• Anonym (TS)

    Vad innebär förhöjt ALP? Tacksam för svar

    Det togs olika prover pga av att jag plötsligt svullnat över buk och ben. Och ökat 5 kg på 10 dagar.

    De hittar inget fel men de tog olika leverprover och alla var bra förutom ALP som var något förhöjt. Vad betyder ALP? Vad kan det tyda på? Någon kunnig som kan förklara?

    Han såg iaf inget samband mellan det och mitt ödem.

  • Svar på tråden Vad innebär förhöjt ALP? Tacksam för svar
  • Anonym (Läkare)

    ALP när man pratar levervärden talar för gallstas, som kan bero på allt från stenar och förträngningar till tumörer i lever-gallvägar-bukspottkörtel, dock tittar man ju på detta värde i förhållande till klinisk bild och övriga leverprover, satt i ety sammanhang. ALP i leveranstatus är dock ej specifikt för gallvägarna utan kan även komma från skelettet vilket man ser vid ex. skelettmetastaser. En liten stegring kan dock vars ospecifik och i många fall inte betyda någonting alls, klokast är att ta om provet efter en tid och se om det fortfarande är förhöjt.

  • Anonym (TS)
    Anonym (Läkare) skrev 2018-09-08 19:55:43 följande:

    ALP när man pratar levervärden talar för gallstas, som kan bero på allt från stenar och förträngningar till tumörer i lever-gallvägar-bukspottkörtel, dock tittar man ju på detta värde i förhållande till klinisk bild och övriga leverprover, satt i ety sammanhang. ALP i leveranstatus är dock ej specifikt för gallvägarna utan kan även komma från skelettet vilket man ser vid ex. skelettmetastaser. En liten stegring kan dock vars ospecifik och i många fall inte betyda någonting alls, klokast är att ta om provet efter en tid och se om det fortfarande är förhöjt.


    Tusen tack för att du tog dig tid att svara!

    Tog blodprover i ett annat sammanhang för drygt 2 månader sedan och även då var just ALP förhöjt men inget annat leverprov. Den läkaren sa bara att det inte betydde nåt.

    Denna läkare sa att han skulle fundera. Men jag undrar ju såklart.

    Hade gallsten som opererades för ca 15 år sedan och jag har för mig att man tog bort gallblåsan då.
  • Anonym (Läkare)
    Anonym (TS) skrev 2018-09-08 20:51:45 följande:

    Tusen tack för att du tog dig tid att svara!

    Tog blodprover i ett annat sammanhang för drygt 2 månader sedan och även då var just ALP förhöjt men inget annat leverprov. Den läkaren sa bara att det inte betydde nåt.

    Denna läkare sa att han skulle fundera. Men jag undrar ju såklart.

    Hade gallsten som opererades för ca 15 år sedan och jag har för mig att man tog bort gallblåsan då.


    Att opereras för gallsten innebär i princip alltid att man tar bort gallblåsan, eftersom det annars är högst sannolikt att ny sten bildas då det huvudsakligen är i gallblåsan detta sker. Man kan dock bilda gallsten direkt i gallvägarna. Får man stas i gallvägarna brukar det vanligen också ses påverkan även på andra leverprover. En liten stegring av bara ALP kan som sagt mycket väl vara ospecifikt, men måste naturligtvis relateras till de eventuella symptom du har.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Läkare) skrev 2018-09-09 00:34:47 följande:

    Att opereras för gallsten innebär i princip alltid att man tar bort gallblåsan, eftersom det annars är högst sannolikt att ny sten bildas då det huvudsakligen är i gallblåsan detta sker. Man kan dock bilda gallsten direkt i gallvägarna. Får man stas i gallvägarna brukar det vanligen också ses påverkan även på andra leverprover. En liten stegring av bara ALP kan som sagt mycket väl vara ospecifikt, men måste naturligtvis relateras till de eventuella symptom du har.


    Tack igen för svar. Jag har ju som sagt haft stegringen i iaf 2.5 mån. Vet dock inte om det stigit sedan första provet för jag får ju inga siffror.

    Har en stor magproblematik efter tarmvredsoperation där de tog bort 1 m tunntarm och jag har rasat i vikt sedan dess. 16 kg på 1 år och är nu underviktig.

    Men jag får väl helt enkelt vänta medan min läkare funderar.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Läkare) skrev 2018-09-09 00:34:47 följande:

    Att opereras för gallsten innebär i princip alltid att man tar bort gallblåsan, eftersom det annars är högst sannolikt att ny sten bildas då det huvudsakligen är i gallblåsan detta sker. Man kan dock bilda gallsten direkt i gallvägarna. Får man stas i gallvägarna brukar det vanligen också ses påverkan även på andra leverprover. En liten stegring av bara ALP kan som sagt mycket väl vara ospecifikt, men måste naturligtvis relateras till de eventuella symptom du har.


    Jag chansar och frågar men förstår om du inte vill jobba när du är ledig.

    Hittar inte referensvärdet på ALP. Men jag hade 2.4 i slutet av juni och nu 2 månader senare är det 2.7.

    Högt? Lågt? Är det bara pyttelite utanför referensvärdet så man egentligen inte behöver bry sig? Vad kan det bero på?

    Skulle vara så tacksam för svar!
  • Anonym (Läkare)

    Det är en ganska liten stegring, övre normalgränsen är 1,8. Vanligast är som jag tidigare skrev att det kommer från gallgångarna och ses vid ex. gallsten som passerar gallvägarna, mer sällan kommer det från skelettet. Men en liten stegring som i ditt fall är ganska ospecifik om du inte har någon påverkan på övriga prover eller några symptom, vanligen kontrollerar man om det för att se om det normaliseras eller stiger ytterligare.

  • Waltzer
    Anonym (Läkare) skrev 2018-09-15 14:40:19 följande:

    Det är en ganska liten stegring, övre normalgränsen är 1,8. Vanligast är som jag tidigare skrev att det kommer från gallgångarna och ses vid ex. gallsten som passerar gallvägarna, mer sällan kommer det från skelettet. Men en liten stegring som i ditt fall är ganska ospecifik om du inte har någon påverkan på övriga prover eller några symptom, vanligen kontrollerar man om det för att se om det normaliseras eller stiger ytterligare.


    Om man har förhöjda apl 2,2 och förhöjda p-järn 39. Asat och alat samt GT var normala. Vad kan de då vara? Lätta magsmärtor ofta. Är GT normalt är de väl oftast inte gallvägarna?
Svar på tråden Vad innebär förhöjt ALP? Tacksam för svar