• Anonym (vioy)

Vad betyder integrering för er?

Ja, vad betyder det för er när det talas om att invandrare ska integreras? 

För mig betyder det att de ska få en förståelse för hur vi gör saker här i Sverige som kanske görs annorlunda i deras hemländer. Att de ska få lära sig om vår kultur, våra högtider och våra lagar. 

Att de ska lära sig språket så de kan få jobb och klara sig själva utan bidrag. Men även kunskaper i vilka bidrag det finns att få och hur man söker dem om man behöver. 

Att både kvinnor och män ska förstå och respektera våra lagar. 

Men de senaste dagarna har jag talat med en del personer som även anser att det betyder att de 'slutar upp med att vara muslimer, för det är inte förenligt med att bo i Sverige'. 

Jag ser själv inget problem med att folk är muslimer så länge inte tron trumfar våra lagar. (Detta gäller oavsett tro eller inte tro så klart) 
    Personligen tycker jag det är perfekt att arbeta med muslimer! De vill vara lediga vid ramadan, jag vill vara ledig vid jul.  

Så, hur ser ni på det? 

• Svar på tråden Vad betyder integrering för er?
  • Anonym (ninni)

Jag tolkar "integration" som en allmän anpassning i ett multikulturellt samhälle. Att alla ska ha rätt att behålla sin kulturella särart och att samarbete ska ske genom acceptans och anpassning från alla håll.

• Anonym (vioy)
    Anonym (ninni) skrev 2018-09-08 20:45:37 följande:

Jag tolkar "integration" som en allmän anpassning i ett multikulturellt samhälle. Att alla ska ha rätt att behålla sin kulturella särart och att samarbete ska ske genom acceptans och anpassning från alla håll.

Hur tänker du med anpassning? Att badhusen ska ha tider enkom för kvinnor? Att man ska slippa hälsa genom att ta någon i handen pga sin religion? 
Svar på tråden Vad betyder integrering för er?