• Koppkaka96

Gravid v.5 - 22 år gammal

Plussade igår, v4+5. Vi hade inte planerat att bli gravida men vi är båda mycket glada med en känsla av overklighet. Jag är 22 och han är 26. Jag är överviktig.

Någon fler som plussat och är ung?

Mina symptom:

Ömma bröst

Molvärk livmodern

90 i vilopuls

Humörsvängningar

3 dagar sen mens

Kallsvettas

Är det vanligt att ha extrema kallsvettningar? Haft otroligt svårt vissa dagar att kontrollera min kroppstemp. Ena stunden frusit ihjäl mig med gåshud men bara sekunder efter jag ligger under täcke så är jag genomblöt i svett?

Sen är det så att jag för 3 veckor sedan bestämde mig för att sluta ta sömnmedicin efter tot 8 år med olika mediciner. Har därför haft extremt svårt att sova sedan dess. Oftast uppe 24 timmar innan jag somnar, är väl inte så bra va?

Bröt fotleden för 5 veckor sedan, fick operera. Så haft gips hela tiden sedan dess. Omöjligt att bli av med energi om man inte kan göra något. Kanske därför jag sover extra dåligt. Tips?

Sist men inte minst. Jag ska ju ta bort gipset om en vecka. Det är kontroll röntgen för att se så allting läkt. Livrädd för skador på fostret som växer i magen. Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Gravid v.5 - 22 år gammal
  • Anonym (Hallelulja)

Det är vanligt att pendla i temperatur. ASjobbigt!

Bra att du slutar med insomningstabletter. Prova meditation, drick örtee, läs på kvällen, titta inte på tv/mobil när du ska sova. Ät inte på typ 2 timmar innan du ska sova. När din fot är bättre, prova yoga för avslappning och nedvarvning. Gå upp tidigt och gör så myclet som möjligt inder dagarna. Du kan fortfarande träna även fast du har gips. Sitt på en stol och gör många övningar. Finns hur mycket tips som helst på nätet, det är bara att googla så sätt igång redan idag så bränner du energi. Du kan ligga på golvet och göra övningar, stå på knän osv.

Du behöver inte oroa dig för röntgen. Skulle det vara en fara för fostret så skulle dom aldrig utsätta dig för det. Strålning är inte bra men att röntga ger inte myclet strålning men personal arbetar förebyggande och en person som inte behöver röntgas ska absolut inte utsättas för strålning men du behöver inte oroa dig. Nämn din graviditet vid besöket.

Svar på tråden Gravid v.5 - 22 år gammal