• Anonym (Mor)

Svårt att somna

Min 15-åring har ofta väldigt svårt att somna. När han väl har somnat sover han bra.
    Försöker ha svalt, men inte kallt I sovrummet.
    Inga skärmar en timme innan läggdags.
    Har sagt till att han inte ska dricka för nära sovtiden.
    Har försökt att han ska lägga sig tidigare, men då somnade han ännu senare.

Något mer man kan göra?

• Svar på tråden Svårt att somna
  • neverpreggo

För mig har Melatonin var en total räddning, önskar att det funnits tillgängligt i mina tonår.

• Mongoliet

Samma för mig. Sömnlös i 46 år. Med melatonin åtminstone lite sömn per natt. Önskar att det var billigt i Sverige dock.

• Dr Nail

Melatonin kan man få naturligt via ex. körsbär. Mer än det rekommenderar jag magnesium. Finns att köpa på Apoteket och gör verkligen underverk för sömnen.

• Mongoliet
    Dr Nail skrev 2018-09-08 21:15:18 följande:

Melatonin kan man få naturligt via ex. körsbär. Mer än det rekommenderar jag magnesium. Finns att köpa på Apoteket och gör verkligen underverk för sömnen.

Kör en cocktail på magnesium, Zink, B6, Melatonin, glutamin & 5-htp till natten.
  • Anonym (J)

Kamomillté 2h innan sänggående. Helst med lite vatten så att man inte vaknar av att vara kissnödig.

Magnesium, 400mg

Spikmatta, 30 min innan man ska sova.

Några droppar lavenderolja under kudden (doften lugnar)

Åksjukstuggummi Calma (antihistamin). Gör en trött och är ute ur systemet innan man vaknat.

Melantonin. Finns på recept.

Valeriana rot. Finns i hälsobutiken.

• Anonym (J)
    Anonym (J) skrev 2018-09-08 23:08:08 följande:

Kamomillté 2h innan sänggående. Helst med lite vatten så att man inte vaknar av att vara kissnödig.

Magnesium, 400mg

Spikmatta, 30 min innan man ska sova.

Några droppar lavenderolja under kudden (doften lugnar)

Åksjukstuggummi Calma (antihistamin). Gör en trött och är ute ur systemet innan man vaknat.

Melantonin. Finns på recept.

Valeriana rot. Finns i hälsobutiken.

Kör på allt det här själv genom att variera. Allt för att slippa tyngre preparat. Funkar!
  • Aniiee

Är det HAN som tycker det eller är det DU som tycker det?

Because Scandinavians are magical geniuses when it comes to learning English.
  • Anonym (Mor)

[quote=79036994][quote-nick]Aniiee skrev 2018-09-08 23:55:51 följande:[/quote-nick]

Det är sonen som tycker det är ett problem eftersom han blir så trött på morgonen.

• Anonym (Mor)

[quote=79036994][quote-nick]Aniiee skrev 2018-09-08 23:55:51 följande:[/quote-nick]

Det är sonen som tycker det är ett problem eftersom han blir så trött på morgonen.

• Aniiee
    Anonym (Mor) skrev 2018-09-09 11:57:21 följande:

Bara kollar, eftersom du hela tiden uttrycker dig från ditt håll och aldrig från hans håll. Du låter helt enkelt som en överstyrande morsa till en tonåring som vill sköta sin egna sömn =P
    Because Scandinavians are magical geniuses when it comes to learning English.
  • Anonym (Pappa)

Om vi förutsätter att din son är fullt frisk och inte saknar några kritiska ämnen som melatonin, magnesium osv skulle jag föreslå att ni börjar med två saker.

1. Analysera sömnbehovet. Hur många timmar per natt sover han om han får sova ostört? Det är stora skillnader i dessa åldrar, fullt normalt med allt mellan 7-11 h.

2. Anpassa sömntiderna efter sömnbehovet och följ dessa regelbundet i så stor utsträckning som möjligt.

Om han exempelvis har ett sömnbehov på 8 timmar och stiger upp klockan 8 på morgonen är det naturligtvis svårt att somna klockan 22 på kvällen. Då kanske det bästa är att sova mellan 23-07?

Det är också viktigt att inte ta sovmorgon på helgen. Försök att hålla tiderna så bra det får.

Sen rent generellt är det inte så konstigt att vara trött på morgonen. Om det är det enda problemet skulle inte jag hetsa upp mig alltför mycket. Om han däremot inte orkar med skolan, är hängig på kvällen osv är det läge att kämpa lite med åtgärder.

• Dr Nail
    Mongoliet skrev 2018-09-08 22:09:05 följande:

Kör en cocktail på magnesium, Zink, B6, Melatonin, glutamin & 5-htp till natten.

Och en varm dusch på det.
Svar på tråden Svårt att somna