skriva på. Och det är inte så att anställningen per automatik upphör. Men det är väl bara att be att få ett avtal? Eller är det ett svartjobb du har?

• Anonym (jobbeli)

Jag har jobbat i två år utan att få något avtal. 

• Anonym (LAS)
    Anonym (jobbeli) skrev 2018-09-05 22:43:17 följande:

Jag har jobbat i två år utan att få något avtal. 

Då skulle jag definitivt gå till chefen och kräva ett! Blir det någon tvist kring din anställning är det i princip omöjligt för dig att bevisa vad ni avtalat om.
  • Anonym (jobbeli)
    Anonym (LAS) skrev 2018-09-05 22:49:08 följande:
    Då skulle jag definitivt gå till chefen och kräva ett! Blir det någon tvist kring din anställning är det i princip omöjligt för dig att bevisa vad ni avtalat om.
    Vi har inte avtalat om något. Jag ansökte via nätet och fick komma och jobba så fort dom accepterat min ansökan utan intervju eller liknande. Vet inte riktigt vad dom skulle lura mig på, det är ett stort seriöst företag och jag får alltid min lön. Har som sagt jobbat i två år utan problem. 
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (X) skrev 2018-09-05 22:34:41 följande:

Egentligen inte något alls. Du måste ta upp avtalet imorgon med chefen och få det skrivet. Och för Guds skull om du inte redan gjort det - gå med i facket!

Har inte råd att gå med i facket nu.
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (X) skrev 2018-09-05 22:36:12 följande:

För övrigt, gå till soc. Inte ska du riskera att hamna på gatan. Ta kontakt med socialen.

Soc hjälper inte mig så det alternativet är helt uteslutet. Orkar inte gå in närmare på det
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (LAS) skrev 2018-09-05 22:39:31 följande:

Arbetsgivaren har som huvudregel en månad på sig att informera om villkoren (LAS). Det finns inget krav på att den anställde ska skriva på. Och det är inte så att anställningen per automatik upphör. Men det är väl bara att be att få ett avtal? Eller är det ett svartjobb du har?

Inget svartjobb - finns sånt ens nuförtiden?
Svar på tråden Jobba utan avtal?