• Almina

Viktigast att förändra?

Vad anser ni är de viktigaste sakerna att förbättra? Både i samhället i stort och för er själva personligen. Välj 6 saker ni skulle vilja förändra i samhället. 3 saker som skulle gynna dig eller dina närmsta personligen och 3 som du anser skulle vara bra för samhället i stort (men som inte du eller dina närmsta skulle ha direkt nytta av just nu).

För min egen del skulle jag önska:

- mindre barngrupper i förskolan

- kortare kö till ADHD-utredning

- kortare arbetsdag med bibehållen lön

För samhället i stort:

- förbättra möjligheter till assistans (inte minst för barn) vid behov

- korta sjukvårdsköerna, genom att bl a erbjuda vårdpersonal bättre lön och villkor så att jobbet blir mer attraktivt

- förbättra integrationen, jag tror mycket på praktikplatser där man har möjlighet att både få in en fot på arbetsmarknaden och lära sig språket

Med stor reservation för att jag kan ändra mina prioriteringar när jag ser andras förslag. Det här är inget jag tänkt igenom särskilt noga än Stoppa gängkriminaliteten skulle jag tex gärna haft med också. Och ökad jämställdhet också... Det kan bli spännande att se vad ni kommer på!

• Svar på tråden Viktigast att förändra?
  • Anonym (Intressant fråga! :))

Mina tre personliga saker

-rätt till skolskjuts för barn till skilda

-prioritera psykisk ohälsa inom vården

-bibehålla RUT-avdraget

För samhället i stort

-satsningar på miljö (särskilt biologisk mångfald som kommit i skymundan + förbereda oss på ett varmare klimat som jag tror är oundvikligt)

-bättre matchning mellan utbildningsutbud och arbetsgivarnas behov av arbetskraft (idag anordnas utbildningar främst baserat på vad unga vill plugga, inte på vilka jobb det finns! Dyrt och skickar fel signaler till unga)

-bättre koppling mellan stad och landsbygd, Sverige och världen. Till exempel exportera bra saker vi har i Sverige (system för avfallshantering etc) och se till att omgivande landsbygd i högre grad försörjer staden med livsmedel (och landsbygden därigenom får del av ekonomin i staden) tex

• Anonym (Ett annat perspektiv.)

Minska antalet människor som föds och öka mängden självmord markant.

• Almina
    Anonym (Intressant fråga! :)) skrev 2018-09-06 22:40:36 följande:

Mina tre personliga saker

-rätt till skolskjuts för barn till skilda

-prioritera psykisk ohälsa inom vården

-bibehålla RUT-avdraget

För samhället i stort

-satsningar på miljö (särskilt biologisk mångfald som kommit i skymundan + förbereda oss på ett varmare klimat som jag tror är oundvikligt)

-bättre matchning mellan utbildningsutbud och arbetsgivarnas behov av arbetskraft (idag anordnas utbildningar främst baserat på vad unga vill plugga, inte på vilka jobb det finns! Dyrt och skickar fel signaler till unga)

-bättre koppling mellan stad och landsbygd, Sverige och världen. Till exempel exportera bra saker vi har i Sverige (system för avfallshantering etc) och se till att omgivande landsbygd i högre grad försörjer staden med livsmedel (och landsbygden därigenom får del av ekonomin i staden) tex

Intressant! Ja, miljön tycker jag också är en prioriterad fråga! Och utbildning. Jag tycker nog att man skulle kolla över lite vilka utbildningar som ska vara studiemedelsberättigade. Det finns tex de som läser massor av A-kurser på universitetet, utan att det leder till en examen. Det känns ju inte så meningsfullt. Sen finns det utbildningar som leder till jobb (tex hudterapeut och personlig tränare) men där man ofta inte får studiemedel och istället får betala för utbildningen...
  • Anonym (Användandet av skattemedel)

För samhället i stort

1. Se över och modernisera LOU till att fungera i verkligheten
    2. Minska det administrativa slöseriet med skattepengar, skär bort överskottet av administration
    3. Höj alla löner inom vård, omsorg och skola och anställ fler
    4. Centralisera regelverk för offentliga sektorn
    5. 6 timmars arbetsdag med bibehållen lön för alla med stressiga, samhällskritiska och prestationskrävande jobb (vårdarbetare, flygledare mfl)
    6. Inför medborgarlön och skär ner FKs ansvar till ett minimum

• Almina
    Anonym (Användandet av skattemedel) skrev 2018-09-07 11:49:03 följande:

För samhället i stort

1. Se över och modernisera LOU till att fungera i verkligheten

2. Minska det administrativa slöseriet med skattepengar, skär bort överskottet av administration

3. Höj alla löner inom vård, omsorg och skola och anställ fler

4. Centralisera regelverk för offentliga sektorn

5. 6 timmars arbetsdag med bibehållen lön för alla med stressiga, samhällskritiska och prestationskrävande jobb (vårdarbetare, flygledare mfl)

6. Inför medborgarlön och skär ner FKs ansvar till ett minimum

Intressanta tankar! Vilken nivå på medborgarlönen tänker du dig? Jag tycker att det är intressant tanke, men är osäker på hur det skulle funka i praktiken...
  • Anonym (Användandet av skattemedel)
    Almina skrev 2018-09-07 19:27:07 följande:
    Intressanta tankar! Vilken nivå på medborgarlönen tänker du dig? Jag tycker att det är intressant tanke, men är osäker på hur det skulle funka i praktiken...
    Existensminimum. Ersättning man får oavsett vad man gör med sin tid.
    Möjlighet till extra bostadsbidrag behövs förmodligen, men alfakassa, sjukpenning, socialbidrag kan tas bort. 
    Det är inte en quickfix, det är inte en enkel omställning, men jag börjar tro att det är enda lösningen för att komma bort från all sönderadministerad verksamhet.
  • Almina
    Anonym (Användandet av skattemedel) skrev 2018-09-07 20:22:35 följande:

Existensminimum. Ersättning man får oavsett vad man gör med sin tid.

Möjlighet till extra bostadsbidrag behövs förmodligen, men alfakassa, sjukpenning, socialbidrag kan tas bort. 

Det är inte en quickfix, det är inte en enkel omställning, men jag börjar tro att det är enda lösningen för att komma bort från all sönderadministerad verksamhet.

Fast existensminimum varierar ju i kronor, beroende på tex bostadskostnad och ibland andra omständigheter. Och om man har barn. Jag antar att du inte tänker att medborgarlönen skulle vara olika för olika människor?
Svar på tråden Viktigast att förändra?