• Anonym (...)

Kommer min mamma förlora bostadstillägg? :(

Jag sedan en månad tillbaka har separerats med mitt ex, som satte min adress hos min mamma medan jag bodde hos vänner. Tänkte få posten dit o så. Igår visade sig att de ska ge henne 650 kr istället för de 3050 hon har för bostadstillägg... jag har en diagnos och lite problem med att förstå och klara saker själv så detta var ju mitt fel helt. :( Går det och lösa? annars måste jag ju betala men så har hon AFA med där hon kan förlora flera tusenlappar.. det är kanske 4 tusen vi pratar om.. jag jobbar 40 % så har inte ens råd till det :( 

tusen tack för hjälp

• Svar på tråden Kommer min mamma förlora bostadstillägg? :(
  • CitronTulo

Ja mammas bostadstillägg påverkas när hon blir "sambo" med dig eftersom det då delvis beräknas på vad du har för inkomst. Vad gäller AFA vet jag inte.

• Anonym (...)

Så tråkigt när jag inte ens bott där... :(  Jag undrar hur AFA funkar? Ser de på bostadstillägget eller är det helheten?

• Anonym (Soffan)

Ja, din mammas bostadstillägg kommer att påverkas (minska) eftersom din inkomst läggs ihop med hennes.Man räknar samtliga skrivna på adressen som ett "hushåll".
    Viktigt också är att ni faktiskt anmäler hushållets förändrade inkomst, för annars kan ni vara rätt övertygade om att det kommer återbetalningskrav förr eller senare,
    Min erfarenhet är att just när det gäller sådana här relativt "små" grejor hugger försäkringskassan på direkt.

• Minimalen

Ja de räknar med att ni är två om hyran eftersom du är skriven där. Man ska nämligen vara skriven där man bor. Det är därför som många som hyr ut till tex inneboende kräver att de inte får skriva sig på adressen. Bara för att få dubbelt betalt (hyra från personen och bostadstillägg). Men skulle någon jag känner råka ut för det så skulle jag be personen att inte flytta dit alternativt anmäla adressändring ändå. Vill du inte att din mamma ska lida så får du antingen flytta dit på riktigt och betala hyra eller skriva dig någon annanstans.

• Anonym (...)

Jag har varit inskriven i en månad bara, tog bort min adress igår hos skatteverket. Ja , men har ju inte ens bott hemma. Vi funkar inte ihop och därmed kan vi inte bo tillsammans, det var bara för jag ville få posten hem till min mamma. O nu detta :/ Vi ska överklaga. 

• happy sunshine

Överklaga och förklara situationen. Sedan ändrar du din folkbokföringsadress illa kvickt och väljer istället att ha din mammas adress som särskild postadress, dvs. du får din post dit men är inte skriven på adressen. Särskild postadress påverkar inte rätten till olika bidrag. Lycka till! {#emotions_dlg.flower}

• Anonym (Soffan)

Vad jag läst mig till lite hastigt så verkar AFA vara en försäkring som är kopplad till privatperson (och alltså inte hushållet). Vad din mamma får från AFA borde således inte påverkas.

• sextiotalist
    Anonym (Soffan) skrev 2018-09-06 08:42:09 följande:

Ja, din mammas bostadstillägg kommer att påverkas (minska) eftersom din inkomst läggs ihop med hennes.Man räknar samtliga skrivna på adressen som ett "hushåll".
    Viktigt också är att ni faktiskt anmäler hushållets förändrade inkomst, för annars kan ni vara rätt övertygade om att det kommer återbetalningskrav förr eller senare,
    Min erfarenhet är att just när det gäller sådana här relativt "små" grejor hugger försäkringskassan på direkt.

Nej, eftersom bostadsbidrag och bostadstillägg inte fungerar på samma sätt. Om man läser på fk´s sida så har en sammanboende rätt till bostadstillägg på halva hyran.
    Om det finns barn så är det om barnet är självförsörjande. Så det är inte hushållets inkomster som räknas, men däremot så kan fk anse att ts ska bidra till halva hyran.
Svar på tråden Kommer min mamma förlora bostadstillägg? :(