• Markellusfru

Matvägran

Ni som har eller haft barn som matvägrar och istället gör det till en lek att spotta ut maten, hur gjorde ni? Från början körde jag med att efter 30 minuter så är måltiden över, och hon brukar då äta mer senare om hon stökat. Men nu kan hon göra såhär en hel dag, även om hon är hungrig. Och samtidigt som jag vill att hon ska förstå att mat är något bra och att det mättar hunger och därför helt enkelt låta henne gå utan om hon vägrar (till en viss gräns såklart, kvällsvällingen får hon oavsett), men hon är så pass envis att hon hellre går hungrig än äter. Hon har ju kommit in i en trots-tid men jag vill ju inte att hon ska svälta, men vi kan ju inte ge välling hela dagen (då det är det enda hon inte spottar ut). Vi har testat att se till att maten är plock storlek, men då kastar hon den, vi gör den till puré men då spottar hon ut. Vad gjorde ni?

• Svar på tråden Matvägran
  • Kasperina

Min dotter vägrade fast föda tills hon var drygt 13 månader, det enda hon åt var ersättning. Jag rådgjorde med BVC som förordade att hon fick ta det i sin takt.
    I efterhand har jag förstått att en del i det hela var att hon inte gillade varm mat, varmare än rumstemperatur åt hon helt enkelt inte. Hon slutade även amma vid 3 månaders ålder, förmodligen av samma anledning då hon gärna låg vid bröstet för att mysa men utan att äta, och gärna åt rumstempererad bröstmjölk i flaska.

• As86

Hur gammal är din dotter? Min son på 9 månader påminner lite om henne. Men jag tror inte det är trots. Vet inte om det är att han ogillar vissa smaker eller konsistenser eller om han bara inte är hungrig. Så himla svårt att veta. Det är otroligt jobbigt när man inte synkar .

• Markellusfru
    Kasperina skrev 2018-09-07 17:59:03 följande:

Min dotter vägrade fast föda tills hon var drygt 13 månader, det enda hon åt var ersättning. Jag rådgjorde med BVC som förordade att hon fick ta det i sin takt.

I efterhand har jag förstått att en del i det hela var att hon inte gillade varm mat, varmare än rumstemperatur åt hon helt enkelt inte. Hon slutade även amma vid 3 månaders ålder, förmodligen av samma anledning då hon gärna låg vid bröstet för att mysa men utan att äta, och gärna åt rumstempererad bröstmjölk i flaska.

Ja vi började med mat vid typ 6 månader men hon åt fortfarande mest ersättning. Hon åt alltid ersättningen bra och fick i sig mycket, sen började hon mer och mer att äta mat och fick ersättning men sen när hon fick en öroninfektion vid 10 månader så sa läkaren att hon hade näringsbrist (?!) för att hon fått ersättning för länge och för lite mat (?!) så då har vi haft möte med dietist osv osv så vi försöker ju följa deras råd men jag kan ju inte tvinga i henne maten. Blir lite less för hennes vikt har gått sakta uppåt och jag anser personligen att det är både för att hon rör sig varje vaken sekund och hennes pappa har metabolismen som ett svart hål men det fanns tydligen inte i deras värld. Bvc har alltid sagt att hon får ta det i sin takt och att hon växer och mår bra men på sjukhuset fick man höra annat...Min dotter gillar inte heller varm mat, hon vill ha högst rumstempererat.
  • Markellusfru
    As86 skrev 2018-09-07 19:07:11 följande:

Hur gammal är din dotter? Min son på 9 månader påminner lite om henne. Men jag tror inte det är trots. Vet inte om det är att han ogillar vissa smaker eller konsistenser eller om han bara inte är hungrig. Så himla svårt att veta. Det är otroligt jobbigt när man inte synkar .

Hon blir 1 år nu i september. Jag tycker ju att hon borde vara hungrigare men hon kanske helt enkelt inte är det. Ja det är väldigt jobbigt sen får vi press om att hon ska gå upp i vikt så det blir ju såklart ännu svårare att ge dom siffrorna dom är ute efter. Så utmattande att dom inte tittar på barnen individuellt utan går efter kurvan bara, för min dotter är lång och smal som sin far och hon kutar runt hela dagarna så det bör inte vara så konstigt att hon bara går upp 150-200 gram per månad (sämre när hon varit sjuk såklart)
Svar på tråden Matvägran