• Juliaisabell95

Ont i njurarna och kan inte gå

Har sedan i torsdags haft en mensvärks liknande smärta i ryggen och som går ner över hela magen. Då det eskalerade och tillslut blev så dåligt att jag knappt kunde gå så ringde jag till 1177 som konstaterade att det möjligen kunde vara Njursten eller njurbäckeninflammation. 

Jag åker in till VC då dom sagt att för dessa problem kan man söka till drop-in tider och gick dit. Dom konstaterade att det var en vanlig UVI som spökade men UVI ska väl för fankens inte göra ont i njurarna så man inte kan gå?

Dom säger att det kan vara UVI som har gått upp i njurarna och att det är det som är problemet men jag får inget läkarintyg på det trots att jag inte kan gå eller stå klokt utan att benen viker sig av smärta. 

Har någon annan haft erfarenhet om detta och hur gick det för er ? 

• Svar på tråden Ont i njurarna och kan inte gå
  • BragoP

Fick du ingen hjälp eller vidare instruktion?

UVI som gått upp i njurarna MÅSTE medicineras. Har en vän som blev akut inlagd på sjukhus för blodförgiftning när hon först vägrade att söka vård för sin UVI som hon inte visste hade gått upp i njurarna.

• Juliaisabell95
    BragoP skrev 2018-09-11 09:42:58 följande:

Fick du ingen hjälp eller vidare instruktion?

UVI som gått upp i njurarna MÅSTE medicineras. Har en vän som blev akut inlagd på sjukhus för blodförgiftning när hon först vägrade att söka vård för sin UVI som hon inte visste hade gått upp i njurarna.

Jag fick Penomax utskrivet som jag ska äta i 5 dagar 1 tablett 3 gånger om dagen som en vanlig UVI.

Jag frågade honom också, är du säker på att det inte har gått upp i njurarna och sen blivit någon njurbäckeninflammation eller någonting då det faktiskt kan bli livsfarligt och han sa " nej, dina njurvärden och med tanke på att du inte har feber intygar att du inte har det" Men jag vet fler som har haft det trots att man inte haft feber.
  • BragoP
    Juliaisabell95 skrev 2018-09-11 09:48:46 följande:

Jag fick Penomax utskrivet som jag ska äta i 5 dagar 1 tablett 3 gånger om dagen som en vanlig UVI.

Jag frågade honom också, är du säker på att det inte har gått upp i njurarna och sen blivit någon njurbäckeninflammation eller någonting då det faktiskt kan bli livsfarligt och han sa " nej, dina njurvärden och med tanke på att du inte har feber intygar att du inte har det" Men jag vet fler som har haft det trots att man inte haft feber.

Men då har du fått medicin. Tycker det låter som att du kan lita på läkaren. MEN jag är inte utbildad så du får helt enkelt känna efter om du litar på honom och eventuellt söka vård igen.
  • Juliaisabell95
    BragoP skrev 2018-09-11 09:56:25 följande:

Men då har du fått medicin. Tycker det låter som att du kan lita på läkaren. MEN jag är inte utbildad så du får helt enkelt känna efter om du litar på honom och eventuellt söka vård igen.

Ja jag har fått medicin och är nu på dag 3 med kuren men när det blir ca 18:00 på kvällen så ligger jag och gråter för att det gör så ont. Jag försöker gå ut på promenad för att få igång systemet men kan bara gå ca 4m sedan måste jag sätta mig ned för att det hugger till. Det låter inte som vanlig UVI och då jag inte fått läkarintyg om detta så kan jag inte vara hemma mer trots smärtan . Ingen som varit med om detta?
  • BragoP
    Juliaisabell95 skrev 2018-09-12 12:54:16 följande:

Ja jag har fått medicin och är nu på dag 3 med kuren men när det blir ca 18:00 på kvällen så ligger jag och gråter för att det gör så ont. Jag försöker gå ut på promenad för att få igång systemet men kan bara gå ca 4m sedan måste jag sätta mig ned för att det hugger till. Det låter inte som vanlig UVI och då jag inte fått läkarintyg om detta så kan jag inte vara hemma mer trots smärtan . Ingen som varit med om detta?

Nej jag håller med om att det inte låter som vanlig UVI. Tycker att du borde ringa 1177 igen. Jag kommer ihåg att min vän inte kunde springa/ gå för att det högg till vid njurarna.
  • sobrio88

Jag har haft njurbäcksinflammation en gång och uvi ett flertal gånger som gått upp i njurarna som inte hunnit blivit njurbäcksinflammation innan jag blivit satt på behandling. Ont i njurarna är nämligen mitt första symtom på uvi.

Vid njurbäcksinflammationen gick jag på så stark smärtlindring som gick och få (gravid) i nästan en vecka innan smärtan gick över. Låg inlagd då. Vid uvi brukar det ta ett par, tre dagar innan det slutar göra ont. Så rimligtvis borde det gå över snart men ring 1177 och rådfråga.

• sanna91

Låter som det kan vara njursten eller njurbäckeninflammation. Får du feber så måste du söka igen! Tog man infektionsprover på dig och i Så fall vad visade dom? Provat att ta Alvedon regelbundet under dagen? I så fall, har det hjälpt? Svider det när du kissar? Har värken eller blivit något bättre sedan du började med antibiotika. Låter som du har lite väl ont för att vara en "vanlig" urinvägsinfektion.

• Juliaisabell95
    sanna91 skrev 2018-09-12 20:57:51 följande:

Låter som det kan vara njursten eller njurbäckeninflammation. Får du feber så måste du söka igen! Tog man infektionsprover på dig och i Så fall vad visade dom? Provat att ta Alvedon regelbundet under dagen? I så fall, har det hjälpt? Svider det när du kissar? Har värken eller blivit något bättre sedan du började med antibiotika. Låter som du har lite väl ont för att vara en "vanlig" urinvägsinfektion.

Jag ringde 1177 och dom meddelade att jag akut fick åka in då det lät som njurbäckeninflammation. Visade sig att dom hade gett mig en antibiotika som inte tog på just den bakterien som jag hade vilket var därför det blev värre och inte bättre! Så nu har jag fått rätt antibiotika och hoppas på det bästa !!!

TACK ALLA NI!
  • BragoP
    Juliaisabell95 skrev 2018-09-12 21:41:01 följande:

Jag ringde 1177 och dom meddelade att jag akut fick åka in då det lät som njurbäckeninflammation. Visade sig att dom hade gett mig en antibiotika som inte tog på just den bakterien som jag hade vilket var därför det blev värre och inte bättre! Så nu har jag fått rätt antibiotika och hoppas på det bästa !!!

TACK ALLA NI!

Skönt att höra att du fått hjälp. Krya på dig nu!
Svar på tråden Ont i njurarna och kan inte gå