• Anonymsju

Bebis RATAR fortfarande mat

Jag känner att jag måste skriva en ny tråd och rådfråga er "familjeliv-experter"

Vi har problem med våran snart 10 månaders son. Jag ska försöka kortfatta det här inlägget. Enda från start har han aldrig velat vara ensam (förståeligt som nyfödd) vi kunde aldrig lägga ner honom på rygg som nyfödd och han fortsatte sova, han sov bara på oss eller i sin vagn. När han var trött på dagarna så blev han jätteledsen och hade jättesvårt att komma till ro hur vi än försökte göra det lugnt för honom, han behövde konstant rörelse och vaknade så fort vagnen stannade. Problemet är att det är likadant nu 9 månader senare. På nätterna sover han helt ok, men att få honom att sova sina 2 tupplurer han behöver på dagarna är inte lätt. Han har sjukt svårt att komma till ro, och det tar oftast upp till en timme. Han är aldrig still, utan snurrar runt i sängen, ställer sig upp, försöker krypa ut, gör kullerbyttor, klättrar runt osv. in i det sista. Han skulle aldrig kunna somna i famnen på offentliga ställen, och har aldrig kunnat utan skrik. Han skulle inte kunna sova någon annanstans än i sin säng eller vagnen.

Så till nästa problem som knäcker oss. Han äter inte. Han vill inte äta från sked. När han får bitar själv och äta så åker allt ut igen. Han blir jättearg när han sitter i sin stol 8 av 10 gånger, skriker, spänner sig och viftar med händer för att få bort maten. Vi har testat allt. Det enda som funkar ibland är att han får suga smoothie ur en nappflaska, och ibland åker enstaka kyckling/fisk bitar ner, men det blir ju inte i närheten till en portion innan han tröttnar och blir förbannad tills man tar ner honom.

Jag börjar tro att han är en så kallad High need baby, eftersom han är så otroligt krävande, men om han nu är det eller inte spelar ju ingen roll, faktumet kvarstår ju att han blir så förbannad vid maten. Han är även otroligt krävande hemma, står och klänger på mina byxben hela dagarna, eller ställer sig upp på möbler överallt, han sitter aldrig still och leker med leksaker, men det kanske är vanligt i den här åldern? 

Vi testar oss fram varje dag med nya maträtter. Gröt har han efter en låång period av nekande börjat äta varje kväll/morgon, men nu helt plötsligt blir han jätteförbannad av att vi försöker ge gröt, han har ändå ätit det i flera veckor varje kväll, så vi vet att han gillar smaken.

Min fråga är väl egentligen om någon varit i liknande situation, som kan ge oss några råd gällande maten? 
    Sömnen är som den här, jag är glad över att han bara sover 2 gånger/dag nu, så det är inte så många "fighter" man måste ta längre. Anledningen till att jag skrev om sömnen är för att det verkar passa in på High need babies. 

• Svar på tråden Bebis RATAR fortfarande mat
  • Aen87

Det låter jättejobbigt. Jag har en 10-månaders hemma som har/har haft lite samma grej. Hon utvecklas fint och kan gå redan sedan några veckor men hon är också intenisiv på det sätt du beskriver med mat och sömn. Visserligen kommer hon till ro när hon ska sova men hon vaknar mycket på nätterna fortfarande. Flaska och fruktsmoothie är det enda hon äter ordentligt, resten är ett evigt trugande, hon spottar och ratar mycket. Hon gillar vår egna mat mer än burkarna men det tar inte många tuggor innan hon tröttnar. Vi får komplettera måltiderna med flaskan. Det har blivit något bättre sista tiden men det är jobbigt med matsituationerna. Hon är också riktigt klängig, gnällig, attackerar med händer och tänder, biter, river, nyps och slåss. Hon är i för sig mycket glad också men liksom på något intensivt humör hela tiden. Det går verkligen en vuxen på henne all hennes vakna tid, alltså en vuxen måste i princip ha hand bara om henne när hon är vaken. Hennes syster var också väldigt ?mycket? före två års ålder men hon sov åtminstone hela nätter och åt som en häst. Då gick allt annat mycket smidigare.

Jag har verkligen inga tips då jag känner mig inne i allt detta nu jag men, men du är inte ensam i alla fall.

• Anonymsju
    Aen87 skrev 2018-09-08 13:56:52 följande:

Det låter jättejobbigt. Jag har en 10-månaders hemma som har/har haft lite samma grej. Hon utvecklas fint och kan gå redan sedan några veckor men hon är också intenisiv på det sätt du beskriver med mat och sömn. Visserligen kommer hon till ro när hon ska sova men hon vaknar mycket på nätterna fortfarande. Flaska och fruktsmoothie är det enda hon äter ordentligt, resten är ett evigt trugande, hon spottar och ratar mycket. Hon gillar vår egna mat mer än burkarna men det tar inte många tuggor innan hon tröttnar. Vi får komplettera måltiderna med flaskan. Det har blivit något bättre sista tiden men det är jobbigt med matsituationerna. Hon är också riktigt klängig, gnällig, attackerar med händer och tänder, biter, river, nyps och slåss. Hon är i för sig mycket glad också men liksom på något intensivt humör hela tiden. Det går verkligen en vuxen på henne all hennes vakna tid, alltså en vuxen måste i princip ha hand bara om henne när hon är vaken. Hennes syster var också väldigt ?mycket? före två års ålder men hon sov åtminstone hela nätter och åt som en häst. Då gick allt annat mycket smidigare.

Jag har verkligen inga tips då jag känner mig inne i allt detta nu jag men, men du är inte ensam i alla fall.

Fy va jobbigt, blir hon också arg när ni försöker erbjuda mat?
    Ja det tar ju på krafterna. 
    Äter hon ersättning som huvudmål och ibland smoothie då? Hur lägger ni upp det? och erbjuder ni mat varje gång ni äter? (Hoppas det är ok att jag frågar.)
    Och får jag fråga vad hon väger och om ni har fått nåt bra råd från bvc?
    Jag tycker våran son väger lite lite jämfört emot andra men samtidigt följer han ju sin kurva.

Ja det är likadant här hemma, han är så sjukt intensiv. Han tröttnar jättesnabbt och ska alltid vidare till nästa. Jag kan inte stå och laga mat eller göra mycket sånt alls när jag är själv med honom, han ställer sig överallt och blir jättearg så jag får gå och hjälpa honom ner sen gör han samma sak igen och igen och igen (haha!!) han är såå sprallig och pigg på allt, att när man håller i honom så slänger han sig åt sidorna om han ser nåt han vill åt. Jag vet inte om detta är "normalt" för en 9 månaders, men vi brukar prata om hur intensiv och vild han är. Det kanske är mycket personlighet nu som kommer fram mer och mer? Han blir även jättedramatiskt arg om han inte får som han vill, då lägger han sig raklång med ansiktet ner mot golvet och skriker (haha!!) det ser väldigt gulligt ut, men jag är förvånad över att han kan ha en sån stark vilja redan nu? Tycker ibland hans beteende är som man hör att trotsiga 3 åringar beter sig, men som sagt det kanske är "vanligt" i denna ålder, det får jättegärna fler skriva och berätta om som har/haft bebisar i den åldern.
Svar på tråden Bebis RATAR fortfarande mat