Bebis RATAR fortfarande mat
Jag känner att jag måste skriva en ny tråd och rådfråga er "familjeliv-experter"
Vi har problem med våran snart 10 månaders son. Jag ska försöka kortfatta det här inlägget. Enda från start har han aldrig velat vara ensam (förståeligt som nyfödd) vi kunde aldrig lägga ner honom på rygg som nyfödd och han fortsatte sova, han sov bara på oss eller i sin vagn. När han var trött på dagarna så blev han jätteledsen och hade jättesvårt att komma till ro hur vi än försökte göra det lugnt för honom, han behövde konstant rörelse och vaknade så fort vagnen stannade. Problemet är att det är likadant nu 9 månader senare. På nätterna sover han helt ok, men att få honom att sova sina 2 tupplurer han behöver på dagarna är inte lätt. Han har sjukt svårt att komma till ro, och det tar oftast upp till en timme. Han är aldrig still, utan snurrar runt i sängen, ställer sig upp, försöker krypa ut, gör kullerbyttor, klättrar runt osv. in i det sista. Han skulle aldrig kunna somna i famnen på offentliga ställen, och har aldrig kunnat utan skrik. Han skulle inte kunna sova någon annanstans än i sin säng eller vagnen.
Så till nästa problem som knäcker oss. Han äter inte. Han vill inte äta från sked. När han får bitar själv och äta så åker allt ut igen. Han blir jättearg när han sitter i sin stol 8 av 10 gånger, skriker, spänner sig och viftar med händer för att få bort maten. Vi har testat allt. Det enda som funkar ibland är att han får suga smoothie ur en nappflaska, och ibland åker enstaka kyckling/fisk bitar ner, men det blir ju inte i närheten till en portion innan han tröttnar och blir förbannad tills man tar ner honom.
Jag börjar tro att han är en så kallad High need baby, eftersom han är så otroligt krävande, men om han nu är det eller inte spelar ju ingen roll, faktumet kvarstår ju att han blir så förbannad vid maten. Han är även otroligt krävande hemma, står och klänger på mina byxben hela dagarna, eller ställer sig upp på möbler överallt, han sitter aldrig still och leker med leksaker, men det kanske är vanligt i den här åldern?
Vi testar oss fram varje dag med nya maträtter. Gröt har han efter en låång period av nekande börjat äta varje kväll/morgon, men nu helt plötsligt blir han jätteförbannad av att vi försöker ge gröt, han har ändå ätit det i flera veckor varje kväll, så vi vet att han gillar smaken.
Min fråga är väl egentligen om någon varit i liknande situation, som kan ge oss några råd gällande maten?
Sömnen är som den här, jag är glad över att han bara sover 2 gånger/dag nu, så det är inte så många "fighter" man måste ta längre. Anledningen till att jag skrev om sömnen är för att det verkar passa in på High need babies.