• Anonym (Arg och utan möbler)

Utebliven leverans IKEA

Finns det flera här inne som varit med om att IKEA skulle leverera varor men helt enkelt inte dykt upp - utan att ens höra av sig? Vad håller de på med?!

Ni som varit med om samma sak, vad blir uppföljningen? Erbjuder de någon kompensation alls eller skiter det i det eftersom det är IKEA?

• Svar på tråden Utebliven leverans IKEA
  • Anonym (???)

Men är det Ikea som levererar då? När jag beställer leverans är det en budfirma som jobbar med att leverera åt Ikea men som är ett eget företag. Du måste fått ett kvitto. Du får ringa i morgon så fort dom öppnar och prata med dom.

• Anonym (Häpp)

Vi handlade för över 100000 och leveransen kom drygt en vecka sent. Vi fick ingen kompensation.

Anonym (???) skrev 2018-09-07 23:19:34 följande:

Men är det Ikea som levererar då? När jag beställer leverans är det en budfirma som jobbar med att leverera åt Ikea men som är ett eget företag. Du måste fått ett kvitto. Du får ringa i morgon så fort dom öppnar och prata med dom.

Det spelar ingen roll om de använder sig av en underleverantör eller inte. Mitt avtal är med IKEA och det är därför IKEA som är skyldiga att se till att jag får den tjänst som vi har avtalat om! Om de väljer att anlita opålitliga underleverantörer är det alltså likväl IKEA som agerar fel.
    Anonym (Häpp) skrev 2018-09-08 00:04:15 följande:

Vi handlade för över 100000 och leveransen kom drygt en vecka sent. Vi fick ingen kompensation.

What?! Det är ju gräsligt!
  • Anonym (Malin)

Alla vet att IKEA aldrig levererar i tid. De är urusla på det.

Jag har vänner som har fått prisavdrag som kompensation, men vad hjälper det när man har varit utan kök i en månad?

Man får det man betalar för: Skräp.

• BragoP
    Anonym (Malin) skrev 2018-09-08 09:44:10 följande:

Jag har vänner som har fått prisavdrag som kompensation, men vad hjälper det när man har varit utan kök i en månad?

Måste vara olika för olika varuhus. Jag bor i Stockholm och har beställt hemleverans minst 20 ggr genom åren och de har alltid kommit inom utsatt tidsram.

Till TS, vad säger IKEA då? Och vad säger avtalet? De borde ha behandlat eventuell kompensation i avtalet för hemleverans.
    Anonym (Arg och utan möbler) skrev 2018-09-07 22:29:57 följande:

Finns det flera här inne som varit med om att IKEA skulle leverera varor men helt enkelt inte dykt upp - utan att ens höra av sig? Vad håller de på med?!

Ni som varit med om samma sak, vad blir uppföljningen? Erbjuder de någon kompensation alls eller skiter det i det eftersom det är IKEA?

• Anonym (M)

De brukar ringa och avisera ifall det blir förseningar och erbjuda delleverans ifall en enskild artikel är sen i en större distributionsorder.

Har du ringt och pratat med dem?

Numret brukar stå på fraktsedeln.
  • Anonym (A)

Du har väl ringt och frågat dem?

Ja, jag har ringt IKEA men jag fick inget svar eller hjälp.

Tanten på transport sa att hon inte kunde se i sina system om leveransen skett eller inte. Jag fick helt enkelt hoppas på att leverantören skulle höra av sig under dagen. Så min reklamation om utebliven leverans ignorerades totalt. Jag har alltså betalat för varor och leverans och inte fått något av det!

BragoP skrev 2018-09-08 09:52:05 följande:
    Måste vara olika för olika varuhus. Jag bor i Stockholm och har beställt hemleverans minst 20 ggr genom åren och de har alltid kommit inom utsatt tidsram.

Till TS, vad säger IKEA då? Och vad säger avtalet? De borde ha behandlat eventuell kompensation i avtalet för hemleverans.

