• Anonym (Fråga)

Dejta deprimerad man el. kvinna?

Kan ni tänka er det?

Eller väljer ni per automatik bort någon som inte mår bra?

• Svar på tråden Dejta deprimerad man el. kvinna?
  • Mongoliet

Hellre deprimerad än tjock eller ful.

• Anonym (Fråga)
    Mongoliet skrev 2018-09-10 14:49:04 följande:

Hellre deprimerad än tjock eller ful.

Så ditt svar är ja?
  • Anonym (A)

Aldrig i livet. Har gjort det, mitt ena ex var väldigt deprimerad (förstod jag först en bit in i relationen) och det har dragit mer mig och mitt liv totalt. Han har orsakat mig så mycket smärta och elände att jag aldrig kommer läka från det.

• Anonym (A)
    Anonym (A) skrev 2018-09-10 14:50:35 följande:

Aldrig i livet. Har gjort det, mitt ena ex var väldigt deprimerad (förstod jag först en bit in i relationen) och det har dragit mer mig och mitt liv totalt. Han har orsakat mig så mycket smärta och elände att jag aldrig kommer läka från det.

ner*
  • Mongoliet
    Anonym (Fråga) skrev 2018-09-10 14:49:35 följande:

Så ditt svar är ja?

Ja, det är ingen big issue för mig
  • Anonym (Fråga)
    Anonym (A) skrev 2018-09-10 14:50:35 följande:

Har du erfarenheten så förstår jag din tveksamhet. Man kan också må dåligt utan att sänka den andre.
  • Anonym (L)

Svårt att svara på...det beror ju jättemycket på hela situationen tycker jag. Om jag blivit attraherad av en person och börjat tycka om den och det sedan visar sig att personen har problem med depression skulle jag inte bara klippa med personen! Däremot är det kanske lite svårt att inleda något med någon som mår väldigt dåligt? Det är ju inte bra om det blir så att den som mår bra går in i förhållandet redan från början med att ta hand om den andra. Låter inte så sunt.

Jag träffade min nuvarande sambo när han var sjukskriven. Det visade sig ju senare att han var ganska deppig (dock ej depression) och inte mådde något vidare. Men det var ingenting som märktes direkt när vi lärde känna varandra, det var inte det första vi berättade för varandra. Och han har berättat sedan hur mycket det betydde för honom att träffa mig, han fick något som gjorde honom glad i sitt liv. Men han sa aldrig något om det då och jag kände ingen som helst känsla av att jag skulle ta hand om honom. Jag blev bara kär!

• Anonym (Fråga)
    Anonym (L) skrev 2018-09-10 15:27:25 följande:

Svårt att svara på...det beror ju jättemycket på hela situationen tycker jag. Om jag blivit attraherad av en person och börjat tycka om den och det sedan visar sig att personen har problem med depression skulle jag inte bara klippa med personen! Däremot är det kanske lite svårt att inleda något med någon som mår väldigt dåligt? Det är ju inte bra om det blir så att den som mår bra går in i förhållandet redan från början med att ta hand om den andra. Låter inte så sunt.

Jag träffade min nuvarande sambo när han var sjukskriven. Det visade sig ju senare att han var ganska deppig (dock ej depression) och inte mådde något vidare. Men det var ingenting som märktes direkt när vi lärde känna varandra, det var inte det första vi berättade för varandra. Och han har berättat sedan hur mycket det betydde för honom att träffa mig, han fick något som gjorde honom glad i sitt liv. Men han sa aldrig något om det då och jag kände ingen som helst känsla av att jag skulle ta hand om honom. Jag blev bara kär!

Hur lång tid tog det innan du fick reda på det?
  • fornminne

Jag skulle inte per automatik välja bort någon som inte mår bra, då vi alla mår dåligt ibland. Men svåra och återkommande depressioner skulle jag inte orka med. Jag vill ha en partner som är stabil, även om ingen är glad jämt. Gäller det svårare fall har jag också svårt att tro att det inte skulle märkas eller påverka relationen. I ett seriöst förhållande stöttar man varandra. Därmed skulle det bli väldigt tungt för den icke-deprimerade parten samt inte jämlikt eller rättvist för någon av dem. Risken att man själv "dras ner" tror jag också är stor.

• Anonym (L)
    Anonym (Fråga) skrev 2018-09-10 15:28:44 följande:

Hur lång tid tog det innan du fick reda på det?

Han var som sagt inte deprimerad, utan sjukskriven pga annan sjukdom och därmed nere. Han sa ju något om det efter några veckors dejtande (vi umgicks intensivt ganska direkt). Men exakt vad det innebar tog nog ett par månader innan jag riktigt förstod.
Svar på tråden Dejta deprimerad man el. kvinna?