• hallosan

Microvågsugn, dämpa/stänga av pipljud

Hallåj,
    Vi har en microvågsugn som börjat bli lite besvärlig i och med att jag och sambon jobbar och sover olika länge på dagarna.

Den ger ifrån sig ett pipande så fort man ställer in microtiden (digital) och ett antal skärande pipande ljud när värmningen är klar.

Alltså, finns ingen funktion att stänga av enligt instruktionsboken så det måste endera fysiskt dämpas eller så måste man öppna skiten och kapa någon kabel, antar jag. Någon som är lite teknisk och förstår sig på sånt där?

Vet att man ska vara väldigt varsam med att öppna starkströmsapparater... Vet inte ens var själva piphögtalaren sitter...

LOGIK heter den i alla fall.

• Svar på tråden Microvågsugn, dämpa/stänga av pipljud
  • myskmalva

Åh, vad underbart det vore om det var möjligt! Finns det någon som egentligen vill ha de där pipen? Man märker ju ändå att den är klar.

• tobbe01
    myskmalva skrev 2018-09-07 14:02:40 följande:

Åh, vad underbart det vore om det var möjligt! Finns det någon som egentligen vill ha de där pipen? Man märker ju ändå att den är klar.

Ja liksom varför VARNAR den så intensivt? Vad kan hända?.....maten kallnar
  • sextiotalist
    myskmalva skrev 2018-09-07 14:02:40 följande:

Och diskmaskinen och ugnen och tvättmaskinen och spisen och torktumlaren.

Vem vill ha dessa pipande?

Idioti
  • Gizmo

Jag vill också veta om jag kan stänga av pip-ljudet! Min micro piper 5 gånger när maten är klar!

• sebbe420

Om ni bor någorlunda stort kanske ni kan ha micron på annan plats? Den måste ju inte stå i köket.

• Physalis

Det går om man vet vad man sysslar med. Kanske en som reparerar mikrovågsugnar kan göra det? Frågan är bara om det inte skulle kosta mer än själva micron.

Min man har inte på micron men diverse högljudda leksaker opererat in volymrattar eller kapat ljudet helt.

Korrekturläser som en kratta
  • tobbe01

Vilken affärsidé! Kan inte vara världens svåraste att skapa en mikro som är knäpptyst? Att själva motorn, mekaniken låter är ju svårt att komma åt men maskinen behöver ju inte pipa.

• sextiotalist
    sebbe420 skrev 2018-09-08 10:40:59 följande:

Om ni bor någorlunda stort kanske ni kan ha micron på annan plats? Den måste ju inte stå i köket.

Du menar att man ska placera spisen, ugnen, mikron och diskmaskinen i ett annat rum för att tillverkarna envisas med att skapa en jäkla massa pipande ?

Tvättmaskinens pipande hörs även om man stänger dörren.
  • sextiotalist
    tobbe01 skrev 2018-09-08 12:00:24 följande:

Vilken affärsidé! Kan inte vara världens svåraste att skapa en mikro som är knäpptyst? Att själva motorn, mekaniken låter är ju svårt att komma åt men maskinen behöver ju inte pipa.

Marknaden är gigantisk :)
  • Yllesockan

Jag köpte en billig micro på rusta, när jag skulle köpa microvågsugn.'
    Den ger endast ifrån sig ett litet "pling", när den gått klart. Plinget hörs inte om man inte är i köket.

>Kan du inte öppna ugnsluckan lite innan, d.v.s. inte låta den gå klart fullt ut. 
    och sedan bara stänga av micron.

Svar på tråden Microvågsugn, dämpa/stänga av pipljud