• Lillva04

Skengravid?

Blir galen och förvirrad, jag fick svagt sträck BIM-6 med ett early, gjorde ett dagen efter och de var negativt. Tog sedan med RFSU stickor och de va också ett svagt positivt. Sen har jag testat apotekens BIM+2 negativt och digitalt CB idag BIM+4. Har under denna veckan haft världens åksjuka och luktkänslig nästan så jag spyr av lukter, varit väldigt trött, ?mensvärk? som nu börjar avta och kommer då och då mindre än vad de gjorde från BIM-6 och humörsvängningar.

Brukar ha regelbunden mens med en cykel på 28,5 dagar som just nu ligger på 33

Någon mer som känner likadant?

• Svar på tråden Skengravid?
  • Anonym (Hanna)
    Lillva04 skrev 2018-09-09 12:41:55 följande:

Blir galen och förvirrad, jag fick svagt sträck BIM-6 med ett early, gjorde ett dagen efter och de var negativt. Tog sedan med RFSU stickor och de va också ett svagt positivt. Sen har jag testat apotekens BIM+2 negativt och digitalt CB idag BIM+4. Har under denna veckan haft världens åksjuka och luktkänslig nästan så jag spyr av lukter, varit väldigt trött, ?mensvärk? som nu börjar avta och kommer då och då mindre än vad de gjorde från BIM-6 och humörsvängningar.

Brukar ha regelbunden mens med en cykel på 28,5 dagar som just nu ligger på 33

Någon mer som känner likadant?

Det kan vara utomkvedshavandeskap
  • Anonym (Nej?)
    Anonym (Hanna) skrev 2018-09-09 12:46:24 följande:

Det kan vara utomkvedshavandeskap

Varför säger du så? Det är typ det sista det skulle kunna vara. Onödigt bara.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Nej?) skrev 2018-09-09 12:52:28 följande:
    Varför säger du så? Det är typ det sista det skulle kunna vara. Onödigt bara.
    Vid utomkveds så kan ditt HCG höjas och sänkas, vilket gör att sträcken på grav-testen inte blir rättvist. 
  • Anonym (Nej?)
    Anonym (Hanna) skrev 2018-09-09 13:02:49 följande:

Vid utomkveds så kan ditt HCG höjas och sänkas, vilket gör att sträcken på grav-testen inte blir rättvist. 

Ja fast så tidigt i graviditeten så beror det inte på det. För så tidigt kan graviditeten växa fritt oavsett var den sitter. Det först ca en vecka efter beräknas mens som det börja flacka eftersom tex äggledaren begränsar hinnsäcken och utvecklingen.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Nej?) skrev 2018-09-09 13:15:31 följande:
    Ja fast så tidigt i graviditeten så beror det inte på det. För så tidigt kan graviditeten växa fritt oavsett var den sitter. Det först ca en vecka efter beräknas mens som det börja flacka eftersom tex äggledaren begränsar hinnsäcken och utvecklingen.
    Nej, det stämmer inte. Jag fick mitt utomkveds konstaterat 12 dagar efter äl - 2 dagar innan BIM. Men jag håller tummarna att det är en normal graviditet för dig. Kram
  • Anonym (Nej?)
    Anonym (Hanna) skrev 2018-09-09 13:24:17 följande:

Nej, det stämmer inte. Jag fick mitt utomkveds konstaterat 12 dagar efter äl - 2 dagar innan BIM. Men jag håller tummarna att det är en normal graviditet för dig. Kram

Fast det är omöjligt för man kan inte se en graviditet då, ens om den sitter i livmodern. Absolut helt omöjligt. Så isf hade du haft ägglossning tidigare.
  • EpicNurse
    Anonym (Hanna) skrev 2018-09-09 13:24:17 följande:

Det är medicinskt och fysiskt omöjligt. Graviditeten syns inte med ultraljud så tidigt. Du hade i så fall haft tidigare ägglossning eller kanske till och med blivit gravid förra cykeln.
    Anonym (Nej?) skrev 2018-09-09 13:46:08 följande:

Fast det är omöjligt för man kan inte se en graviditet då, ens om den sitter i livmodern. Absolut helt omöjligt. Så isf hade du haft ägglossning tidigare.

Precis så!
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Nej?) skrev 2018-09-09 13:46:08 följande:
    Precis, det stämmer. Det går inte att se en graviditet så pass tidigt. Jag åkte till akuten pga smärtor. Via grav-test och blodprov kunde man se att det var utomkveds. HCG som man mäter via blodprov ska fördubblas varannan dag vid en normal graviditet, vilket mitt inte gjorde. Eftersom jag var under fertilitetsbehandling så var läkarna säker på att jag hade ägglossning 12 dagar innan eftersom jag hade varit hos gyn på ultraljudskontroll då. Var inte meningen att göra dig upprörd. Utomkveds ska man ta på allvar då det kan sluta illa om man har otur, därav mitt svar på din tråd. 
  • EpicNurse
    Anonym (Hanna) skrev 2018-09-09 14:36:38 följande:

Precis, det stämmer. Det går inte att se en graviditet så pass tidigt. Jag åkte till akuten pga smärtor. Via grav-test och blodprov kunde man se att det var utomkveds. HCG som man mäter via blodprov ska fördubblas varannan dag vid en normal graviditet, vilket mitt inte gjorde. Eftersom jag var under fertilitetsbehandling så var läkarna säker på att jag hade ägglossning 12 dagar innan eftersom jag hade varit hos gyn på ultraljudskontroll då. Var inte meningen att göra dig upprörd. Utomkveds ska man ta på allvar då det kan sluta illa om man har otur, därav mitt svar på din tråd. 

Förstår helt vad du menar. Men; man kan inte konstatera utomkveds förrän man sett det på ultraljud för det kan finnas andra orsaker till långsamt stigande eller hoppande hcg. Tex en tvillinggraviditet där det ena embryot dör, graviditet som ska bli missfall eller tom även en vanlig graviditet kan svaja även om det är ovanligt.

Man kan utifrån hcg misstänka att det är något fel, men inte konstatera.

Vad fick du för behandling? Eftersom man inte visste var graviditeten var lokaliserad? Cellgifter?
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
Svar på tråden Skengravid?