• Anonym (:-()

Arbets-EKG och känner mig nervös :-(

Pga symtom från hjärtat ska jag få göra arbets-EKG. Alltså cykla och vara uppkopplad till EKG. Och jag är så nervös att jag mår illa. Inte för undersökningen i sig utan för att jag har verkligen noll kondition. Jag har inte suttit på en cykel på över tio år och har inga benmuskler.

Min motion består av långsamma promenader 3 gånger i veckan och ca 2,5 km/gång.

Hur sjutton ska jag fixa detta?

• Svar på tråden Arbets-EKG och känner mig nervös :-(

Ingen otränad som gjort detta?

• Anonym (A)

Du kommer få sitta på cykeln och du kommer få cykla. Att du är otränad spelar liksom inte så stor roll, de flesta som får göra arbetsprov är det.
    Det är inget ovanligt för dem.

Men man ska inte oroa sig i onödan, ett arbetsprov är inget svårt och med det resultat du får blir det ju en rätt hjälp för dig. Du får tänka på att du faktiskt väntat ett tag på denna tid och varför du behöver göra detta.
    Tänk positivt att nu ska det bli bra istället.

• Anonym (Tisdag)

Ts jag ska göra arbetsprov på tisdag och har noll kondition så du är inte ensam ????

• Anonym (P)

Jag jobbar med arbets-EKG, tro mig: ingen kommer höja på ögonbrynen över dålig kondis. Det är standard för oss, det är ju vanligare med hjärtbesvär hos stillasittande än vältränade så ni är i absolut majoritet! Du cyklar så länge du orkar och sen bryter man när du inte orkar längre, alt om man ser något allvarligt på EKG eller blodtrycksregistrering. Viktigt dock att du verkligen kämpar så länge du orkar, det är ju oftast vid maxkapacitet det kan hända saker på EKG:t. Och ser man inga EKG-förändringar vid full belastning kan du ju kännas dig lugn och våga ta ut dig hemma sen också.

Anonym (Tisdag) skrev 2018-09-09 19:52:18 följande:

Ts jag ska göra arbetsprov på tisdag och har noll kondition så du är inte ensam ????

Lycka till! Berätta gärna hur det gick efteråt.
    Anonym (P) skrev 2018-09-09 20:03:19 följande:

Jag jobbar med arbets-EKG, tro mig: ingen kommer höja på ögonbrynen över dålig kondis. Det är standard för oss, det är ju vanligare med hjärtbesvär hos stillasittande än vältränade så ni är i absolut majoritet! Du cyklar så länge du orkar och sen bryter man när du inte orkar längre, alt om man ser något allvarligt på EKG eller blodtrycksregistrering. Viktigt dock att du verkligen kämpar så länge du orkar, det är ju oftast vid maxkapacitet det kan hända saker på EKG:t. Och ser man inga EKG-förändringar vid full belastning kan du ju kännas dig lugn och våga ta ut dig hemma sen också.

Tusen tack! Tänker att det är väl bra löjligt att oroa mig för min usla kondis när jag kan ha ett hjärtfel. Konstigt hur man reagerar vid oro Tack för lugnande ord!
  • Anonym (Tisdag)

Det gick snabbt. Först fick jag ligga med EKG och blodtryck mättes. Sedan fick jag ha kvar alla kablar och sätta mig på cykeln. En läkare kom och lyssnade på andningen. Sedan fick jag börja trampa. Skulle ligga på mellan 60-70. Det gick lätt i början men blev tyngre och tyngre ???? blodtrycket mättes ett par gånger under tiden och jag fick säga hur ansträngande det var och hur andfådd jag var på en skala. När jag inte orkade längre fick jag kliva av och lägga mig på britsen. EKG ett par minuter sedan var det klart. Jag lovar att min kondition är i botten och jag har inte cyklat på flera år )

• Anonym (A 2)
    Anonym (Tisdag) skrev 2018-09-12 17:57:02 följande:
    Det gick snabbt. Först fick jag ligga med EKG och blodtryck mättes. Sedan fick jag ha kvar alla kablar och sätta mig på cykeln. En läkare kom och lyssnade på andningen. Sedan fick jag börja trampa. Skulle ligga på mellan 60-70. Det gick lätt i början men blev tyngre och tyngre ???? blodtrycket mättes ett par gånger under tiden och jag fick säga hur ansträngande det var och hur andfådd jag var på en skala. När jag inte orkade längre fick jag kliva av och lägga mig på britsen. EKG ett par minuter sedan var det klart. Jag lovar att min kondition är i botten och jag har inte cyklat på flera år smile1.gif )
    Skönt att det gick bra.
    Anonym (Tisdag) skrev 2018-09-12 17:57:02 följande:

Det gick snabbt. Först fick jag ligga med EKG och blodtryck mättes. Sedan fick jag ha kvar alla kablar och sätta mig på cykeln. En läkare kom och lyssnade på andningen. Sedan fick jag börja trampa. Skulle ligga på mellan 60-70. Det gick lätt i början men blev tyngre och tyngre ???? blodtrycket mättes ett par gånger under tiden och jag fick säga hur ansträngande det var och hur andfådd jag var på en skala. När jag inte orkade längre fick jag kliva av och lägga mig på britsen. EKG ett par minuter sedan var det klart. Jag lovar att min kondition är i botten och jag har inte cyklat på flera år )

Skönt att det gick bra. Vad var det som skulle ligga på 60-70?

Fick du veta nått resultat direkt?

Varför gjorde du denna undersökning?
  • Hugge47

Har gjort detta ett antal gånger när jag var rökdykare.

60-70 som nämns är oftast pedalvarv i minuten.

Det är för att du skall hålla ett jämt tempo medan belastningen på cykeln långsamt ökar. Till slut så tar det stopp även för den mest vältränade.

Det är för att komma upp till maxpuls.

Det skall vara kul, annars är det så tråkigt!
  • Anonym (Tisdag)

Ja fick höra av läkaren som kom in och kollade resultatet direkt efter att det såg bra ut. Jag har hjärtklappningar därför jag fick utföra det.

Svar på tråden Arbets-EKG och känner mig nervös :-(