• Anonym (Ts)

Hur vanligt att flyg inrikes blir försenade/inställda?

Någon som kanske har erfarenhet/vet lite hur vanligt det är att flyg inom Sverige blir inställda/försenade?

Vill boka en resa från Stockholm utomlands som åker 11:40, men behöver ta ett flyg från Göteborg till Stockholm och hittade ett som går 07:05 och är framme 08:05.

Men vad gör man om flyget tillexempel blir inställt eller försenat och man missar flyget utomlands? Det ena bolaget kompenserar en inte för att man missat ett annat bolags flyg va?

Känner mig så nojig, hade kunnat åka tidigare till Stockholm för säkerhetsskull men man orkar ju inte det med en 2-åring liksom.

Miljöpartister som tycker att jag är Satan i mänsklig form pga flyg undanbedes gärna.

• Svar på tråden Hur vanligt att flyg inrikes blir försenade/inställda?
  • Anonym (M)

Förseningar kan man räkna med. Det räcker att ett plan inte landar i tid för att resten ska bli försenat. Har rest en del och den vanliga förseningen från det att man bordar till man taxar ut brukar vara 20min. Inställda flyg blir det bara om nånting är allvarligt fel med planet så det behöver du inte oroa dig för, försening är vanligare.

Går det inte o flyga från Göteborg dit du ska?

• Anonym (Madde)

Du har mer än 3.5 timmes tid för bytet. Du har gett dig själv mycket goda marginaler. Det ska ju till något rätt extremt för att det skulle skita sig, och det vore nog något som är bortom din kontroll ändå. Så oroa dig inte.

• Anonym (Ts)
    Anonym (M) skrev 2018-09-06 12:05:09 följande:

Förseningar kan man räkna med. Det räcker att ett plan inte landar i tid för att resten ska bli försenat. Har rest en del och den vanliga förseningen från det att man bordar till man taxar ut brukar vara 20min. Inställda flyg blir det bara om nånting är allvarligt fel med planet så det behöver du inte oroa dig för, försening är vanligare.

Går det inte o flyga från Göteborg dit du ska?

Jag kommer vara framme på Arlanda typ 3,5 timmar innan resan, så om det är lite försenat så går det bra. Men tänkte om det blir försenat några timmar/inställt helt.. men verkar inte som att det är vanligt.

Jo, men antingen är det flera tusen dyrare eller flera mellanlandningar i typ Danmark, sedan Tyskland osv. Vill bara ha en mellanlandning då jag har en 2-åring.
  • Anonym (M)
    Anonym (Ts) skrev 2018-09-06 12:14:30 följande:

Jag kommer vara framme på Arlanda typ 3,5 timmar innan resan, så om det är lite försenat så går det bra. Men tänkte om det blir försenat några timmar/inställt helt.. men verkar inte som att det är vanligt.

Jo, men antingen är det flera tusen dyrare eller flera mellanlandningar i typ Danmark, sedan Tyskland osv. Vill bara ha en mellanlandning då jag har en 2-åring.

Nä att det blir inställt är inte så vanligt, men som sagt får man ha med förseningar i beräkningarna. Det ska nog gå fint för er:).

Vet inte vart ni bor men när vi bokar resor brukar vi först kolla lämpliga flyg från Göteborg, finns inte det (hatar mellanlandningar) kollar vi från Oslo. Dom kör av nån anledning fler direktflyg.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (M) skrev 2018-09-06 12:18:26 följande:

Nä att det blir inställt är inte så vanligt, men som sagt får man ha med förseningar i beräkningarna. Det ska nog gå fint för er:).

Vet inte vart ni bor men när vi bokar resor brukar vi först kolla lämpliga flyg från Göteborg, finns inte det (hatar mellanlandningar) kollar vi från Oslo. Dom kör av nån anledning fler direktflyg.

Kollade precis och samma flygbolag och flygbiljett var dyrare därifrån, med samma mellanlandning. Tyvärr finns det inga direktflyg till landet vi ska åka till så man får bita i det sura äpplet haha.
  • Anonym (M)
    Anonym (Ts) skrev 2018-09-06 12:24:56 följande:

Kollade precis och samma flygbolag och flygbiljett var dyrare därifrån, med samma mellanlandning. Tyvärr finns det inga direktflyg till landet vi ska åka till så man får bita i det sura äpplet haha.

Ja då är det inte så mycke att göra, men det ska inte vara några problem men så mycke tid till godo
  • Anonym (resenär)

Jag flyger inrikes minst två ggr per vecka. Det har jag gjort i snart 10 år. Jag har bara varit med om två inställda flyg. Ena gången var det fel på planet. Andra gången var det storm (I Göteborg faktiskt).

Förseningar är vanligare. Men sällan mer än en timme.

Tänk på att det tar tid mellan terminalerna på Arlanda. Senast jag bytte till utrikes gick det att åka transferbuss direkt till utrikes och därmed slippa ny säkerhetskontroll. Men det går bara om man redan är incheckad på utrikesflighten. Kolla upp det!

Annars är din marginal ganska stor ändå.

• Anonym (Micke)
    Anonym (resenär) skrev 2018-09-06 13:17:32 följande:

Jag flyger inrikes minst två ggr per vecka. Det har jag gjort i snart 10 år. Jag har bara varit med om två inställda flyg. Ena gången var det fel på planet. Andra gången var det storm (I Göteborg faktiskt).

Förseningar är vanligare. Men sällan mer än en timme.

Tänk på att det tar tid mellan terminalerna på Arlanda. Senast jag bytte till utrikes gick det att åka transferbuss direkt till utrikes och därmed slippa ny säkerhetskontroll. Men det går bara om man redan är incheckad på utrikesflighten. Kolla upp det!

Annars är din marginal ganska stor ändå.

Jag håller med. Jag har ca 25-30 inrikes om året och en inställd 24 timmar innan avresa, 1 inställd pga konkurs och 1 inställd pga tekninska problem.
    Detta de senaste 10 åren.

• Smithsson
    Anonym (Ts) skrev 2018-09-06 11:55:59 följande:

Men vad gör man om flyget tillexempel blir inställt eller försenat och man missar flyget utomlands? Det ena bolaget kompenserar en inte för att man missat ett annat bolags flyg va?

Nästa gång boka dem tillsammans genom samma bolag. Själv har jag missat flyg och den enda gång jag bokade inrikes i sverige skilt från det utgående utlandsflyget höll jag på att missa det pga att inrikesflyget blev mycket försenat pga av väder. Det talades om att bussa oss till Sthlm i 8 timmar (!), men i sista sekund hittades en lucka och vi kom iväg.

Har sprungit många ggr på både Arlanda och andra flygplatser. Fick spendera natten där en gång just pga väder, men det var vintertid.

Hoppas du har tur och hinner! Själv vågar jag inte boka separata flyg, det kan bli dyrt om man missar. Om det ens finns plats...
Svar på tråden Hur vanligt att flyg inrikes blir försenade/inställda?