Jag bor också i Stockholm. Beställningen är gjort på nätet och leveransen skulle ske från IKEA Barkaby.

Problemet är inte eventuell kompensation, det finns ju ändå ett grundläggande skydd i konsumentlagarna, utan att de struntar i att leverera en betald beställning utan att ens höra av sig om eventuell försening. Det är ju helt sjukt!

IKEAs kundtjänst struntade dessutom fullständigt i min reklamation eftersom de inte kunde se om leverans har skett eller inte i sina system.
    Anonym (Malin) skrev 2018-09-08 09:44:10 följande:

Ja, när jag har googlat runt har jag läst en mycket negativt om leverans av kök. Där verkar de vara riktigt dåliga. Men min beställning var helt vanliga möbler och prylar som finns i standardsortimentet och som det fanns gott om på det varuhus som jag lade beställningen hos! Brukar de vara dåliga med sånna leveranser också?
  • Anonym (M)
    Anonym (Arg och utan möbler) skrev 2018-09-08 10:11:53 följande:

Tanten på transport sa att hon inte kunde se i sina system om leveransen skett eller inte. Jag fick helt enkelt hoppas på att leverantören skulle höra av sig under dagen. Så min reklamation om utebliven leverans ignorerades totalt. Jag har alltså betalat för varor och leverans och inte fått något av det!

Du har alltså fått en direktleverans från just detta VH?

Gör så här: Ring tel:+46775700500 och förklara vad som hänt och hur besviken du är. Säg att du vill att chefen på kundservice på Barkarby ringer upp dig snarast möjligt.

Självklart skall du ha kompensation om det är som du säger.
  • Anonym (M)
    Anonym (Arg och utan möbler) skrev 2018-09-08 10:19:47 följande:

Jag bor också i Stockholm. Beställningen är gjort på nätet och leveransen skulle ske från IKEA Barkaby.

Problemet är inte eventuell kompensation, det finns ju ändå ett grundläggande skydd i konsumentlagarna, utan att de struntar i att leverera en betald beställning utan att ens höra av sig om eventuell försening. Det är ju helt sjukt!

IKEAs kundtjänst struntade dessutom fullständigt i min reklamation eftersom de inte kunde se om leverans har skett eller inte i sina system.

Lägger du en beställning via nätet så kommer det inte från ett varuhus. Då går det direkt från lagret i Jönköping, men kan mellanlanda på en hub nära dig.
    Anonym (M) skrev 2018-09-08 10:32:24 följande:
    Lägger du en beställning via nätet så kommer det inte från ett varuhus. Då går det direkt från lagret i Jönköping, men kan mellanlanda på en hub nära dig.
    Man kan beställa online från lagret eller online från ett visst varuhus. Du får gå in på deras hemsida och se själv. När man beställer från ett visst varuhus så nekas beställningen om varan inte finns på det valda varuhuset.
  • Anonym (M)
    Anonym (Arg och utan möbler) skrev 2018-09-08 10:43:22 följande:

Man kan beställa online från lagret eller online från ett visst varuhus. Du får gå in på deras hemsida och se själv. När man beställer från ett visst varuhus så nekas beställningen om varan inte finns på det valda varuhuset.

Jag vet, det var ju det jag försökte fråga om. Online plockservice på VH finns ju också men är en annan sak.

Antar att du har en orderbekräftelse?

Bästa tipset är att ringa och be om kontakt med kundservicechefen i Barkarby. Du kommer garanterat få hjälp.
  • Anonym (A)
    Anonym (Arg och utan möbler) skrev 2018-09-08 10:11:53 följande:

Hon kan se om dina varor är på lastbilen. Men hon kan inte säga När under dagen leveransen sker. Är det sagt idag du ska få varorna så får du ju ge dig till tåls klockan är ju knappt lunch.
Svar på tråden Utebliven leverans IKEA